“Skuffebarn” - men er ikke i udsætterprotokollen

Startet af Inger Sørensen, 10 Okt 2019 - 22:11

Forrige emne - Næste emne

Inger Sørensen

En af mine aner er et såkaldt skuffebarn, født i København.

Med udgangspunkt i hvor han var ved sin vielse, har jeg fundet ham i lægdsrullen på det tidspunkt.
Her står det oplyst, at han er skuffebarn og er født i København.
Plejefaderen er Ole Sørensen i Heirede.
Alder passer med, at Peder/Peter skulle være f. ca, 1786/1787, hvilket også passer med alder ved vielse og død. Kan dog ikke finde ham hos Ole Sørensen ved FT1787, så enten er han født efter ft-dato, eller også er han bare ikke kommet ud i pleje før efter ft-dato.

Jeg kan følge skuffebarnet Peder tilbage til 1792, hvor plejefaderen hele tiden er Ole Sørensen.
Da lægdsrullerne ikke går længere tilbage, taber jeg sporet af Peder her.

Men da jeg jo ved, at han bliver udsat i pleje, har jeg gennemgået udsætterprotokollen for opfostringshuset for perioden 1786-1792 - men der er ingen Peder/Peter, som bliver sat i pleje hos Ole Sørensen!!!!!

Nogen bud på hvordan det kan lade sig gøre??


mvh Inger Sørensen

Inger Toudal


Har du et link til lægdsrullen 1792?

Han kunne jo have haft en anden plejefar tidligere.

Har du søgt i selve Udsættterprotokollerne eller i Registre til Udsætterprotokollerne?

Venlig hilsen
Inger Toudal
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Sørensen

#2
Hej Inger

Jeg har søgt i både register og i selve udsætterprotokollen (1786-1792), men desværre uden held.

Link til lægdsrullen her: https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=17272#17272,738651

Det er nr. 287 på højre side.

Jeg har jo også det andet opslag om en Peder fra Opfostringshuset, som kom i pleje i Næsby hos Lars Sørensen - og jeg tænker faktisk lidt på, om det måske er det samme barn. Lars Sørensens kone Karen Isacsdatter dør nemlig i 1794, så hvis hun nu måske har været syg et par år, før hun døde, kunne det måske godt passe, at barnet blev sendt videre??

Lars Sørensen og Ole Sørensen er måske oven i købet i familie??

Mvh Inger Sørensen

Inger Toudal

#3

Det er ikke den samme Peder, se https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,152868.msg806894.html#msg806894

Dette er vel plejefaderen:

Præstø, Fakse, Sønder Dalby, Frendrup Bye, , , FT-1787, C4349
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Ole Sørensen     60     Gift      Hosbonde      Bonde og Gaardmand       
Lisbeth Poulsdatter     53     Gift      Madmoder              
Johanne Olsdatter     15     Ugift      Deres Døttre af 1ste Ægteskab              
Mette Olsdatter     8     Ugift      Deres Døttre af 1ste Ægteskab              
Jens Jørgensen     50     Ugift      Tjenestekarl

Kunne eventuelt være denne:

Præstø, Fakse, Kongsted, Hyllede, , , FT-1787, C4348
Navn:     Alder:     Status:     Stilling i familien:     Erhverv:     
Anders Nielsen     41     Gift      Mand      Huusfolk og Dagleier       
Anna Knudsdatter     34     Gift      Hustrue             
Niels Andersen     3     Ugift      Søn             
Peter     1     Ugift      Opfostringsbarn

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Sørensen

Hej igen

Ja, det er plejefaderen i FT1787.

Men du var selv inde på, at barnet, som jeg ikke kan finde i udsætterprotokollen, kunne have haft en anden plejefar før Ole Sørensen. Derfor tænkte jeg, at det måske kunne være det samme barn.

For hvordan kan et barn være skuffebarn, født i københavn og sat ud i pleje - uden at man kan finde barnet i udsætterprotokollen?? Det forstår jeg simpelthen ikke.

Mvh Inger Sørensen

Inger Sørensen

Hej igen igen :)

Ja, det kunne være en mulighed. Tak 👍

Jeg graver lidt i det og ser om noget, der kan lede mig til svaret, viser sig.

Mvh Inger

Inger Toudal

#6

Det er heller ikke Peter i FT-1787, Kongsted sogn:

Hovedrulle 1791: https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#17263,737133 - nr. 224

Hovedrulle 1792: https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481031#17272,738615 - 224 / 179

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Sørensen

Hej Inger

Forstår ikke, hvorfor det ikke kan være ham??

Er det fordi, han ikke står som udskrevet til andet lægd i 1792?

Jeg har lige siddet og kigget efter hans konfirmation i Kongsted i 1801  - den er der ikke.

Så har jeg ledt efter plejeforældrene i FT1801. Jeg kan ikke finde dem sammen, men kan godt finde en Anders Nielsen og en Ane Knudsdatter, men de er hver især gift med en anden (men det kan jo også være, det er nogle helt andre, så de slet ikke er i Kongsted på dette tidspunkt). Men tænkte faktisk lige tanken, at hvis der var dem, så var de måske blevet skilt og ingen af dem ville have plejebarnet.

Fandt også Peter fra Kongsted i udsætterprotokollen for at se, om der måske stod noget om nye plejeforældre, inden han blev udskrevet i 1792, men det gjorde der ikke.

Men min ane må da for pokker være overtaget fra andre, da han ikke findes med selvstændigt "blad" i udsætterprotokollen.

Hmm, det er meget mystisk, men tak for din store hjælp.

Mvh Inger Sørensen

Inger Toudal

Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Sørensen


Tak igen

Jeg er ikke helt stærk i den gamle skrift - men jeg synes, der står, at plejefaderen hedder Anders Hansen eller Jensen??

Plejefaderen fra ham i udsætterprotokollen hedder Anders Nielsen.

Har også lige kigget på de to tidligere links, du har sendt. I hovedrulle 1792 kan jeg heller ikke rigtig få plejefaderens efternavn til Nielsen. Men som sagt er jeg ikke så stærk i den gamle skrift.

Det er mange år siden, jeg begyndte at lede efter ham. Det kommer op engang imellem, hvor jeg tænker, at NU finder jeg ham. Men tror desværre ikke, det lykkes nogensinde at finde ham ml 1786-1792. Øv øv.


Mvh Inger Sørensen

Inger Toudal

#10

I lægdsrulle 1791 er plejefaderens navn Anders Nielsen, derefter Anders Jensen.

Kunne være en fejl, eller også er han blevet flyttet til en anden plejefamilie.
_____________________________________________________________________________________________________________

Måske skulle du udvide søgningen efter 'din' Peder til 1785, måske 1784?

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Sørensen

Jeg er faktisk i gang med udsætterprotokollen for 1785 😀

Men hvis ikke jeg finder ham der, må jeg prøve at gennemgå 1786-1792 igen og læse alle notater for en Peder, der bliver sat i pleje. Mon ikke det vil stå der, hvis et plejebarn skifter plejefamilie? Ellers ved de jo ikke, hvem der skal have pengene.

Hvis det så heller ikke giver pote, må jeg nok anse mig som besejret i denne sag 🙁

Mvh Inger Sørensen

Mikkel Eide Eriksen

Hej Inger!

Jeg følger lige med her, da jeg også er interesseret i udsætterprotokollerne (se denne tråd).

Umiddelbart vil jeg bestemt tro at et skifte af plejeforældre vil være noteret, i hvert fald før konfirmationsalderen.

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Inger Sørensen

Hej Mikkel

Det er helt i orden - vi må holde os til og suge viden fra alle de steder, vi kan 😀

Mvh Inger Sørensen

Inger Toudal


Protokol over de på landet direkte udsatte børn 1782 - 1804 er ikke på AO:

https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?a=&b=&c=opfostringsstiftelse&d=1&e=1792&f=&g=&h=&ngid=105292&ngnid=105295&heid=105398&henid=105401&epid=105404&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

Børnene udgik normalt fra Stiftelsens forsorg ved 6-års alderen, så der er måske ikke oplysinger om dem i Stiftelsens arkivalier efter den tid.

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

Inger Sørensen

Hej Inger

Hvad betyder "direkte udsatte børn"? For i udsætterprotokollen er der jo mange børn, som bliver sat i pleje samme dag, som de er døbt, hvilket de jo blev meget hurtigt. Mere direkte kan det vel næsten ikke være?

Men tror faktisk jeg engang for mange år siden har kigget i den protokol, du linker til - uden held. Men tak for forslaget, og måske jeg tager endnu et kig, når jeg engang kan komme på arkivet.

Men jeg har tænkt på, om man måske kunne hente et barn, uden det blev registreret, hvis man ikke ønskede at modtage betaling for at have et plejebarn. Kunne det mon lade sig gøre?

I lægdsrullen 1792, hvor jeg finder ham indskrevet første gang, står der vist nok "opd ved extra session" (opd=opdaget) så det virker ikke, som om normal procedure er fulgt med dette plejebarn - eller hvad?

Kunne der være børn, som slet ikke blev sat ud i pleje af den ene eller anden årsag - og når barnet så blev 6 år og ikke var afsat - så kunne man bare hente sådan et barn?

Men barnet må vel så fremgå af en eller anden protokol i de 6 år - men hvilken??

Puuuha, det er virkelig en ane, der har kostet mange timer, og jeg tvivler på, at mysteriet nogen sinde bliver opklaret 🙁🙁

Mvh Inger Sørensen




John Damm Sørensen

Angående ekstrasession fandt jeg dette om førelse af lægdsruller:

https://books.google.dk/books?id=StpSAAAAcAAJ&pg=PA42&dq=opdaget+siden+extra+session&hl=da&sa=X&ved=0ahUKEwiwv5Xtk5flAhUSxosKHUqEAUYQ6AEIJzAA#v=onepage&q=opdaget%20siden%20extra%20session&f=false

...
10) Naar dette er skeet, bør Lægdsmanden en Dag
nøie eftersee hans Rulle, og finder han da , - at
udi Sognet befindes Børn eller Folk under 36 Aar,
som opholde sig i Sognet uden at staae i hans Lægds-
seddel, da er han pligtig - saaledes som han ved
næste Session med Eed vil bekræfte, at anføre dem
samtlig paa hans Tilgangs-Liste med Fædrenes
Navne og Sønnernes Navne, Fødested, Alder,
Høide, Opholdssted og - - -
   Vedtegning:
    Opdaget siden Extra-Sessionen.

Hilsen
John

Inger Sørensen

Tak John

Så blev jeg så klog på notatet i lægdsrullen 👍

Mvh Inger Sørensen

Inger Toudal

#18

I lægdsrullen læser jeg opd. efter ext. Sess.
__________________________________________________________________________________________________________________________

Her er sidste side i Protokol over de på landet direkte udsatte børn 1782:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21658733#407598,75460701

- det sidste barn er Johannes, udsat til Lars Mathiasen.

Protokoller over kassebørnene: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=20281836#407595,75459796 - nr. 38

Registre til udsætterprotokollerne: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21658729#407594,75459548 - Nov. 13 / Pag. 254 / Døbe No 38

Udsætterprotokoller: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21658727#407584,75455737 - nr. 371

Børnene i Protokol over de på landet direkte udsatte børn kan altså også findes i Udsætterprotokollerne, hvor der er mere detaljerede oplysninger.
__________________________________________________________________________________________________________________________

https://www.sa.dk/daisy/arkivskaber_detaljer?a=&b=&c=opfostringsstiftelse&d=1&e=1792&f=&g=&h=&ngid=105292&ngnid=&heid=105398&henid=105401&epid=105404&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=

- "Den Kgl. Opfostringsstiftelse oprettedes 1770 til varetagelse af opgaver, der hidtil havde påhvilet fattigvæsenet og det 1750 i Børnehuset
på Christianshavn indrettede hittebørnshospital. Opfostringsstiftelsen - som ikke må forveksles med det 1753 oprettede Kgl. Opfostringshus
- var beregnet på at underholde et antal børn fra Accouchementsanstalten i Frederiks Hospital, senere Fødselsstiftelsen, der blev overladt
(udsat) til plejeforældre i staden eller på landet mod en pengegodtgørelse, indtil børnene fyldte seks år. ..."

Venlig hilsen
Inger T.
Venlig hilsen
Inger Toudal

John Damm Sørensen

Hvis børnene som udgangspunkt var 6 år, når de blev sat i pleje, kunne Peder ankomme til sognet omkring 1792 og bliver så "opdaget som 6 årig i lægdsrullen fra 1792".

På den baggrund vil jeg mene, at man skal lede efter udsætningen omkring 1791-92.

Hilsen
John

Inger Sørensen

#20
Tusind tak Inger.

Så burde jeg jo være stødt på ham i udsætterprotokollerne, hvor jeg jo altså ikke kan finde ham 🙁

Men i den tekst, du har sat ind, står der, at
"Opfostringsstiftelsen, der ikke må forveksles med det Kgl opfostringshus......"

Troede det var det samme - men måske han så kan være i arkivalier fra opfostringshuset?? Men hvordan passer et "skuffebarn" sammen med opfostringshuset??

Faktisk har jeg et notat, hvor der står, at han skulle være adopteret fra opfostringshuset!!! Men da der i lægdsrullerne står "plejefar" tænkte jeg, at det der med adoption bare var en tolkning af, at han var kommet i pleje.

Nogen, der kender til dette med adoption fra opfostringshuset? Og er der arkivalier, der dækker dette - eller bare en oversigt over børnene på opfostringshuset?

Ifølge en dom fra 1832, hvor han bliver indsat i rasphuset på christianshavn (her har jeg fundet ham), skulle han også have været indsat i kbh forbedringshus i 3 måneder for tyveri iflg dom af 12/9-1813.

Men jeg kan ikke finde ham i nogle protokoller i tugt-rasp og forbedringshuset i 1813!!! Nogen, der kan hjælpe med det??

Mvh Inger Sørensen


Inger Sørensen

Hmmmm, det kgl opfostringshus er en kostskole??

Det passer vist ikke helt sammen med et skuffebarn, tænker jeg. Eller er der noget, jeg ikke kan gennemskue??

Mvh Inger Sørensen

Inger Sørensen

Mht mit spørgsmål vedr kbh forbedringshus, opretter jeg separat opslag for dette, da det jo ikke rigtig har noget med udsætterprotokollen at gøre.

Mvh Inger Sørensen


John Damm Sørensen

Under hvilket navn blev Peder dømt i 1832?
Har du et link til fangeprotokollen?

Hilsen
John

Inger Sørensen

Tak John

Men jeg kan godt finde protokoller for forbedringshuset.

Der er en protokol over indkomne fanger 1810-1814 - han er der bare ikke.
Han får sin dom 12/9-1813, og tænker ikke, at der går flere år, før han afsoner, så forstår ikke, hvorfor han ikke er der.

I retssagen fra 1832 er han nævnt som smed peder frederik hoff. Men ellers hed han peder frederiksen (også lidt underligt, når plejefaderen er ole sørensen).

Jeg har desværre ikke et link til fangeprotokollen fra 1832, for jeg har fundet det på rigsarkivet - men der var han i journal over indkomne fanger og indsat d 19 april 1832.


Mvh Inger Sørensen

Inger Sørensen

#27
Han er her i journal over indkomne fanger allerøverst

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=19609700#257129,47960790


Og her i fortegnelsen over fanger i 1832 - nr 246

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=19609716#257145,47962000

Han dør i fængslet den 19/11-1833 af skørbug


Men hvad navn han har i 1813, ved jeg ikke, for i lægdsrullerne for det tidspunkt er han bare nævnt som skuffebarn Peder.
Det er først senere, han pludselig hedder Frederiksen. Det gør han ved sin vielseni 1820 - men her står han også stadig som skuffebarn peder i lægdsrullen.



Mvh Inger Sørensen