Peter Andre Pedersen f. 1854

Startet af Kari Elisabeth Myhre, 22 Okt 2019 - 17:21

Forrige emne - Næste emne

Kari Elisabeth Myhre

Har fått et spørsmål fra bekjente i Amerika; kan noen hjelpe til for å finne Peter Andre Pedersen og hvem var hans foreldre?
Ifølge hans etterkommere i Minnesota så er han født på Sjælland, men hvor?, fødselsdata er 29. juni 1854.
Han emigrerte til Amerika 1870/71, ble gift der og fikk barn. Han gikk bort 9. nov 1932 og da var han bosatt i Lincoln, Minnesota.
Ikke mye å gå på her, men jeg vet at det finnes utrolig dyktige slektforskere der ute så --- håper noen av dere kan hjelpe! :D
mvh Karibeth

Britta Hansen

#1
Hej Karibeth

Kunne du være rar at give os links til de forekomster, familien har fundet: links til de originale kilder, samt øvrige oplysninger om familien, US Census, vielse, hustru og børns navne, bopæl etc.
Hvor ses fødselsdatoen? På findagrave?

Vi ved også, at opgivne navne og endog fødselsdatoer kan være forkerte/mangelfulde.

Jeg har fundet en familie i United States Census, 1900
Name   Peter Peterson
Event Place   Verdi Township, Lincoln, Minnesota, United States
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Kari Elisabeth Myhre

 :D Ja det er riktig det du har funnet, han ble gift med Mary Ellen 3. mars 1880 i Marshall, Minnesota. Finner henne bare omtalt som Peterson og det var nok ikke hennes pikenavn? Hun er født 5. jun eller 6. mai 1857 i Danmark, de har skrevet f. 05/06 så jeg er usikker på om det er mai eller juni. Hun døde i Crow Wing, Minnesota 4. nov 1933.
Jeg har link har fra Find a grave for Peter : https://www.findagrave.com/memorial/103649692

Takk for interessen så langt.  :D Og, nei den fødselsdatoen må være noe familien visste for den står ikke på Find a grave- og ikke i noen census heller -
mvh Karibeth

Egon Sørensen

Hej!

I FT 1900 USA står fødselsmåned til at være april, måske er han døbt i juni

Mvh.

Egon Sørensen

Kari Elisabeth Myhre

hei Egon! Det la jeg neimen ikke merke til  :-[ Takk for at du sa ifra! Og ja han kan jo være døpt i juni-  :)

mvh Karibeth

Kari Elisabeth Myhre

Her er barna og jeg fant et gravminne for sønnen Georg Felix hvor det står at morens pikenavn var Peterson https://www.findagrave.com/memorial/56626899
Så, her er de:
1. Charles f. 15 feb 1881 Verdi, Lincoln, Minnesota
2. Peter Andre Jr(aka Louis Andre Freeman) f. 24. jun 1882 Lake Benton,Miinn
3. Rosemary f. des 1885- d. aug 1953 Minn
4. Anna Josephine f. 14. okt 1887 Lake Benton, Lincoln, Minn- d. 15. feb 1941 Billings, Yellowstone, Montana
5. William f. 16. jun 1889 Lincoln, Minn- d. 5. jan 1962 Yakima Co, Washingthon
6. John Elsworth f. 9. mar 1893 Verdi, Minn- d. 6. jun 1973 Crosby, Crow Wing, Minn
7. Lewis f. 11. nov 1895  Minnesota -
8. Georg Felix f. 16. mar  1898 Verdi, Lincoln, Minn - d. 30. des 1966 Crow Wing, Minn
9. Ralp f. 19. apr 1903 Lake Benton, Minn - 29. sep 1903 Verdi, Lincoln, Minn
10. Myrtle Violet f. 19. apr 1903 Lake Benton, Minn - 24.sep 1995 Pleasant Hill, Contra Costa, California

Det er selvfølgelig mulig at navn ble byttet om, at Mary Ellen ble kalt for Ellen, at hun egentlig het Ellen Maria/Maria Ellen Petersen, og Peter Andre kan jo ha vært Andreas Peter/Peter Andreas? Her er mange muligheter.   :-\
Find a grave har Peter Andre og kona Mary Ellen begravet på forskjellige kirkegårder, kan være mange grunner til det- og her Mary ELLENs https://www.findagrave.com/memorial/61851663

Og som Egon påpekte så sier census 1900 at Peter ble født i april, og muligens er det dåps datoen som er 29. jun 1854.

Min amerikanske kontakt har dessverre fått isjias og er ikke så bevegelig at hun kommer seg til Pcèn i dag- og det er der hun har informasjonen - jeg leter i treet jeg har fått tilgang til- Ancestry tre-- håper på mer info i morgen!
mvh Karibeth

Britta Hansen

#6
Hej igen

Det er lettere at hjælpe, hvis oplyste data er knivskarpe  :)

I Udvandrerdatabasen ser vi Ellen Marie Petersen, der rejser til USA i 1878

Navn:    Petersen, Ellen Marie   Stilling:    Tyende (m/k land)
Alder:    21   Bestemmelsessted:    Marschall, Minn.
Kontrakt nr.:    47300   Forevisningsdato:    03-04-1878
Sidste oph.sogn:    Søndersted   Sidste oph. amt:    Holbæk
Sidste oph.sted:    Søndersted, Holbeks A.   Bestemmelses land:    USA
Bestemmelses by:    Marshall   Bestemmelses stat:    Minnesota
Skibsnavn:    Indirekte      
IDkode:    I7879P0412      

Det kunne være Ellen Marie Pedersen *6.maj 1857 Søndersted, Merløse, Holbæk - nr. 4 første person på siden.

Fik parret børn, der døde som spæde eller i en tidlig alder? Her er ofte anført forældrenes navne.

Der er ingen der hedder Peder Andre i DK, tænker jeg. Som du selv anfører, er navnene byttet rundt, så han hedder Andreas Peter, Anders Peter etc. Ofte er anførte datoer = dåbsdagen eller bare fuldstændig ukorrekte.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Kari Elisabeth Myhre

 ;D Alldeles fantastisk Britta! Det er helt sikkert henne! Tusen takk! Så da gjenstår om mulig å finne Peter Andre/ Anders Peter-- og det blir såvisst ikke lett----
men vi vet at han nok var født i aprli 1854 og kom til USA i 1871, det er året som oppgis i  de fleste Census. Ikke mye, men ---
mvh Karibeth

bjarnidk

Hvis nogen stadig læser med:
Ellen Marie Pedersen er min tipoldefars søster
https://www.familysearch.org/tree/person/sources/MGS9-NP6
I familiealbummet har vi dette billede fra USA.
Vh
Bjarni