Vem är föräldrar till Marvin Scott Nielsen född i New Jersey, USA?

Startet af Mogens H Andersson, 26 Okt 2019 - 10:29

Forrige emne - Næste emne

Mogens H Andersson

Hej Inger,
Martin gifte sig 1919 och det kan kanske också vara så att han ljög om sin ålder? Det är annars mycket som talar för att han är den Martin som jag letar efter. Han övergav sin familj i september 1915 och det är ju inte otänkbart att han tog sig från Esbjerg till England. Han gjorde samma resa sommaren 1912.

Hans far hette Jens och var smed och Martin dog i Argentina under 1924. Hans nya fru Violet åkte tillbaka till England i januari/februari 1925.

Min farmor har i förhör uppgett att hon hade fått ett vykort från honom som var avsänt från Buenos Aires. I skifteprotokollet efter farmors död står det att mannen dog i Argentina.

Mvh

Mogens

Verner Bentsen

Til orientering til følgere af tråden; har sendt div. dokumenter til Mogens.

Ved vielsen i 1919 er Violet Clarke's adresse 11 North End ??, Erith. ( kan ikke tyde det manglende )

Den 15 apr. 1921 rejser Martin Nielsen til Buenos Aires. Adresse i England er 11 North End, Erith.

Den 24 feb. 1922 rejser Violet til Buenos Aires. Adresse i England er den samme som ved vielsen.

Den 23 feb. 1925 ankommer Violet Nielsen og en søn William Tamas Nielsen 1,5  år til Southampton fra Buenos Aires.

Herefter har Mogens fundet diverse slægtninge.

mvh Verner

Mogens H Andersson

Hej Verner,

När jag tittar ännu en gång på papperen du skickade tidigare i dag ser jag att Martin var 31 år när han gifte sig och när han reste till Buenos Aires var han 38 år!

Mvh

Mogens

Søren Juul Mikkelsen

Jeg giver Inger ret i at 1883 nemt kan læses som (eller ændres til) 1888, så Martin fremstår som 31-årig i 1919.

Navnet er så usædvanligt, at jeg ikke kan tro det er en anden person.

Jeg har fundet en Martin A. Nielsen, der ankommer som 33-årig til Belvedere, Kent. Belvedere hænger sammen med Erith.

Det er en registrering af New Arrivals, som en del af WW1 Registration Act, der blev vedtaget i Juli 1915.

Der står desværre ikke nogen dato på registreringerne, men Martin er 33 år i 1916, hvilket passer fint.

Venlig hilsen
Søren

Mogens H Andersson

Tack Sören!

Det mesta talar för att du och Verner har funnit den Martin Ahlmann Nielsen som jag söker. Det ser ut som han ankom i december 1916, men han lämnade sin familj i september 1915 enligt andra uppgifter.

Har du hittat uppgiften via Ancestry?

Mvh

Mogens

Søren Juul Mikkelsen

Hej Mogens,

ja, jeg har fundet det via Ancestry.

Jeg kan også se Violet og sønnen William Tamas (Thomas?) ankomst til England i 1925 på Ancestry.
Jeg bemærker at der under Country, står Denmark ud for Violet, og Argentine ud for William.

Hvor har Verner oplysninger fra?

Har du et dokument der viser Martins død i Argentina?

Venlig hilsen
Søren

Mogens H Andersson

#36
Hej Sören!

Är inte säker på var Verner har hittat uppgifterna, men uppgiften om bröllopet finns  också på My Heritage:Marriages in England & Wales 1837 - 2005.

Uppgiften ligger alltså i ett register medan Verner har hittat kopia på dokumentet. Där framgår också namn på bröllopsvittnen och uppgifter om respektive far.

Reseuppgifterna finns på dokument utfärdade av rederiet The Royal Mail Steam Packet Company

Enligt My Heritages heter sonen William Tomias och är född i Argentina 1.4.1923 och enligt Deaths in England & Wales dog sonen i augusti 1975.

Violet Clarke är nummer sju i en syskonskara på åtta.Det fattas uppgifter om när föräldrarna  och Violet dog,däremot vet jag att Thomas Clarke levde 1939 som änkeman och att William Tomias också bodde där. Alla i familjen tycks komma från en stad som heter Crayford, Kent, men jag förstår inte riktigt hur Crayford,Dartford och Erith hör samman, men det finns säkert en enkel förklaring som jag inte kommer på just nu.

När det gäller Martins död i Argentina så har jag inte tillgång till den uppgiften skriftligt,men jag är rätt säker på att han dog i slutet av 1924. Nu när vi vet att hans fru reste tillbaka till England i början av 1925 framstår uppgiften som trovärdig.

Mvh

Mogens

Søren Juul Mikkelsen

Violet gifter sig igen i 1933 med en Henry William Windebank.

Venlig hilsen
Søren

Søren Juul Mikkelsen

Jeg tror det må være hende der dør i 1984:

Violet Windebank
in the England & Wales, Civil Registration Death Index, 1916-2007

Name:   Violet Windebank
Death Age:   91
Birth Date:   22 Aug 1893
Registration Date:   Aug 1984
Registration district:   Greenwich
Inferred County:   London
Volume:   12
Page:   976

Venlig hilsen
Søren

Søren Juul Mikkelsen

#39
I England skelner man tilsyneladende mellem Ecclesiastical (kirke) og Civil Parish.

1901 Census viser for Violet Clarke: https://www.familysearch.org/ark:/61903/1:1:X9FM-1NV

Civil Parish:    Crayford
Ecclesiastical Parish:   Christ Church Erith
Sub-District:   Bexley
Registration District:   Dartford

sådan hænger stednavnene altså sammen.

Violet er døbt 12. Oct 1893 i Christ Church Erith, samme kirke som hun senere bliver gift med Martin.

Venlig hilsen
Søren


Mogens H Andersson

Tack Sören! Du verkar vara duktig att hitta så du kanske kan hitta Martins yngre bror Hans Richard Axel Nielsen?

Han är född 17.1.1886 Lyngby sogn, Aalborg amt.Han emigrerade två gånger till Amerika. Andra gången bodde han på en adress i New Jersey.

I samband med skiftet efter hans mors död i juni 1937 skrevs det att han verkade som affärsmani Brasilien.

Jag har inte hittat några uppgifter om honom i New Jersey utan det är först i skiftet som han omnämns.

Jag skaffade Ancestry för att många skrev att Ancestry var bättre på att finna personer i Nord- och Sydamerika, men jag lyckades i alla fall inte bättre än med My Heritage.

Mvh

Mogens

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal


Mogens H Andersson

Hej Verner, ja det är ju värt att undersöka! Jag har ju kollat en del handlingar på Rigsarkivet dock utan resultat.

Enligt danska ambassaden i Buenos Aires finns det inte särskilt mycket handlingar att tillgå. Det avgörande här är ju hur länge Martins danska pass gällde. Uppgifterna om utställda pass har enligt Rigsarkivet försvunnit. 

Enligt de argentinska immigrationsmyndigheterna finns inga handlingar som visar att Martin har anlänt till Brasilien

Det är förmodligen inte sant och det borde ju vara möjligt att undersöka saken igen nu när vi vet exakta datum.

Mvh

Mogens

Dessutom är sonen född i Argentina och därmed automatiskt argentinsk medborgare. Det borde gå att få tag på en argentinsk  födelseattest och den vägen få uppgifter om Martin

Søren Juul Mikkelsen

Hej Mogens,

jeg kiggede lidt på broderen Niels Julius Nielsen, og bemærkede noget interessant ved datteren Frida Anna Dagmars dåb i 1920.

Vejgård sogn (nr. 19):
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=171523&side=277

Det interessante er at den, som forestår dåben i Vor Frue kirke, er en "Pastor Nielsen fra Chicago (U.S.A)".

Jeg ved ikke om denne pastor Nielsen på nogen måde er relateret til familien, men måske har du en ide om det?
Kigger man i kirkebogen for Vor Frue, kan man se at denne pastor Nielsen står for 3 dåbe den 18. juli 1920 og ellers ikke umiddelbart optræder i kirkebogen.

Venlig hilsen
Søren

Mogens H Andersson

Hej Sören!
Det vet jag inget om, men det finns en annan märklig sak nämligen den att hans kone,Hanne Nielsine Nielsen, är född i Brasilien.

Det finns kanske ett samband här med att Hans Richard Axel arbetade som affärsman i Brasilien 1937?

Mvh

Mogens

Søren Juul Mikkelsen

Hanne Nielsine Thestrup, født 20/10 1891 i Brasilien. Døbt i Sankt Morten, Randers 1894:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=369557&side=187

Der står at hun er født i Vasores ( Vassouras tænker jeg ), og at hendes far Anders Pedersen opholder sig der.

Man kan da forestille sig at Hans Richard Axel Nielsen er blevet inspireret af den historie.

Ved du noget mere nøjagtigt om hans opholdsted i Brasilien?

Venlig hilsen
Søren

Mogens H Andersson

Nej bara att var verksam som affärsman 1937. Uppgiften kommer från skiftet efter hans mor som dog 15 juni i Hobro

Mvh

Mogens

Mogens H Andersson

Hej!
I dag fick jag ettmejl från Ancestry därdet framgår att Hans Richard Axel Nielsen är far till Marvin Scott Nielsen , men också  fick en dotter Janet Kirby Nielsen född 1937.

Det finns också en länk till familjen i Minnesota, men det betyder kanske att det finns två Marvin Scott Nielsen och  där en är född i Minnesota och en i New Jersey.Den jag söker är alltså född i New Jersey och den delen av släkten bor och har bot ti New Jersey.

Tips och idéer tas emot med glädje!

Mvh

Mogens

Søren Juul Mikkelsen

Hej Mogens,

kan du ikke dele den helt præcise ordlyd på det svar du har fået fra Ancestry.

Venlig hilsen
Søren


Mogens H Andersson

Hej Sören!

Det står så här:

Hans Ricard Axel Nielsen (1886-?) Washington, Passenger and Crew Lists 1882-1965, men det var inte rätt Nielsen...

Min Nielsen anlände till New York 1 februari 1916 med Hellig Olav från Köbenhavn med destination Hoboken, New Jersey

Mvh

Mogens

Søren Juul Mikkelsen

Hej Mogens,

du skrev i går:

"I dag fick jag ettmejl från Ancestry därdet framgår att Hans Richard Axel Nielsen är far till Marvin Scott Nielsen , men också  fick en dotter Janet Kirby Nielsen född 1937."

Hvad står der helt præcist i den mail du har fået, og hvem er den fra?

Jeg har meget svært ved at få hoved og hale i dine informationer.

Venlig hilsen
Søren

Mogens H Andersson

Hej Sören!
Ja, det kan jag delvis förstå, men om du skickar en mejladress kan jag skicka mejlet till dig.

Min uppfattning är dock att det är Ancestry som krånglar till allt helt onödigt. Till exempel skickar de ett mejl med tre hints som leder till tre helt olika personer fastän att det står Hans Richard Axel Nielsen på alla tre.

När det gäller Hans Richard Axel Nielsen  känns det som jag är tillbaka på ruta ett...

Med vänlig hälsning

Mogens

Søren Juul Mikkelsen

Hej Mogens,

du kan sende en besked til soren_juul   SNABEL-A   live.com

Venlig hilsen
Søren

Mogens H Andersson


Verner Bentsen

Hej Mogens.

Du skriver på dit "familietræ på Ancestry" at:
Martin Ahlman Nielsen død 31 dec 1924, Argentina
hvor har du fundet det ?

mvh Verner

Mogens H Andersson

Hej Verner!

Det kan jag ju inte med säkerhet veta, men det finns en faktor  som talar för att han dog  före 1924 års slut.

Han var gift med Violet Nielsen och hon återvände till England i januari 1925. Hon gifte om sig 1933 och det står i marriages-licensen  att hon var änka.

Med vänlig hälsning

Mogens

Verner Bentsen

For 3-4 dage siden havde du dødsdagen til 31 dec 1928 !!

mvh Verner

Mogens H Andersson

Hej Verner!

ja det är riktigt, men det är ju knappast troligt att han dog 1928, men även denna uppgift bygger på ett  antagande nämligen att Danska kyrkan i Buenos Aires startade sin verksamhet 1927/28 och de kände inte till honom och då borde han inte vara i livet.

Det enda som är helt klart är att han dog i Argentina och med lednig av de uppgifterna som du har hittat tror jag  att det är troligt att han dog under 1924.

Mvh

Mogens

Søren Juul Mikkelsen

Hej Mogens,

jeg har kigget på den mail du har videresendt fra Ancestry.

Jeg forstår simpelthen ikke hvordan det har fået dig til at skrive beskeden:

"I dag fick jag ettmejl från Ancestry därdet framgår att Hans Richard Axel Nielsen är far till Marvin Scott Nielsen , men också  fick en dotter Janet Kirby Nielsen född 1937."

Det er jo overhovedet ikke i nærheden af sandheden.
Mailen fra Ancestry giver 3 "hints" til Hans Richard Axel Nielsen:
- første hint er til Vive sogns kirkebog, som rigtignok viser hans konfirmation i 1900.
- andet hint er til Minnesota Birth Index, og handler om den Marvin Scott Nielsen, som senere bor i New Jersey, men som helt sikkert ikke er søn af H.R.A. Nielsen. Hans far hedder Harold og er omtrent 30 år yngre.
- det tredje hint er til Washington, Passenger and Crew List, og angår en Hans Nielsen født i Frøslev.

Hvor du har fået ideen om en datter Janet Kirby Nielsen fra ved jeg ikke. Men jeg kan dog se at Marvin Scott fra Minnesota faktisk var gift med en Janet, så måske er det hende du har blandet ind i det.

Det er vigtigt at forstå at et "hint" er netop det, og ikke andet. Det er på ingen måde andet end et løst spor, som man så kan undersøge.
I dette tilfælde gav de 3 hints så ikke andet end hans konfirmation, som du sikkert allerede havde fundet.

Venlig hilsen
Søren