Møgeltønder sogn; Tønder amt - 1684 + 1686/87, tydning af efternavn

Startet af Christian Konstmann Autzen, 03 Dec 2018 - 10:14

Forrige emne - Næste emne

Christian Konstmann Autzen

Jeg vil meget gerne have tydet efternavnet på Peder Karstensen's hustru Sidzel - i Bønderby:

Se disse opslag:

Vielsen mellem Peder Karstensen og Sidzel ..., Møgeltønder opslag 19, nederst til højre under 1684:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=202075#202075,38307793


Sønnen Anders døbes 2. januar 1687, opslag 55 - efternavnet på fadderne Anders og Merret - givet Sidzel's søskende:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=202075#202075,38307829

På forhånd tak

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ole Westermann

Hej Christian

1. Peder Karstensen - Sidtzel Eschelßd. i Bønd.  Dom. 2 Trin.

2. Ja, fadderne er så Anders Eschelsen og Merret Escelßdatter.

Tak iøvrigt for de tilsendte filer - jeg forsøgte at sende en mail til dig, men fik den tilbage igen af en eller anden kryptisk grund:

The mail system
<ckautzen@yahoo.dk>: host mx-eu.mail.am0.yahoodns.net[212.82.101.46] said: 421
    4.7.0 [TSS04] Messages from 193.201.76.63 temporarily deferred due to user
    complaints - 4.16.55.1; see
    https://help.yahoo.com/kb/postmaster/SLN3434.html (in reply to MAIL FROM
    command)

Og vidste du, at dengang skulle alle hunde, som ikke var bundne, have en fod hugget af - det blev indskærpet hvert år ved 1. ting efter nytår !!

mvh Ole

Christian Konstmann Autzen

Hej Ole

Tak for hjælpen - jeg tænkte på Eskil/Eschel, men var i tvivl.

Mærkeligt med mailadressen - jeg har ikke ellers haft problemer, men det kan så åbenbart ske en gang i mellem.

Jeg har haft yahoo-email siden ca. 1995, og normalt virker det  ;D

Den med hunde var ukendt for mig, så det er nok derfra begrebet "lænkehunde" kommer; - men vel egentligt mærkeligt, for hunde har jo en god stedsans, men det må jo have været tilfælde, hvor børn er blevet overfaldet af hunde.

Den ene fadder er så Sidzel Nielsdatter Brinck (ugift ?), vel Niels Hansen Brinck's datter fra gården Brinck.

Peder Karstensen og Sidzel Eschelsdatter's søn Anders Pedersen's datter Anne Marie Pedersdatter bliver så gift med Nan Nissen fra Ved Aaen. 

Mange hilsener

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Ebbe Thygesen

Hej Christian

Hvis mine undersøgelser holder stik er Peder Karstensen, Bønderby min 5 x tipoldefar. Han var gift 3 gange.

1. gang 1661 med Oy Festersdatter fra Sønder Lygum, enke efter Hans Tysen, Bønderby. De fik nogle børn bl. a. en datter i 1671, som dog ikke fik et navn i kirkebogen. Dette kan jo skyldes, at hun var dødfødt eller præstens forglemmelse. Min 4 x tipoldemor hed Kiesten, Peder Kastensensdatter af Bønderby, og jeg har ikke kunnet finde andre Peder Kastensen i Møgeltønder/Bønderby i den relevante periode.

Peder Kastensens hustru (Oy) begraves 1674.

2. gang 1675 med Maren Andersdatter, Bønderby

Peder Kastensens hustru (Maren) begraves 1682 30 år gammel.

3. gang 1684 med Sidsel Eskildsdatter, Bønderby

Peder Kastensen begraves i Bønderby 1713. 

Blot hvis det skulle have din interesse.

Mvh, Ebbe



Christian Konstmann Autzen

Hej Ebbe

Tusind tak for dit indlæg - som jeg desværre vist først ser nu.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.