Hjælp søges til tydning af kirkebog m.v.

Startet af Jette Frølund Jakobsen, 09 Okt 2019 - 11:56

Forrige emne - Næste emne

Jette Frølund Jakobsen

Hej
Jeg søger hjælp til at komme videre i min eftersøgning af Jørgen Christensen Jattrup og Kirsten Nielsdatter.
Jeg kan ikke læse kirkebogen ved deres vielse 27.10.1814, link https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21584658#361111,70539284

Jørgen er født ca 1780 og Kirsten ca 1778, jeg kan ikke finde deres fødsel i kirkebogen, og kan heller ikke læse de gotiske bogstaver.

Der findes en omtale i bogen Nørlems Historie https://dis-danmark.dk/bibliotek/907577.pdf side 104, hvoraf fremgår at Jørgen gifter  sig med Kirsten Nielsdatter fra Bustrup Hedegaard i 1814, de flytter samme år ind på gård i Nørlem, mtk. nr. 16. De fæster kun ejendommen, men det gør de i henved 40 år. I 1840 brænder en del af gården, og da der er mystik omkring branden, indkaldes Jørgen 2 gange til forhør, men udebliver, hvorefter sagen tilsyneladende opgives.
Endvidere oplyses:
Jørgen Jattrup blev 80 Aar, inden han 1855 afgik ved Døden; men hans Hustru, Kirsten Nielsdatter, der selvfølgelig blev kaldt ,,Kjen Jattrup", blev langt ældre. Hun døde 1864 og havde da naaet den høje Alder af 94 Aar.
De havde 3 Sønner, Christen, Niels og Christian. Den yngste, Christian Jørgensen, var med i Krigen 1848—50.
Han overtog Ejendommen efter dem, dog ikke som Fæster,
men som Selvejer, idet han 1851 købte Ejendommen fra
Bustrup til Selveje for 420 Rdlr.

Er her nogen, der kan hjælpe mig?
På forhånd tak
mvh
Jette Frølund Jakobsen

Poul F. Andersen

Jeg ser vielsesindførslen således,
skrevet kolonnevis:

5

Jørgen Christensen
Jatrup Avls-
Karl paa Nye-
Skimehuus, 35
Aar nu Fæster
af et Huus i Nørlem

Kirsten Nielsdat-
ter, Huusholder-
ske paa Bistrup
Kildegaard. 37
Aar Bondepige

Peder Sin-
ding og
Niels Huu-
sted. Begge
af Vejbye

27de
October

i Kirken

195
under
No 45 og 46
Venligst
Poul F. Andersen

Ole Westermann

Et par ændringsforslag:

Skimehuus             → Skivehuus
Bistrup Kildegaard → Bustrup Heedegaard

mvh Ole

Jørgen Thue Pedersen

Hej!
Forslag til rettelser:
Nye-
Skimehuus >>
Nye-
Skivehuus
---
Bistrup >>
Bustrup
mvh
Jørgen

Jette Frølund Jakobsen

Tusind tak til jer alle for svarene.
Da jeg er helt ny i slægtsforskning, håber jeg nogen måske kan give mig tip til den videre søgning herfra. Jeg har ikke kunnet finde kirkebøgerne for deres fødsel og har dermed heller ikke deres forældres navne m.v. Jeg har søgt i kirkebøger Viborg og Ringkøbing amter, men da jeg ikke kan læse de gotiske bogstaver er det svært. Folketælling viser, at Jørgen er født i Sevel, Ringkøbing Amt og Kirsten er født i Jebjerg i Viborg amt.
Kun 1 sted i folketællingerne angives Jørgens efternavn som Jattrup, ellers er han angivet som Jørgen Christensen. Jeg tror Jattrup kan være et stednavn under 7830 Vinderup.
På forhånd tak.

Jørgen Thue Pedersen

mvh
Jørgen