Karen Nielsdatter Brødbæk vs/ Laurids Nielsen Brødbæk

Startet af Annette Damgaard Hansen, 13 Okt 2019 - 02:38

Forrige emne - Næste emne

Annette Damgaard Hansen

Jeg har en Karen Nielsdatter Brødbek, som jeg ikke kan finde døbt i kirkebogen for Borbjerg sogn. Hendes far er fæster af Neder Brødbæk i Borbjerg.

Hendes begravelse findes i Fovsing, KB, hvor der står:
Begravet 13. aug 1772 fra Fovsing Kirke: Christen Madsen hustru Karen Nielsdatter fra Naursgaard; død 6. aug. 1772 – 47 år, 1 md, 1 uge og nogle døgn.

Hun må altså være født. ca. 15. sept. 1725

I hendes skifte fremgår det, at hun er søster til Peder Nielsen i Sønderskov og Søren Nielsen i Brødbæk, og dermed ved jeg, at hun er søster til min ane Peder Nielsen i Sønderskov. Jeg ved derfor også, at hendes far er Niels Jensen Brødbek. i Borbjerg.

Skiftet
451 Karen Nielsdatter i Navrsgård i Fovsing sogn. 21.9.1772, fol.427.
E: Christen Madsen Pilgaard. B: Mads 11, Niels 5. FM: morbrødre Peder Nielsen i Sønderskov i Ryde sogn, Søren Nielsen i Brødbæk i Borbjerg sogn. (Brejl.dk)

Men så kommer det mærkelige, for når jeg søger hendes dåb, finder jeg kun en Laurids i 1725, men med samme far.

Jeg finder Laurids dåb her på side 2 nederst:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17121808#160327,26948414

Jeg kan ikke læse alt, men dog lidt og måske læser jeg forkert. Jeg læser:

Dom. Septuaginta?
Niels Brødbechs søn Laurids Susept?
Kiersten Brødbech. Testes
Christen Pedersen
Søren Hÿlvad?
Christen Lauridsen
------------
Anne Endvolds
Datter
Karen Hvamgaard??

Men der er ingen datter KAREN

Kan, der være tale om tvillinger, og at man har glemt at føre Karen ind?
Niels Jensen Brødbæk fik tvillingedøtre i 1717.

Noget bud?

VH Annette Damgaard



Bodil Kristiansen

Hej Anette
Jeg arbejder selv med denne familie. Jeg har ikke lige mine noter her. Vil gerne vende tilbage om et par dage.

Men jeg mener at huske at alle børn af Niels Jensen Brødbæk er døbt i Borbjer sogn. Mener også at der var et par tvillinger der hed Maren og Birgitte.

De andre børns navne husker jeg ikke lige nu. Mener også Niels Jensen Brødbæk ses som Niels Jensen Heegård

Jeg vender tilbage.

Hej Bodil Kristiansen
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Annette Damgaard Hansen

Kære Bodil.
Det vil jeg glæde mig til. Jeg har fundet følgende børn af Niels Jensen Brødbæk/Heegaard

Jens Nielsen Brødbæk 1708
Chresten Nielsen Brødbæk 1710
Peder Nielsen Skou 1712
Ane Nielsdatter 1715
Maren og Birgitte Nielsdatter 1717
Birgitte Nielsdatter Brødbæk 1718
Søren Nielsen Brødbæk 1720
Johanne Nielsdatter 1723
Karen Nielsdatter 1725 / Laurids Nielsen 1725

Det er Karen og Laurids, der undrer mig.

MVH Annette

Kurt Arne Empacher

Hej på tråden,vil lige følge den idet jeg i mit slægtstræ har disse personer men jeg har dem i Sevel og vil så gerne vide om det er rigtigt
Mvh
Kurt A Empacher
Hilsen
Kurt A Empacher

Ole Krog

Annette - til orientering

I bogen Ølby, Asp og Fousing sogne af Peder Christensen står vedr. Naursgaard:
Christian Madsen købte gården. Han var født i 1728 i Pilgaard i Sir, søn af Mads Jensen i denne gård, han blev ca. 1760 gift med Karen Nielsdatter. De var først en tid fæstere i Stabildal i Naur, hvor deres ældre søn Mads blev født. Karen døde i 1772 og Christen blev 2. gang gift med Johanne Lauridsdatter vistnok fra Kronborgdige i Vejrum. Der blev 6 børn, af hvilke en datter, Maren, blev gift 1813 med Niels Poulsen Toft, som var skoleholder i Lindum og hvis fader Poul Toft i flere år boede i Kirkeboel i Fousing m.v..

Peder Nielsen, født i 1712, er min kones ane - gift med Kirsten Michelsdatter fra Ryde.


Ole Krog

Annette Damgaard Hansen

Hej Kurt Arne

De folk jeg nævner, er født i Neder Brødbæk, Borbjerg Sogn.Det vil sige:
Jens Nielsen Brødbæk 1708
Chresten Nielsen Brødbæk 1710
Peder Nielsen Skou 1712
Ane Nielsdatter 1715
Maren og Birgitte Nielsdatter 1717
Birgitte Nielsdatter Brødbæk 1718
Søren Nielsen Brødbæk 1720
Johanne Nielsdatter 1723
Karen Nielsdatter 1725 / Laurids Nielsen 1725

Hej Ole
Tak for information. Peder Nielsen Skou og Kirsten Michelsdatter fra Ryde, er mine tip 3 oldeforældre.

VH Annette

Kurt Arne Empacher

hej Annette
Tak for dit svar,min farmorS aner starter med Chresten Nielsen Brødbæk f.1710  og jeg har fået rettet fødestedet på de fleste men der er lidt mangler med nogle af deres dødsdag ,er det noget du måske kunne hjælpe med min e-mail er kempacher@gmail.com
På forhånd tak
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher

Annette Damgaard Hansen

#7
Hej Kurt Arne Empacher
Så er der sendt en PB - for en ordens skyld, lægger jeg mine data ind her, da andre måske også har disse aner - og jeg har set, at mange har haft vanskeligheder med Heegaard linjen. Men her er mit bud indtil videre.

1. Gregers (Jensen) Hiergaard
f. ?? - d. 1666, Handbjerg sogn
Hans begravelse ses her som nr. 2:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17123404#163383,27444206
Onsdagen efter Domini........
bleff Grægers i Hiergd .......
begraf.xxxxxx
Gregers Hiergaard, må være første kendte led i slægten, der fæstede Store Hedegaard i Handbjerg. Hans patronym var muligvis Jensen.

Gregers Hiergaards hustru er ukendt, men det må antages, at Gregers i Hiergaard /Store Heedegaard var far til Gregers Gregersen fra Heedegaard i Handbjerg.

2. Gregers Gregersen - kaldet Hiergaard
f. 1627, i Hedegaard, Handbjerg sogn - d. 1699 Struerdal, Gimsing sogn
I Rentekammeret. Christian 5.s matrikel. Markbøger samt eng-, skov- og græsningstaksatione. Store Hedegaard side 1. :
Her ses Gregers Gregersen og Jens Gregersen som fæstere. Jens må være Gregers søn. Kirkebogen begynder først i 1658, så dåb findes ikke.
Ægteskab med Johanne Jensdatter Hindkiær
f. ??  d.  ?? (jeg kan desværre ikke finde hendes data)
18 Marts 1654.  Copuleredes (vies) Gregers Gregersen af Handbjerg og Johanne Jensdatter Hindkiær, Borbjerg sogn. Jahan eller Johanne kom formentlig fra en af gårdene i Hindkjær 3-4 km NØ for Holstebro i Mejrup sogn. Der findes ingen kirkebøger i Mejrup sogn før 1745, så hendes familieforhold og data er ukendt. De fik sønnen Jens Gregersen.

3. Jens Gregersen - kaldet Heegaard/Thingschou
f. 1656, Hedegaard, Handbjerg sogn, Hjerm herred, Ringkøbing amt
d. 1737, Store Tingskov, Handbjerg sogn, Hjerm herred, Ringkøbing amt
Ægteskab med Ane Nielsdatter Rusborg
Født:Cirka 1656  Rusborg, Handbjerg sogn
Døde:1723 mar. Heegaard, Handbjerg sogn
Hendes fødsel er ca. 1656 og ligger før kirkebøgerne starter i Handbjerg sogn i 1658.
Hun er sandsynligvis født på gården Rusborg i Handbjerg sogn. Rusborg ligger ca. 5 km SV for Vinderup. Her var hun bosat ved brylluppet med Jens Gregersen i 1679.

4. Niels Jensen, Brødbæk
1681 – 1758 (mangle at tjekke endeligt)
Niels Jensen er et så almindeligt navn, at hvis en søn med det navn flytter fra gården, ud af sognet, og får nyt tilnavn, så kan det være sin sag at lokalisere ham.
Slægtsforskere er nået frem til, at Niels Jensen Brødbæk i Borbjerg sogn er søn af Jens Gregersen Heegaard fra Handbjerg Hedegård. Det beror dels på, at Jens Gregersen fik en søn kaldet Niels .........
.........og at Niels' far Jens Gregersen, og hans bror Jacob Jensen i Hedegaard (senere kaldet Jacob Jensen Tingschou) stod fadder til fire af Niels Jensen Brødbeks otte børn.
Ægteskab med Maren Christensdatter?
Der er stort set ingen viden om Maren p.t. - kun formodninger og teorier.

Børn
Jens Nielsen Brødbæk 1708
Chresten Nielsen Brødbæk 1710 (din ane)
Peder Nielsen Skou 1712 (min ane)
Ane Nielsdatter 1715
Maren og Birgitte Nielsdatter 1717
Birgitte Nielsdatter Brødbæk 1718
Søren Nielsen Brødbæk 1720
Johanne Nielsdatter 1723
Karen Nielsdatter 1725 / Laurids Nielsen 1725

Jeg har desværre ingen viden om Chresten Nielsen Brødbæk og hustru Karen Nielsdatter Busch ud over at de havde en søn.

Vh Annette

Annette Damgaard Hansen

En lille tilføjelse:

I Christian 5.s matrikel; Markbøger samt eng-, skov- og græsningstaksationer, som er skrevet mellem 1681 - 1683, finder man en Gregers Jensen under ejendommene i Handbjerg By.  Ejer af landsbygården Hiergaard (hedegaard) er Christian Linde. Denne Gregers Jensen er af nogen blevet kædet sammen med den gamle Gregers Hiergaard, der døde dog i 1666.

Det hænder vist nok, at de gamle fæstere nævnes årtier efter deres død, men det fortæller historien intet om.
Nogen, der har erfaring med det?

Annette Damgaard

Bodil Kristiansen

Hej Anette - også Kurt og Ole

Som lovet vender jeg tilbage. Jeg har set mine noter igennem, men desværre har jeg ikke noget om Karen, da hun ikke er den ane jeg har arbejdet med. Karen's søster Johanne f. 1723 er den ane som jeg arbejder med. Johanne blev gift med Niels Mortensen Storgård f. 1706 i Handbjerg. Specielt Niels mangler jeg noget om.

Men Anette, fandt du Karen i kirkebogen sammen med Laurits? Sjovt nok er Karen den eneste af børnene som jeg heller ikke har fundet.

Hvad jeg har om Niels Jensen Brødbæk's hustru har jeg et notat fra Internettet om at hans hustru  Maren Christensdatter f. 1674 i Naltoft, Borbjerg sogn. Død 1758 i Nedre Brødbæk.

Kender du net siderne skrevet af  Hans Henning Eriksen - www.hheriksen.dk     - her er meget som du sikkert kan bruge om Nedre Brødbæk og slægten.
Også Leo Mosgaard Nielsen's  web side findes der noget om slægten.

dejligt at se du deler dine noter til Kurt på siden - her fandt jeg nyt.

Hej Bodil
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Bodil Kristiansen

Uha Anette.

Nu bliver jeg meget i tvivl om min efterforskning af Johanne. Om hun er den rette person jeg har fundet.

Jeg har stor tvivl om den Johanne jeg har er den rigtige datter af Niels Jensen Brødbæk. Da jeg igen har været på søgning omkring hende. På Hans H. Eriksen's side kan jeg se at Johanne Nielsdatter Brødbæk skal være gift med Niels Christensen den 21 Okt. 1745 i Borbjerg .

Den Johanne Nielsen som jeg har er gift med Niels Mortensen Storgård fra Handbjerg - parret har jeg fra familiens slægtsbog,

Det må jeg se nærmere på om det drejer sig om 2 forskellige par.

Så tag ikke lige mit tidligere notat for sikker.

Hej Bodil
Venlig hilsen
Bodil Kristiansen
Medlem
Forsker i slægter på Mors, Thy og Salling

Annette Damgaard Hansen

#11
Hej Bodil.

Den Johanne, jeg har, er hende her:

1723. Dom. Quasimod:
Niels Jenßøn Brødbeech hanß
Daatter kaldet Johanne Susept (Gudmor):
Christen smedß hustru i Huam
Testes
Chresten Smed i Huam, Lauge Madßøn, Christian Pederßøn                                 
Maren LauridtßDaatter, Johanne Smed.                           

Hun er søster til de to, jeg ikke kan få styr på i kirkebogen:
Karen Nielsdatter 1725 / Laurids Nielsen 1725

KH Annette


Kurt Arne Empacher

Hej Bodil og Annette
Tak for indlæg ,der er noget at skrive ind i mit slægtstræ
Mvh
Kurt A
Hilsen
Kurt A Empacher