Haderslev,Haderslev,Vilstrup,1661-1740,opslag nr.151.

Startet af Heidi Hyltoft Wiborg, 13 Jun 2011 - 15:35

Forrige emne - Næste emne

Heidi Hyltoft Wiborg

Hej

Er der nogle herinde der kan hjælpe mig med at tyde hvad der står v.Kirsten's dåb d.28 Januar 1725?.

Jeg har bla. svært ved at tyde faderens efternavn ordentligt, faktisk næsten det hele ordentligt...

Mvh. Heidi.

Lars Jensen

Hej Heidi

Jeg læser:

"d: 28 Januarj Christen Hiendresen i Nørby
et barn ved naufn Kiersten, faddere
Kiersten Hiendres(dtr) i Kielstrup ..?.. Catrine
Jochumsdtr. i Vilstrup og Hiendre Oues. i Kielstrup"

Hjendre (undert. stavet Jendre) var et ikke ualmindeligt navn "på de kanter"

Mvh
Lars
Venlig hilsen
Lars Jensen, Aabenraa
ljkloster@gmail.com

Bjarne Lund Andersen

Hej
Det er Anne Catrin Jochumsdtr. i Vilstrup, datter af Jochum Jessen Rytter og Maren Hansdatter Vilstrup selv døbt 16 juni 1706.
mvh
Bjarne

Anne Ravnskjær

#3
Hej Heidi

Jeg har noter vedr. ovenstående. Du har sikkert mange af informationerne. Bogen, der er angivet i slutnoten, vil være MEGET interssant for dig. Den findes på det kongelige bibliotek. Kender du Trabergs bog, som findes på Handerslev Landsarkiv manuskribtmagasin ? Jeg har forsøgt at ved hæfte et billede af forsiden her. Hilsen Anne R

Efterkommere af Chresten Hiendresen
Generation nr. 1

1.  CHRESTEN1 HIENDRESEN  Han giftede sig med KAREN JØRGENSDATTER 23 okt 1714 i Vilstrup.  Hun blev født i Nørby, Vilstrup sogn.
   
Barn af CHRESTEN HIENDRESEN og KAREN JØRGENSDATTER:
2.   i.   KJERSTEN2 CHRISTENSDATTER, f. 25 jan 1725, Nørby Vilstrup; d. 29 apr 1800, Jels.

Generation nr. 2

2.  KJERSTEN2 CHRISTENSDATTER (CHRESTEN1 HIENDRESEN) blev født 25 jan 1725 i Nørby Vilstrup1, og døde 29 apr 1800 i Jels1.  Hun giftede sig med SOGNEFOGED OG GÅRDMAND JØRGEN ERICHSEN RAVN 03 sep 1749 i Vilstrup, søn af ERICH RAFFN og MAREN MORTENSDATTER.  Han blev født 05 sep 1726 i Nørby, Vilstrup sogn, og døde 07 okt 1801 i Jels.

Noter for KJERSTEN CHRISTENSDATTER:
AO: Haderslev amt Jels sogn 1780-1826 opslag 91
1800: Død 29 Apr. Beg. 4 Mai. Kiersten Jørgens, fød i Wilstrup den 25 Jan: 1725; hendes fordum forældre vare Chresten Jendresen og Karen Jørgensdatter ibidem Hun var siden 1749 i Ægteskab med Jørgen Raben fordum Sognefoged og nu efterlevende  Enkemand og Aftægtsmand Hun efterlader ilive værende 3 børn Hendes alder 74 Aar og 3 maaneder

Noter for SOGNEFOGED OG GÅRDMAND JØRGEN ERICHSEN RAVN:
Død den 7. oktober. Begravet den 13. oktober 1801. Jørgen Erichsen (Raben) Ravn førhen Sognefoged og Gårdmand i Jels, nu aftægtsmand. Hanste var født i Willstrup i Claart 1726 d. 5. Sept. Hans fader ... været Erich Jørgensen Ravn og Maren Mortens Datter. Haade fra 1749 indtil 1800 været i ægteskab med afdøde Kirstine Christens Datter med hvilken han havde avlet ... ... 1 Søn og 2 Døtter. Hans alder blev 75 aar 1 m. (Jels Kirkebog 1780-1826 AO opslag 98)

Mere om SOGNEFOGED OG GÅRDMAND JØRGEN ERICHSEN RAVN:
Begravet: 13 okt 1801, Jels
Stilling: Sognefoged og gårdmand i Jels

Ægteskabsnoter for KJERSTEN CHRISTENSDATTER og JØRGEN RAVN:
AO: Haderslevamt Vilstrup sogn 1740-1774 opslag 13
1749: D 3 Sept Jørgen Erichsen Ravn og Kiersten Christensdatter i Nørby
   
Børn af KJERSTEN CHRISTENSDATTER og JØRGEN RAVN:
   i.   MAREN JØRGENSDATTER3 RAVN, f. 08 mar 1750, Vilstrup; d. 11 sep 1832, Jels; v. HANS LAURSEN VIBORG, 04 nov 1775, Jels/Steppinge; f. 16 jul 1748, Steppinge sogn.

Noter for MAREN JØRGENSDATTER RAVN:
Død den 11. dec.  Begravet 16. dec. 1832 Maren Viborg en gammel enke af Jels. En ægte-datter af forh ... Sognefoged og gårdmand Jørgen Erichsen Ravn og Kirsten Christendr. i Jels. (kilde: Jels Kirkebog 1826-1856 AO opslag 219)


Noter for HANS LAURSEN VIBORG:
Re: Viborg/Esbjerg slækt ny
Indsendt af: laurids kristian Pedersen (IP Logget)
Dato: 03/08-09 12:13


Hej

Jeg kan godt bidrage med nogle oplysninger i forbindelse med slægten Wiborg.
Jørgen Wiborgs forældre Hans Wiborg (Hans Lauesen Wiborg) blev døbt d. 16.7 1748 i Stepping, Stepping Sogn, Gram Herred, Haderslev Amt som søn af sergent Laue Wiborg og Karen Jes Datter. Sergenten Laue Wiborg bliver begravet Dom.19 p.trin 4.10. 1750. Sønnen Hans Wiborg gifter sig d. 4.11. 1775 med Maren Jørgens Datter der var datter af sognefogden Jørgen Erichsen og Kirsten Christens Datter. Sognegogden Jørgen Erichsen kaldes andre steder for Jørgen Ravn og datteren Maren omtales som Maren Ravn, men det er de samme personer.
Jørgen Wiborg bliver så født d. 16.6 1780 og døbt d. 17.6 1780 i Jels Kirke
Jeg ved ikke hvor Wiborg navnet stammer fra, jeg arbejder selv på at finde ud af det, men efter gammel navneskik fik folk ofte kaldenavn efter det sted de kom fra. Selv er jeg strandet i 1747 - 1748, da slægten jeg søger er Laue Wiborg, der er en bror til Jørgen Wiborg.

m.v.h. L. Pedersen


   ii.   ANNA CHRISTINE RABEN, f. omk. 1760, Schaurup; d. 01 feb 1796, Jels; v. JOAHIM BERTELSEN, 26 okt 1782, Jels; f. Bramdrup, Haderslev.

Noter for ANNA CHRISTINE RABEN:
AO: Haderslev amt Jels sogn 1780-1826 opslag 63
1793: 1 Feb. Beg 7 ... Anna Christine Raben som var ægtefød i Skaurup, af fader Jørgen Raben og moder Kirsten Raben, gammel 36 Aar + 6 Uger og nogle Dage, var gift med Jochim Bertelsen Haderslev Bramdrup ... ... ½ gaard i Jels, og [hos] hvilken mand hun havde 5 børn, nemlig Kirsten Maria som døde strax i barndommen, og etter Kirsten Maria .. døde da hun var 10 Aar gammel og Kathrina Maria og Bertel  der endnu lever ... ... ... endnu en dødfødt Søn, efter hvilken hun ... den 13 dag efter barnefødslen stille og sagte ... indsov(?) i ...

Ægteskabsnoter for ANNA RABEN og JOAHIM BERTELSEN:
AO: Haderslev amt Jels sogn 1763-1784 opslag 266

   iii.   KJERSTEN RAVN, f. omk. 1768; d. 06 aug 1824, Jels; v. JOAHIM BERTELSEN, 03 maj 1800, Jels; f. Bramdrup, Haderslev.

Noter for KJERSTEN RAVN:
AO: Haderslev amt Jels sogn 1780-1826 opslag 238
1824: Død 6, Beg. 9 August Kjersten Ravn Enke af Jels, en ægte datter af fordum Gaardmand og Sognefoged i Jels Jørgen Erichsen RAvn og Kjersten Krestens d. Hun var i aaret 1800 bleven gift med den for 7 Aar sifen afdøde Gaardmand i Jels Jochum Bertelsen. efterlevend Anna Kjerstine endnu ugift. Gammel 56 Aar.

Ægteskabsnoter for KJERSTEN RAVN og JOAHIM BERTELSEN:
AO: Haderslev amt Jels sogn 1767-1815 opslag 314


Slutnoter

1.  Elin Ravn og Chr. M. Ravn, Ravneslægten fra Søbjerggaard i Over-Jels,  (DK 1962, 94 pp)



[vedhæfting slettet af admin]

Heidi Hyltoft Wiborg

Hej med jer

Sikke smukt,... mange tak for den store hjælp.

Hvad skulle man dog gøre uden det her forum.

Mvh.Heidi.

Heidi Hyltoft Wiborg

Hej Anne R

Er lige kommet hjem fra arbejde, så nu har jeg jo tid til at nærlæse det der er blevet skrevet her i forum.

Det ser søreme spændende ud med de begge de bøger du henviser til, og jeg har aldrig hørt om nogle af dem.
Jeg skal til København et smut her i ferien, for at besøge Landsarkivet bla. og nu skal jeg da helt sikkert også forbi det Kgl.bibliotek.  :)

Hilsen Heidi