Martin Ahlmann Nielsen gift 1905 i Hobro var hittar jag hans namnunderskrift?

Startet af Mogens H Andersson, 04 Dec 2019 - 19:29

Forrige emne - Næste emne

Mogens H Andersson

Hej alla!

När jag har fått hjälp att hitta släktingar har ett sätt varit att hitta uppgifter i bröllopsboken till exempel på rådhuset i Köbenhavn. Här finner jag brudparets namnteckningar.   

Finns det möjlighet att se namnunderskrifter på brud och brudgom på ett bröllop som gjordes 1905 i Hobro?

Det gäller detta par: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17123840#164144,27563729

Jag har ställt  samma fråga i  en annan tråd, men jag är rädd att min fråga försvinner i mängden där på grund av att den i grunden handlar om en annan person.

Mvh

Mogens

Hanne Fisker

Hej Mogens H. Andersson

Mon ikke man skal underskrive vielses papiret/brevet? Disse får man vel selv et eksemplar af, og kirken har nok også et eksemplar. Måske ligge de papirer idag på arkivet?

Venlig hilsen
Hanne Fisker

Mogens H Andersson

Hej Hanne Fisker
Tack för svar! Det är bröllopsboken jag försöker att hitta, men Borgerservice i Hobro skriver att de har skickat alla sina arkivhandlingar till Rigsarkivet.

Rigsarkivet svarar att de inte har tillgång till dessa arkivhandlingar, åtminstone inte som är tillgängligt att titta på förutomstående.

Själv tror jag att dessa handlingar fins på Rigsarkivet i Viborg, men det borde ju Rigsarkivet i Köbenhavn känna till?

Anledningen till att jag är intresserad av brudparets underskrifter är att jag har en kopia på en Martin Ahlmann  Nielsens andra bröllopslicens i England.

Det är numera ingen stor fråga, men jag fascineras av att en person 1915 kunde överge sin familj och sedan fullständigt försvinna utan att lämna något spår efter sig. Dessutom gillar jag inte att inte fullgöra min släkthistoria och nu är det egentligen bara en person som inte kan hitta och så bekräftelse på att de spår jag har fått hjälp att hitta här i gruppen är Martin Ahlmann Nielsen.

Martin Ahlmann Nielsen dog i Argentina enligt skifteprotokollet, men jag vet alltså inte när och var även om det går att gissa sig fram till ett år-

Mvh

Mogens

Hanne Fisker

Hej Mogens H. Andersson

Visse arkivalier kan man kun få lov at se hvis man er i direkte familie med vedkommen, i hvert fald som jeg har forstået det. Det vil sige at hans børn er de nærmeste til at kunne se det, så måske det er derfor de skriver som de gør. Men måske andre her på Forum ved mere om emnet end jeg gør. I så fald håber jeg de vil forklare det bedre end jeg kan.

Vh
Hanne Fisker

Mogens H Andersson

Nu har jag fått svar från Rigsarkivet som meddelar att det inte finns några möjligheter att få hjälp med att hitta namnunderskrifter vid bröllop i kyrkan. Brudparet får ett papper som prästen skriver under, men brudparets underskrifter finns bara när man gifter sig borgerligt och i bröllopsboken.

Tack för hjälpen. Har du andra upplysningar om Martin Ahlmann Nielsen eller hans bror Hans Richard Axel Nielsen så hör gärna av dig här eller skriv direkt till mogensh.andersson@gmail.com

Mvh

Mogens

Hanne Fisker

Hej Mogens H. Andersson

Jeg har fundet en Martin Ahlmann Nielsen på FS død 31 december 1927 Argentina, ved dog ikke om du allerede har den oplysning!?

https://www.familysearch.org/ark:/61903/2:2:3NFZ-S1V du skal være logget ind på familysearch for at se linket.

Vh
Hanne Fisker


Mogens H Andersson

Hej Hanne,

Tack den har jag själv lagt in,dock är det flera år sedan. Om sanningen skall fram är det ju egentligen ingen som vet om uppgiften är rätt eller fel.

Myndigheterna i Argentina hävdar med stor bestämdhet att det aldrig har funnits någon Martin Ahlmann Nielsen i Argentina överhuvudtaget.

Min farmor hävdade med lika stor bestämdhet att hon hade en adress till honom i Argentina, men det brydde sig myndigheterna inte om 1924 i Hobro.

Själv har jag papper som visar att en man med samma namn gifte sig i England 1919 och sedan reste till Argentina 1921.

Det är ju inte särskilt troligt att det finns två personer med samma namn födda samma år och med en far som heter Jens Nielsen och dessutom arbetade som smed.

Jag tror att jag har hittat rätt person, men det skulle vara skönt med en bekräftelsen.

Mvh

Mogens