Forsikringspapirer..Kejser?

Startet af Kim Hartz, 06 Okt 2019 - 17:51

Forrige emne - Næste emne

Kim Hartz

Jeg leder efter årsagen til at min familie i 1800 tallet på nogle drengebørn overgik til at hedde Kejser til efternavn i stedet for faderens fornavn.
Jeg har nu fundet forsikringspapirer for familiens gård i Hyllested hvor Christen Iversen overlader til sønnike Jens Christensen. Samme Jens bliver senere sammen med sin broder Rasmus, kaldt Kristensen Kejser.
Men jeg kan ikke tyde forsikringspapirerne..står der noget om Kejser neden under Jens´navn ? og står der noget specielt om gården?
Er der nogen som kan hjælpe mig ?

Med venlig hilsen
Lotte Kejser

[url]Randers amt, Forsikringsprotokol for Djurs Sønder hrd. A: Hyllested, Rosmus, Hoed, Fuglslev, Feldballe, Nødager, Albøge og Lyngby sogne, Randers Amts Branddirektorat, 1800 - 1858 - opslag:   af 269 opslag/url]

Jørgen Thue Pedersen

mvh
Jørgen

Bjørn Marcher

Ikke sikker, men tror det er opslag 4:

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=186675&side=4

ligner i hvert fald noget med

Hyllested Bye

Christen Iversen
Jens Rasmussen      1831     
............................. står der noget med Kejser ?


mvh Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Kim Hartz

Tak Bjørn ... jeg lærer vel at lægge link ind med tiden :-/
Hilsen Lotte

Bjørn Marcher

Nå, jeg kan da godt give et bud, men jeg kan ikke læse det hele. Venstresiden er vel det du vil have tydet:


                  Hyllested Bye
1  1    Christen Iversen                            A. Stuehuuset                      238
                                                             april Quartal 1813  Rbg         380         
          Jens Rasmussen 1831    421    1     omlæges 19 april 1841        390 
          Kejser ??  og ???            534    2    Ligesom den 18.apr 1845     700


                                                              C. "slet" østre huus              224
                                                                    -       -      -       Rbg.     354
                                              421    1    omlæges  19 april 1841        320

                                                              C. "slet" Sønder huus           120
                                                                  -           -       -                192
                                              421    1    omlæges  19 april 1841         330

....

Håber at andre kan supplere, og måske forklare detaljer.

mvh   Bjørn                 
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Kim Hartz

Tak Bjørn. Ja det er lige det der med "Kejser".. hvor kommer det fra ....

Jørgen Thue Pedersen

#6
Jeg læser den fjerde linie som
Kejser Ejer og Beboer / 534 / 2. / Ligesaa (dvs som linien ovenover = omtaxeret) den 18.' Oct. 1845 / 700.-

to steder længere nede står også "omtaxeret" og ikke omlæges.

----
tilføjet:
Jeg ser nu, at der er mere der skal kommenteres:
så jeg læser siden igen og sender, når jeg er klar.
mvh
Jørgen

Jørgen Thue Pedersen

#7
Hej!
Jeg ser det sådan:


               Hyllested Bye
1  1    Christen Iversen                        a. Stuehuuset                      238
                                                  april Qvartal 1813  Rbd*         380
           nu
          Jens Christensen 1831    421    1    omtaxeret 19 April 1841             390
          Kejser Ejer og Beboer    534    2    Ligesaa den 18.Oct. 1845            700


                                                b. det østre huus                  224
                                                  -      -       Rbd.         354
                                   421    1    omtaxeret  19 April 1841.           320

                                                c. det Søndre huus                 120
                                              -           -       -                192
                                   421    1    omtaxeret  19 April 1841.           330

                  d. det vestre huus          88
                      -           -       -               144
               421    1    omtaxeret  19 April 1841.           260

Tallene i "General Forsikring" rubrikken nederst kan du nok selv se at sætte ind, hvis du vil.
Det sidste tal er 670. Mange af tallene er jo overstreget, eftersom de ikke gælder "mere".


*det ligner Rbg, men det må være hans måde at slutte et "d" på = "Rbd" Rigsbankdaler.
Sammenlign med: Forsikringsprotokol for Djurs Nørre hrd. B: Karlby, Enslev, Ørum, Ginnerup, Tøstrup, Nimtofte og Fjellerup sogne samt Skovgårdene i Nørager sogn (Sønderhald herred) 1800-1858 fx. her:
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=186667&side=4 hvor der står Rbd. S.V. (Rigsbankdaler Sølvværdi)
(Jeg fik desværre ikke tallene til at stå så pænt i kolonne, som de gjorde her hos mig, og som Bjørn fik dem til. Det er åbenbart ikke noget, der er
blevet forbedret med den nye omlægning  :()
Hvordan gjorde du det, Bjørn? Jeg skrev i min notesblok og førte over.
mvh
Jørgen

Kim Hartz

Hej Jørgen.
Tusinde tak for udtømmende svar.... så far hedder Iversen og sønnike hedder Kejser...det er altså mærkeligt... men tusinde tak, nu har jeg et årstal at arbejde videre fra. Hilsen Lotte

Bjørn Marcher

Hej begge,


Jørgen, fornem tydning - jeg har vist brug for et læsekursus i gotisk... eller måske mere et kursus i ikke at danne sig en mening for hurtigt og så dumstædigt at holde fast i det jeg tror jeg ser....
Med hensyn til opstilling tror jeg det blev ført over fra Word og så brugte jeg knappen "Forhåndsvisning" til at rette og sætte det lidt pænere op. 

Lotte, både fatter og sønnike har patronymer - intet mærkeligt i det. Sønnike har så et tilnavn som kunne være lokalitetsbetinget - fra "Kejsergården" eller "Kejserhuset" eller noget i den dur  - alternativet at det har noget med hans erhverv at gøre, tror jeg vi kan se bort fra her  :-)   
Hvis det er lokaliteten, kan faderen jo også lejlighedsvis være kaldt Kejser.... måske du har set det?

mvh  Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Kim Hartz

Hej Bjørn og Jørgen..
tusinde tak..I er simpelthen så skarpe....
Jeg forstår dog ikke hvad Bjørn mener med, at faren har et patronym..? Det har han da ikke her ?? Men jeg misforstår måske ?
Men det går heller ikke rigtig op for mig, at Kejser-navnet skulle komme fra, at han arbejdede på en lokalitet, for af Christen Iversens ( farmand) 8 børn er det kun Jens, Rasmus og Anna, som jeg har fundet med "kejser" tilført ( og de er ikke født lige efter hinanden)...men tak..alle ideer modtages med kyshånd  ;D

Hilsen Lotte

Bjørn Marcher

Hej Lotte,

Faderens patronym har du jo selv nævnt: Iversen. Christen er søn af Iver.... hverken mere eller mindre. Iversen er ikke et efternavn, blot en angivelse af hvad hans fader hedder (definitionen af et patronym). Iver i dette tilfælde.

Tilnavne, det kan f.eks. være fra lokalitet eller erhverv, kan bruges lidt til eller fra, afhængig af omstændighederne. Hvis f.eks. der i lokalsamfundet var andre med samme fornavn, benyttede man et tilnavn (her Kejser), var der ingen forvekslingsmuligheder, var der ingen grund til at tilføje noget..... det kunne være andre karakteristika som "unge" eller "gamle", Jyde, Fynboe, eller ud fra erhverv - Jens Smed, Jens Bonde, Jens Jyde og Jens Møller i samme sogn....

Så i denne familie, er det måske 3 af børnene der har meget almindelige fornavne, og de andre 5 har ikke rigtig dubletter i lokalsamfundet - eller måske de bare har forklaret omverdenen at de ikke ville kaldes "Kejser" ....
Tingene var ikke så komplicerede dengang - der var ingen forventning om et fast tilnavn eller slægtsnavn, det var bare en praktisk måde at identificere folk på.

venlig hilsen

Bjørn       

Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Kim Hartz

Tusinde tak for forklaring... jeg havde ikke forstået det der med et patronym... jeg leder videre, og har faktisk lige fundet en tilføjelse i en kirkebog . En anmærkning om tilladelse til at bruge navnet " kejser" fra 1906.. og noget mærkeligt henvisning... jeg må igang med at " boge" den, hvad det nu henviser til. ( ellers ved jeg jo nu hvor jeg kan finde et par eksperter 😘 )
Tusinde tak for tid og inspiration
Lotte

Bjørn Marcher

Hej Lotte,

tilladelsen fra 1906: Der kom en navnelov i 1904, hvor man mod betaling kunne skifte efternavn, blot ikke til et beskyttet navn.  Det blev givet ved en Kongelig Bevilling efter ansøgning. Der må ligge en ansøgning hos herredsfogeden eller en byfoged, afhængig af hvor han/hun/de boede.

Der kunne måske i en ansøgning stå en bemærkning om hvor navnet kom fra, eller at de havde båret navnet uofficielt i generationer..... jeg har ikke arbejdet med den slags før.

venlig hilsen
Bjørn
Bjørn Marcher
2670 Greve
www.bearfields.dk
Medlem af DIS-Danmark

Lennarth Nielsen

hei Lotte,

du vil muligvis kunne finde ansøgning og navnebevis på landsarkivet i Viborg. Jeg har tidligere fundet frem til et par dokumenter med familienavnet Bæk. Der stod nu ikke alverden omkring, hvorfor de skulle have navnet udover, at de i hele deres levetid var blevet kaldt og havde vedkendt sig det familienavn. Du skal formentlig bestille arkivserien på forhånd, da de kan ligge på fjernarkiv, og ikke nødvendigvis kan skaffe dem samme dag, du dukker op. Jeg fandt frem til navnebeviset via en navneforandringsprotokol. Du kan prøve at ringe til dem på landsarkivet og få dem til at bestille dokumenterne. Du kan også selv prøve at lave søgninger her, for at finde frem til nogle mulige arkivserier:
https://www.sa.dk/da/brug-arkivet/bestil-arkivalier/arkivdatabasen-daisy-find-bestil-arkivalier/

Jeg lavede en søgning på navneforandringsprotokol, og der dukkede en del op:
https://www.sa.dk/daisy/arkivskaber_eller_arkivserie_liste?d=1&e=2016&c=navneforandringsprotokol

Hyllested hører nok under Randers politikreds, så det er nok den, du skal have fat i.

Mvh. Lennarth

Kim Hartz

Hej Lennart
Mange gange undskyld..jeg fik aldrig skrevet tak til dig for dine link.
der kom lidt jul og så noget corona i vejen.
mange tak
Lotte