1864- Lazaret i Neumønster & Ålborg Garnisoners placering

Startet af Jens Christian Nielsen, 09 Okt 2019 - 12:51

Forrige emne - Næste emne

Jens Christian Nielsen


1. Min tipoldefar deltog i krigen i 1864 og i hans erindrings medalje ansøgning står der han var indlagt på
- Lazaret i Neumønster
Jeg har søgt vidt og bredt, har også være forbi listen med rigsarkivets lazaretter, men kan ikke finde et i Neumønster.
Jeg har også været i forbindelse med Historie Center Dybbøl, men heller ikke de kunne hjælpe, bortset fra at det så skulle være inden juleaften 1963, hvilket godt kan passe, da han drog til Neumønster omkring primo november med 11. bataljon.
 
2. Er der nogen der ved hvor Ålborgs kaserner eller garnisoner lå i 1863-65. Jeg ved det lå i midtbyen, men jeg kan kun finde eksercerpladserne, militært sygehus, etc. og jeg vil gerne have en mere præcis stedangivelse.

Hvad er det jeg overser - eller? Håber nogen kan hjælpe.
Hilsen
Jens Christian
Venlig hilsen
Jens Christian
E-mail: jcprivat2001@yahoo.dk

Inger Buchard

Neumünster:
https://www.neimenster.lu/content/download/2376/20672/version/2/file/pdf-amg.pdf
le Criminel
Ehemals Criminel genannt, präsentiert sich das alte Militär-Lazarett, das zwischen 1863 und 1866 errichtet wurde,
als symmetrisches, dreigeschossiges Gebäude mit in der
Mitte gelegenem Treppenhaus und Aufzug. Der Hauptzugang erfolgt über den Innenhof. Das Robert Bruch-Gebäude ist hauptsächlich dem künstlerischen Schaffen vorbehalten. Es bietet Raum für Ateliers, Studios oder Apartments für Künstler, teils mit neuen Zwischenetagen sowie
Raum für das trinationale Kulturzentrum ,,Pierre Werner"
(Frankreich, Deutschland und Luxemburg). Hier befi ndet
sich ebenfalls das europäische Institut der Kulturrouten
(Institut européen des itinéraires culturels). In den verschiedenen Räumen sind teils Gewölbe vorhanden, die aus
äußerst dicken Mauern hervorgehen. Die besonders massive Bauweise aller drei Etagen entsprang dem Bemühen,
dieses Gebäude in der damaligen Zeit gegen Kanonenangriffe zu sichern


Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Jens Christian Nielsen


Hej Inge, godt fundet, men hvor sandsynligt er det, at de danske soldater brugte det som lazaret?
Det kunne jeg godt bruge dokumentation for.
hilsen
Jens Christian
Venlig hilsen
Jens Christian
E-mail: jcprivat2001@yahoo.dk

Inger Buchard

Jeg tror næppe, der var oprettet et særskilt lazaret til de danske soldater

Inger Buchard
Redaktør på DIS-Wiki

Jens Christian Nielsen


Næ det tænker jeg heller ikke. Har tænkt på om de danske soldater selv havde et lille felt lazaret med. Nå, det får vi aldrig opklaret, du skal have tak for hjælpen Inger, undskyld jeg brugte forkert navn i første besvarelse.
mvh
Jens Christian
Venlig hilsen
Jens Christian
E-mail: jcprivat2001@yahoo.dk