Farverne på det nye Forum - et spørgsmål?

Startet af Hanne Fisker, 16 Okt 2019 - 01:35

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fisker

Kære Forum

Ja faktisk er dette til dem som har bestemt den nye sides farver. Håber det er tilladt at give sin mening til kende?

Det drejer sig om de ferske blålige farver i har valgt at bruge, de får hjemmesiden til at virke meget kold og klinisk, og er i mit tilfælde ret ubehageligt for øjet at se på i længere tid, da alting smelter sammen og gør det svært at læse teksten.
Jeg formoder at i ikke har tænkt på, at alle skal kunne se hvad der står da i valgte de farver?

Jeg havde fortrukket de gamle farver de var rare og indbydende at se på og gav en lyst til at gå på opdagelse på siden. Mit første indtryk af denne nye, var desværre: åh nej, den side kan jeg ikke klare at se på.

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Egon Sørensen

#1
God morgen Hanne Fisker!

Fuldstændig enig, jeg har også et problem med de ferske farver.

Mvh. 

Egon Sørensen.

Poul G. Michelsen

Jeg er også helt enig med Hanne. Læsbarheden er meget ringe.
Med venlig hilsen
Poul G. Michelsen

Inger Buchard

Ditto her

Jeg fandt https://blind.dk/sites/blind.dk/files/media/document/TIBS%20-%20Tilg%C3%A6ngelighed%20for%20blinde%20og%20svagsynede%2020150327.docx
s. 28 ff, der forklarer, hvad mit problem med farvevalget på forumoversigten og emneoversigten er

Ikke at jeg er svagtsynet, men som så mange andre sikkert på vej til at få grå stær

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Jesper Skov

#4
Tak for jeres respons.

Temaet, der er valgt (og herunder farverne), er standardtemaet for denne forumsoftware.

I forbindelse med forestående implementering af nyt medlemssystem og ny hjemmeside var det nødvendigt at flytte forum først. Alternativt skulle forum have været lukket i meget længere tid.
Det gamle forum har ikke været opdateret siden hjemmesiden gik i luften i 2010. Derfor har den største prioritet været den tekniske opgradering.

Forum vil herefter blive opdateret løbende. Vi tænker, at næste opdatering kan have mere fokus på design og farvevalg. Opdateringen er planlagt til første halvår af 2020, men det afhænger af, hvornår ny forumsoftware udgives.


Jeg har gjort teksten i indlæg lidt større og fjernet de orange farver. Håber det hjælper en smule.
Det er måske nødvendigt at tvangsopdatere siden med Ctrl-F5 for at se ændringerne.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Hanne Fisker

Hej Jesper Skov

Jo forstørrelsen af teksten har da hjulpet mig en del. Tusind tak.

Men jeg sidder stadigvæk med denne øv oplevelse med farverne.
Og jeg er ikke helt sikker på at jeg forstår hvad du skriver om farverne.

Er den lyseblå/blå farve et tvunget valg? For jeg læser det som at der ikke var andre farver at vælge imellem!

Med venlig hilsen
Hanne Fisker


Jesper Skov

Hej Hanne Fisker

Da vi ved denne opgradering havde hovedfokus på det bagvedliggende system, har vi blot taget standardudgaven af denne forumsoftware https://www.simplemachines.org/

Kan man finde et andet, færdigt tema til denne forumsoftware, folk kan blive enige om, og der er nemt at implementere, så vil vi selvfølgelig gerne ekspedere tingene.

Som sagt regner vi med en opdatering igen næste år, og i god tid inden da vil vi gerne inddrage folks ønsker til design.


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Hanne Fisker

Hej Jesper

Lyder ok. Håber så at andre også kan se at det er de varme farver der bør bruges, da de er meget venligere ved ens øjne, og gør siden mere indbydende at være på.

Tak for svarene omkring jeres nye system.

Vh
Hanne

Jette Nielsen

Hej

Ang. farven på Link - det ville være mere overskueligt i tråden, hvis farven på de indsatte link var blå, som den var før, som det er nu, "drukner" linkene i teksten, efter min mening.

Det undrer mig også at der står Gem, når man skal sende sit svar/indlæg, der burde vel stå Send?

Mvh.
Jette Nielsen

Jesper Skov

Hej Jette Nielsen

De smårettelser, tror jeg godt, vi kan ordne.



Med venlig hilsen

Jesper Skov

Grethe Leerbech

Hej
Jeg håber også i får arbejdet med farverne, jeg har de samme problemer som Hanne, og farverne i det gamle forum var virkelig gode, her flyder det ud.
Men selvfølgelig, så hindrer det mig - personligt - i at sidde for længe med forum og søge/læse indlæg, så det er måske en plusside. Har måttet gøre min skærmfarve mere varm for ellers blev det alt for "iskoldt"
med venlig hilsen
Grethe Leerbech
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Christian Konstmann Autzen

Da jeg ikke er medlem af foreningen, har jeg ikke været på generalforsamlingen hhv. læst bladet om, at der arbejdes på en opdatering af hjemmesiden.

Men - hvad var det reelle behov for denne ændring hhv. hvorfor er det ikke gennemtestet, herunder med farverne ?

Læseværdighed af hjemmesiden burde vel have øverste prioritet.

PS: Jeg måtte logge ind igen, for at kunne skrive - selv om jeg allerede var logget ind.

Hilsen
Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Kathrine Tobiasen

Hej Christian

Opgraderingen af Forum er skam testet, men som Jesper allerede har været inde på, har fokus mest været på de forskellige funktioner på siden. Farvevalget er standardfarver, så som udgangspunkt måtte vi gå ud fra, at farverne og læsbarheden var i orden.

Det er alle så ikke enige om, og det vil vi gerne rette ind efter. Men farver kan jo også være en smags sag, og uanset hvad vi havde valgt, var der sikkert kommet protester  ;)

Hvad det skal til for? Tja, Forum har været det samme i 10 år, og i IT-verdenen udvikles der hele tiden. Så det måtte også komme til Forum. Der er på moderatorside nogle klare forbedringer, mens der på brugerniveau vist ikke er sket så store forandringer, at man risikerer at fare vild i dem.

Vi skal nok arbejde med farver og læsbarhed, men ting tager altså lidt tid ...
Med venlig hilsen
Kathrine Tobiasen
Moderator

Bliv medlem af Danske Slægtsforskere. Det koster kun 290 kr. pr. år.

Tine Susanne Olsen

godmorgen forum.
jeg synes også der skal arbejdes med farverne ,de gamle farver er bedre for vores "gamle"øjne  :)
ha en god dag
venlig hilsen
Tine Olsen
er medlem af DS-Faxe  det koster 150kr
medlem af Danske Slægtsforskere er du  det koster kun 290.kr

Anne Messmann

Også jeg synes de nye farver er dårligere end de gamle.

Til Hanne & evt. andre: Skriftstørelsen er nem at ændre: Tryk på CTRL+rul med musehjulet.

Efter den nye opdatering har jeg (trods spritnye læsebriller!) ændret format til: 175%, hvor jeg tidligere brugte 125%. Det hjælper en del på læsbarheden :)

Vh, Anne
Med venlig hilsen
Anne Messmann

Christian Konstmann Autzen

Hej Kathrine

Tak for oplysningerne - da dejligt at der er nyt på moderatorside, men så ikke så meget for medlemmer og brugere.

Det sjove med it-verdenen, er, at det er, som om it-verdenen altid sørger for beskæftigelse til egne systemer, læs: krav for løbende opdateringer, læs: løbende pengekrav for at sikre driften af systemet.

PS: Jeg fik her til morgen en personlig besked i min indboks; i min besvarelse havde jeg behov for at kunne medsende en word-fil som bilag, men det er ikke muligt i det nuværende system - men bliver det så en mulighed i det nye system ?

Mange hilsener
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Hanne Fisker

Hej Anne Messmann

Takker for oplysningen om skriftstørrelsen, må se om jeg kan huske det.

Vh
Hanne Fisker

Hans Chr. Baagøe

Hej Christian

Hvis du holder dig til standardudgaverne af Word-filerne, så er de tilladte:
Tilladte filtyper: doc, gif, jpg, mpg, pdf, png, txt, zip, docx, jpeg
Restriktioner: 1 per indlæg, Maksimal individuel størrelse 500KB

Hvis du har store eller mange billeder i dokumentet, kan det på grund af begrænsningerne i højst tilladte størrelse heller ikke vedhæftes.

Venlig hilsen
Hans Chr. Baagøe

Christian Konstmann Autzen

Hej Hans Chr.

Jeg snakker ikke om vedhæftede filer i et indlæg på Forum, men om vedhæftede filer i "personlig besked" - som man kan sende til hinanden.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Hanne Fisker

Hej

Hiver lige min tråd op igen. For nu undre jeg mig faktisk endnu mere.

Hjemmesidens forside er åbenbart blevet ændret så den følger resten... suk!

Kald mig bare en kværulantisk og besværlig kone, men for p..... sikken et roderi at se på, farverne passer ikke sammen, og der er ingen afgrænsninger imellem de forskellige afsnit, og så den der "bjælke" der skifter..

Jeg er ikke professionel hvad angår hjemmesider, og kan ikke forstå tal. Men jeg kan i den grad se når noget ikke er godt, hvis dette er sådan hjemmesiden kommer til at se ud permanet, så havde jeg foretrukket at i havde beholdt den gammel hjemmeside.

Og det jeg skriver nu er ikke for at skabe en debat hvor man kaster mudder efter hinanden.

Men det virker på mig som om man ikke tager hensyn til de mennesker der ikke ser perfekt, eller på anden måde har problemer med farver osv. Men her tager jeg - håber jeg - forhåbentligt fejl.

Med venlig hilsen og godt Nytår
Hanne Fisker


Karen Margrethe Schmidt

Helt enig med Hanne Fisker, det er da en værre gang rod-virker ikke særlig brugervenlig.
Så jeg melder mig i koret af kværulantiske koner (og forhåbentlig mænd, hen ad vejen)

Karen Margrethe Schmidt
Karen Margrethe Schmidt