Skilsmisse

Startet af Kaja Voldbæk, 19 Okt 2019 - 07:05

Forrige emne - Næste emne

Kaja Voldbæk

Jeg har en ane, gift i 1819, hun blev åbenbart skilt, da hun ingår nyt ægteskab i 1834.
Bopæl: Brylle, Odense Herred, Odense Amt.

Hvor mon jeg kan finde dokumenter for skilsmisse mellem 1819 og 1834? Tak for hjælp, Kaja

Aase Madsen

#1

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21609710#374356,72515243

Alle skilsmisser var Kongl. bevillinger, og derfor skulle man betale gebyr, og her er et register til dette i Danske Kanselli. Måske kan du finde noget der.

Venlig hilsen.
Aase Madsen

Kaja Voldbæk

Tak for svaret, Aase - jeg er stadig helt ude i skoven!
Jeg er ikke rigtig klar over hvor man så skal slå op. Dette  link er med registreringer - og jeg kan finde en Rasmus Frederiksen - 49 (jeg går ud fra det er en side, men hvor finder jeg siden?
Hilsen, Kaja

Aase Madsen


Send et link med den side hvor du har fundet ham.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Kaja Voldbæk

Mange tak, Aase, men det er nu desværre nok ikke ham. Han er beskrevet som Gaardmand, og det var han ikke.
Jeg fandt hans navn under 1800, 1805, under Folio F, med 49 i marginen. Mange hilsener, Kaja




Aase Madsen


Rasmus Frederiksen er jo også et meget almindeligt navn.
Måske kan du på et senere tidspunkt indkredse tidspunktet for skilsmissen og så lede efter ham igen.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Mogens Fischer

Hej Kaja!
Du skriver, at hun blev gift igen l 1834.
Står der ikke en bemærkning ved vielsen om en kongelig bevilling til skilsmissen.
Jeg har en skilsmisse i 1840'rne. Ved mandens nye ægteskab, står, at han er skilt efter bevilling. Der står datoen på bevillingen.
Jeg fandt også amtets behandling af skilsmissen. Den fandtes under bevillinger (sammen med spiritusbevillinger og lignende) I sagen lå al korrespondancen om sagen.

Mvh Mogens
Mogens Fischer

Kaja Voldbæk

Undskyld at det har taget så længe med at svare -
jeg har nu kigget på den dato hvor Johanne Kirstine Henrichsdatter blev gift med Erik Larsen: 19 Juli 1834 i Tommerup (kirkebog 1833-1892, opslag 3)
Der står ganske rigtigt at hun får bevilling til skilsmisse den 27 Maj 1834
I FT 1834 står hun dog allerede som skilt, og her bor hun i Brylle med sin mor og søn.
Jeg har ingen anelse om hvor jeg skal finde yderligere oplysninger om skilsmisser, da det link som jeg fik ikke viser nogle af personerne. Jeg har ingen mulighed for at undersøge det udover på netttet.
Jeg siger dog mange tak for al den hjælp jeg altid har fået gennem Dis-Danmark - hilsen, Kaja