Hvor jeg ærgrer mig…….ang. indt. af kirkebøger.

Startet af Karin Andersen, 26 Okt 2010 - 18:44

Forrige emne - Næste emne

Arne Feldborg

Citat fra: Bent Jakobsen Dato 22 Nov 2010 - 20:01
For mig at se er der kun en som har lov til at publisere disse billeder på nettet, og dermed gøre sådant på indeværende tidspunkt, og det er DDA/SA. Ellers vil jeg gerne se det sted, hvor denne rettighed gives af DDA/SA.

Jammen det er jo netop det der skal forhandles på plads. Det rent tekniske er som du også nævner næppe noget problem.

CitatDet ene behøver ikke at udelukke det andet. Bare indtastningerne bliver samlet et sted. Her er der aktuelt kun et sted som efter min umiddelbare opfattelse kan komme i betragtning og det er DDA/SA idet at de allerede har mange af dem som er indtastet (idet mindste af folketællingerne)

Det er helt klart min opfattelse, at du og flere andre undervurderer den problemstilling. Sikkerheden for at påbegyndte indtastninger bliver færdiggjorte, og at der ikke sker dobbeltarbejde er noget helt afgørende.

Citat(P.s.Faktisk forestiller jeg mig stadigvæk at man reserver hos DDA, som man hele tiden har gjort, men er selvfølgelig åben for at tænke nye veje)

Jo, men så går fidusen jo væk med at kunne indtaste delmængder, og det var vel det der var udgangspunkt for den her diskussion. Og derfor er det vel stadigvæk et enten / eller.

Hvis der 'bare' er tale om et nyt indtastningsprogram, så kan det jo ikke ophidse nogen. Så er det jo bare at få det lavet og stillet til rådighed, som jeg nævnte allerede i eet af mine første indlæg. Men jeg ser dit initiativ et større perspektiv, derfor min mange kommentarer.

CitatMen noget helt andet er at dette langt hen af vejen er noget teoretisk (idet mindste for kirkebøgernes vedkommende), for der er altså kun indtastet cirka 200 (uden at have talt det)

Reserverede og indtastede udgør dags dato faktisk godt og vel 1.000. Og det skal ses i lyset af, at der først fornylig er kommet noget brugbart programmel til formålet. Og jeg tror det vil komme til at gå rigtig stærkt fremover.

Det virker lidt som om du opfatter mig som 'hovedfjenden' eller som indædt modstander af dit projekt. Det er ikke tilfældet. Jeg gik faktisk først ind i diskussionen på et tidspunkt, hvor du gav udtryk for at du var ved at opgive det hele. Jeg mener stadigvæk, at det er et projekt der kan og bør blive en væsentlig del af, elle måske startskuddet til, noget nyt og afgørende bedre end det vi har nu.

Men jeg ser også nogle indbyggede problemer, som jeg mener bedst kan løses i en større sammenhæng.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Bent Jakobsen

#121
Undskyld jeg kom slet ikke til at komme med mit indspark til Karin's bemærkning:

Søndag 21 11 2010, 21:35 » ”Jeg ville egentlig helst lave noget for og med slægtsforskere men måske skal jeg bare overveje Wikipedia. Her kan jeg vist mere eller mindre skrive hvad jeg har lyst til -lidt/meget af gangen o.s.v.”

Jeg tror umiddelbart at du rammer meget præcist med dette gæt. Det som du snakker om her er efter min opfattelse ustrukturerede data. Her er der to medier som efter min mening er rimeligt gode til at håndtere dette.

a. Wikipedia
b. Tråde på et forum

Folk kan så finde det via eksempelvis google eller andre søgemaskiner.

Jeg vil selv personligt foretrække forum, men det er så en anden sag, som måske mere bunder i gammel tankegang/vane end noget andet. Idet at jeg synes at wikipedia meget let bliver tungt og stift at "danse med".


Til John: Jeg må tilstå at jeg har lidt svært ved at forstå, at DDA ikke har rettigheder til de foto's/indscanninger de har lavet. Om ikke andet så bliver siderne hostet hos dem. Vi kan selvfølgelig sagtens hente dem selv. Dette er vel ikke noget "problem". Kræver noget båndbredde, javist...og noget lagerplads, jep.. hvor meget ved jeg ikke. Men det er der løsninger for.

Har vi noget hvor vi med "loven i hånd" kan sige at dette er frit eller er det bare noget vi antager, grunden til at jeg siger dette er, at jeg ikke synes hverken DIS, jeg eller nogen anden skal ryge ind i en rettighedssag på grund af at vi ønsker, at offentliggøre indscanninger for at kunne taste disse.

Jeg synes kort sagt, at det du der siger er uhyre intressant, og mildest talt meget overraskende for mig. For at leeche (hente) alle kirkebøgerne er en lidt større opgave, men absolut ikke umuligt.
Og så vil dette være en game-changer af helt andre dimensioner, såfremt det er 100 procent lovligt.

For har vi først alle siderne, og må bruge dem som vi vil, så er det nogle helt andre drømme vi kan tillade os at drømme.

Så kan vi sagtens (og jeg mener sagtens) - læs: meget let lave et system som Arne taler om i løsning B. Begrænsningen lige nu ligger i at vi skal integrere os ind i AO - dette er dog heller ikke "umuligt" (har jeg fundet ud af de fleste af trin (tror faktisk alle,men de er ikke kodet), takket været en efter min mening stor hjælp fra en anden person, hvis navn jeg ikke vil nævne - tilføjet: "fordi jeg ikke ved om vedkommende ønsker sit navn frem på denne måde - vedkommende skal bare vide at jeg er personen meget taknemlig"), men kræver dog noget arbejde som vi bare kan springe over såfremt vi ikke skal hente data hos AO ved hvert opslag.
Med venlig hilsen

Bent Jakobsen

Forsker blandt andet i følgende familier: Jakobsen, Hasse, Heilesen, Henkel, Hermann, Kipp, Rix, Rubæk, Sandgaard

Hjemmeside: http://jakobsen.homelinux.com

Bent Jakobsen

Til Arne:

"Jeg gik faktisk først ind i diskussionen på et tidspunkt, hvor du gav udtryk for at du var ved at opgive det hele. Jeg mener stadigvæk, at det er et projekt der kan og bør blive en væsentlig del af, elle måske startskuddet til, noget nyt og afgørende bedre end det vi har nu.

Men jeg ser også nogle indbyggede problemer, som jeg mener bedst kan løses i en større sammenhæng. "


Lad mig sige dig en til, jeg har aldrig været ved at opgive dette projekt. Bare opgive at tale om det på dette site ;)  Nu kender du mig ikke, men jeg opgiver aldrig på halvvejen. Kald det dumdistrighed/stædighed eller hvad du nu vil :)  Jeg brækker hellere mit ben, end opgiver ;)  Ting kan blive forsinket af møde med virkeligheden - men de bliver ikke glemt!

Vi er enig i at der er en række problemer som måske bedst kan løses i en større sammenhæng,  men diskilder, som jeg tror er dem som der burde være med, glimre ved sit fravær (ellers så er der noget jeg går glip af)... De vil åbenbart ikke lege med.

Jeg forstår ikke deres prioritering, men sådan er der jo så meget...

Som sagt mange gange før: Jeg vil gerne samarbejde, men det vil diskilder åbenbart ikke. Jeg er derfor igang med at kode (ok, nogle dage når jeg mere end andre). For jeg synes at dette er så vigtigt, at jeg bør give det et forsøg. På linje med hvad andre kunne gøre, hvis i ville.  Mit site er ikke unikt - min stædighed er måske ;)

Men betragt det som en slags ide-værksted - det gør jeg - jeg ved at jeg formentligt kommer til at lave det om nogle gange inden at det er helt godt, men så gør jeg det.
Med venlig hilsen

Bent Jakobsen

Forsker blandt andet i følgende familier: Jakobsen, Hasse, Heilesen, Henkel, Hermann, Kipp, Rix, Rubæk, Sandgaard

Hjemmeside: http://jakobsen.homelinux.com

Arne Feldborg

Citat fra: Bent Jakobsen Dato 22 Nov 2010 - 20:59
Jeg må tilstå at jeg har lidt svært ved at forstå, at DDA ikke har rettigheder til de foto's/indscanninger de har lavet.

Bare lige en enkelt kommentar:  Det ligger helt fast, at SA ikke påberåber sig ophavsret til deres mikrokort eller film. Det blev undersøgt allerede for år tilbage da vi (faktisk før AO) selv begyndte at scanne mikrokort.

Om det også gælder for de nyere scanninger ved jeg ikke. Men jeg tror en henvendelse fra Dis-Danmark vil være på sin plads. Modsat hvad nogen måske tror, så er Statens Arkiver faktisk til 'at snakke med'. Se bare hvordan vi (for Rigsarkivets regning og risiko) fik Nygaards sedler sendt til Herning - 4 kasser ad gangen.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

John Nielsen

Hej bent

Det er ophavsretsloven der siger det.
Der står endda at faktuelle oplysninger ikke er beskyttet som værker,
og det kan vist ikke blive mere faktuelt end kirkebøger.

Med hensyn til forskellige systemer så lad mig nævne et fortilfælde,
nemlig Kirkegårde som der er 3-5 større systemer til plus mange private hjemmesider.
Bortset fra mange meget ophidsede og personlige diskussioner,
så overlevede Danmark og indtastningen ser også ud til at gå rimeligt godt.

Hilsen John Nielsen

John Nielsen

Hej Arne

Hvis arkiverne er til at snakke med, hvorfor har i så ikke fået dem til at åbne for læse adgang til deres filserver.
Så ville der umiddelbart være kørende indekser til kirkebøgerne.
Så ville et projekt som dette køre lige igennem.

Hvis der var direkte, nem og ikke mindst stabil adgang,
så ville folk jo heller ikke gemme på egen PC i større stil.
Så kunne andre lave deres udgave af en viewer, så folk kunne vælge det de synes bedst om.

Hilsen John Nielsen

Arne Feldborg

Citat fra: John Nielsen Dato 22 Nov 2010 - 21:29
Der står endda at faktuelle oplysninger ikke er beskyttet som værker,
og det kan vist ikke blive mere faktuelt end kirkebøger.

Det er nu ikke helt rigtig. Det gælder kun de faktuelle oplysninger, ikke nødvendigvis fotoarbejdet.


Citatnemlig Kirkegårde som der er 3-5 større systemer til plus mange private hjemmesider.
Bortset fra mange meget ophidsede og personlige diskussioner,
så overlevede Danmark og indtastningen ser også ud til at gå rimeligt godt.

Ja, med et ganske betydeligt antal dobbeltfotograferede kirkegårde som resultat, mens der stadigvæk er mange kirkegårde der endnu ikke er fotograferet.

Og med to steder hvor man 'landsdækkende' kan registrere sig og få 'eneret' på nye kirkegårde uden at de to arbejder sammen. (og hvoraf den ene iøvrigt fornylig igen er blevet splittet op, med fornyet smækken med dørene)

Lige netop det der for alt i verden ikke må ske med indtastningprojektet.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Arne Feldborg

Citat fra: John Nielsen Dato 22 Nov 2010 - 21:46
Hej Arne
Hvis arkiverne er til at snakke med, hvorfor har i så ikke fået dem til at åbne for læse adgang til deres filserver.

Jeg ved ikke hvorfor du skriver "i" i den sammenhæng. Jeg er ikke bekendt med, at jeg har nogen speciel rolle  det spil, eller noget specielt ansvar for den ting.!

Men jeg vil da tro, at hvis det gælder et konkret projekt og der kommer en officiel henvendelse så vil det være muligt at få een eller anden form for aftale. Men det er jo netop een af de ting der bedst kan afklares på organisationsniveau.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

John Nielsen

Hej Arne

Ja, man kan få ophavsret på fotografier hvis de har værkshøjde, men kopi er en kopi uanset hvor flot det er fotograferet.

Med hensyn til Kirkegårde og Kirkebogsindtastninger så er vi da enige om at,
kun et system  ville være optimalt, hvis det var det bedste og det var her nu.
Jeg mente såmænd bare at selvom det ikke endte op med det optimale så har det gjort stor nytte alligevel.

Med i mente jeg sådan set dig og DIS, da jeg forstår at i har forhandlet med SA om DIS kilder,
men hvis du ikke har været med så undskylder jeg at jeg blandede dig ind i det.

Med hensyn til DDA så har de 906 delmængder af kirkebøger, derfor mit overslag på ca 200 stk.

Hilsen John Nielsen

Arne Feldborg

#129
Citat fra: John Nielsen Dato 22 Nov 2010 - 23:52
Ja, man kan få ophavsret på fotografier hvis de har værkshøjde, men kopi er en kopi uanset hvor flot det er fotograferet.
Nej, det har du ikke ubetinget ret i. Men en længere diskussion om det spørgsmål ligger udenfor emnet her.

Fakta er, at man ihvertfald selv har tilkendegivet, at man ikke påberåber sig ophavsret til mikrokort og film.

CitatMed hensyn til DDA så har de 906 delmængder af kirkebøger,

Det vil så sige, at der pt. er ca. 150 reserverede .
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Lauge Jensen

I følge DDA seneste opgørelse (6.10.10) over afleveret materiale, er der afleveret 779 kirkebøger med 433 tusinde poster.

Hilsen

Lauge

John Nielsen

Hej Lauge

DDA regner i delmængder af kirkebøger som jeg også har nævnt tidligere,
nemlig Dåb, Begravelse, Vielse, Konfirmation, Absolveret, Introduktion, Afgangs- og Tilgangsliste, og Anden Begivenhed.
Derfor skal tallet for kirkebøger deles med mindst 4.

Aktuelt så er der 1060 reserverede og afleverede, heraf er de 790 afleverede, men ikke alle de afleverede er online.
De 906 jeg har nævnt tidligere inkluderer kirkebøger fra før DDA's tilgængeliggørelse.

Hilsen John Nielsen

Arne Feldborg

Citat fra: Lauge Jensen Dato 23 Nov 2010 - 10:34
I følge DDA seneste opgørelse (6.10.10) over afleveret materiale, er der afleveret 779 kirkebøger med 433 tusinde poster.

Dvs. det er inde i en ganske god udvikling. Tallet er pr. dags dato 809 enheder.

Antallet af indtastede og reserverede er pr. dags dato 1.060 enheder.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Lauge Jensen

Hej Arne

De tal har jeg ikke kunnet finde, men det betyder jo at projektet er på skinner og kører derudad.

Hilsen

Lauge

Karin Andersen

Hej alle bidragydere på min tråd :).

Det er som udgangspunkt ret berigende at læse jeres indlæg, selv om jeg ikke nødvendigvis kan følge med i alt det tekniske. Det er fint at I har styr på det.

Velkommen til dig Tina :), det var dejligt at se dit indlæg og måske skal vi to "rotte os lidt sammen" så vi kan komme ned i nærheden af jorden igen og for at denne tråd ikke ender i noget meget teknisk.
Jeg læser dit indlæg sådan, at du – ligesom jeg – tager udgangspunkt i lige nøjagtig det, vi  slægtsforskere gør hver eneste gang vi arbejder med slægten.

Lauge skriver – heldigvis med et lille sideblink ;): De bruger nok hellere deres tid på at indtaste end på endeløse diskussioner om utopiske projekter som fremført ovenfor af Karin Andersen (Mig ;D), men Lauge - jeg bruger netop min tid på at indtaste - i mit eget program.

" Endeløse diskussioner om utopiske projekter" – det var i sin tid min holdning til computere, dankort, handel på nettet osv.

Følelsen var omtrent den samme, tror jeg, da jeg i sin tid fik installeret mit slægsforskningsprogram. Hvordan i alverden skulle jeg dog få fyldt nok på den database, så der kunne laves lidt familiehistorie? Ja, selv havde jeg ingen forestilling om, hvad og hvor meget det har båret med sig, og jeg synes at det er vildt spændende,
(Jeg er heldig, for jeg har min. én medforsker der bliver glad sammen med mig, lige med det samme, når der er fundet noget nyt).

Tina, du og jeg, vi tager udgangspunkt i det vi slægtsforskere rent faktisk gør når vi "arbejder" og det vi umiddelbart får ud af vores arbejde, nemlig tolkede oplysninger.
Jeg er bange for at "de herrer" tager udgangspunkt i hvad der allerede er i gang og hvordan/hvem der kan/skal lave hvad og hvorfor og hvem man generer hvis man gør hvad.

Jeg kan naturligvis kun snakke for mig selv (og kikke forbi aneefterlysning). Men det jeg rent faktisk gør når jeg har et navn der er relevant for min slægt, er allerførst at bruge:

avanceret søgning på familysearch http://www.familysearch.org/eng/search/frameset_search.asp?PAGE=igi/search_IGI.asp&clear_form=true (Langt den bedste søgemaskine som også Leif C. N. nævner).

Dernæst en tur på Google. (Man kan jo være heldig at andre "kender" personen). Er der et bud på personen, så er det en tur i kirkebøgerne.

Folketællingerne kommer ind på sidstepladsen. (Svære at søge i – jeg mangler bl.a. en mulighed for at søge f. eks. mand/kone – forældre/barn).

..... og så sætter jeg pt. hele molevitten ind på min egen lille private/hemmelige database inden jeg laver alt det sjove med at finde skifter, historier, billeder, kort osv.

Mit utopiske projekt handler ene og alene om, at jeg gerne ville kunne sætte mine oplysninger ind "et sted" på nettet hvor andre kan bruge mine "fund". Da mange af mine "fakta fund" jo ER oplysninger fra kirkebøgerne – ofte både ordrette, men også tydede oplysninger – så tænkte jeg jo ikke længere end at bl.a. Kiip - indtastere - måske kunne have glæde af og blive hjulpet ved, at have et sted hvor de kunne "kikke" og klippe - hvis de altså havde lyst. (Det er fint at kende præstens kragetæer inden man taster ind, men tit er det meget nemmere at se hvad der står, hvis man kender familien i forvejen).

Min allerstørste bekymring vedr. indtastningerne af både folketællingerne og kirkebøgerne er helt klart, at de aldrig bliver mere brugbare/søgbare end de er nu.

Jeg hiver lige mit eks. 2. fra et tidligere indlæg frem igen:

Vi kendte Christiane Sophie Amalie Sommer fra Horsens (døbt d. 4. dec. 1795) og skulle finde hende i København. FT 1840 - ja, det gik - vi fandt hende, men her er muligvis et eksempel på tre forskellige skrivere og tre forskellige indtastere, men det bliver folketællingen jo ikke "rigtigere af"

København, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Vognmagergade Huset No 62, Stuen Baghuset, 421, FT-1840, C5186
Niels Johansen 43, Gift V...??..svend  (Han hedder Niels Hansen og han er vandkikkersvend).
Chirstiane født Sommer 43, Gift Hans Kone (og hun hedder Christiane). 
Hans Hansen 10, Ugift Deres Børn. 
Henning Hansen 8, Ugift Deres Børn (og han hedder (Lars) Hemming Hansen).

København, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Vognmagergade No. 62, Bagstuen, 435, FT-1845, C3146
Niels Hansen 47  Gift  Vandkikkersvend Møen
Ch[r]istiane Hansen f. Sommer 47  Gift  Hustrue Horsens
Lars Hemming Hansen 15  -  Søn Kiøben.

København, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Rosenborg kvarter, Vognmagergade 62, bagstuen, 589, FT-1850, B6870
Christiane Hansen 54  Enke  lever af haandarbeide Horsens
Hemming Hansen 19  Ugift  hendes søn, bogtrykkerlærling Kjøbenhavn
Grethe Petersen 61  Ugift  lever af haandarbeide, logerende Kongsberg i Norge.

Nu havde jeg på ingen måde forestillet mig, at AO ikke godt kunne tænke sig at lægge billeder til - og modtage en lille tydet linje eller to, som tak for at jeg måtte kikke med. (Samtidig med, at jeg sætter oplysningerne ind i mit eget lille dataprogram).

....ellers havde jeg jo nok taget munden fuld og spurgt, om det ville være nødvendigt, at nogen selv gik i gang med at skanne kirkebøgerne ind igen for at kunne levere lidt?.

Nå – det var jo en helt anden snak – et utopisk projekt – ti, hi....måske ;D.

Med venlig hilsen :D

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Christian Konstmann Autzen

Hej Karin

Du er inde på det helt rigtige - at det kunne være utroligt dejligt, hvis man kunne supplere oplysninger på nettet, og sådan at andre kunne se dem.

Og det er vel egentligt det, som vel er ved at ske med de tanker, som er kommet frem via din denne tråd. Og hvis ikke andet, så har du jo nok fået tankerne på gled hos mange.

I min verden er det utroligt vigtigt, at vi får grunddata på plads i en elektronisk og søgbar form og sådan, så man - hvis ønsket, kan se de oprindelige grunddata, hvis man ønsker det - og det er jo det, som Bent's system faktisk skal kunne håndtere (kunne vise det aktuelle opslag i kirkebogen, når man har fundet en person via søgning). Og det er derfor også utroligt vigtigt, at Statens Arkiver giver denne adgang til Bent's system.

Når så indtastningen af et opslag har fundet sted, så skal det være muligt for brugerne af dataene, at kunne tilføje egne oplysninger om en person, sådan at man efterhånden kan se en "hel person" via skærmen.

Denne ekstra funktionalitet vil dog nok være en fase 2 - for først og fremmest er det vigtigt at få systemet op at køre, så indtastningen i dette system kan begynde.

Og det vil så være dette system, som vil være det fremtidige for indtastning af kirkebøgerne - idet det jo er det eneste system, som kan vise kirkebogssiden.

- Så det er jo dejligt, at der er nogen som lader fantasien løbe af med sig en gang imellem  :)

PS: Denne tråd viser så også, hvor vigtigt det er at få lagt ideer til udviklingsprojekter ud på nettet til åben diskussion.

Hilsen
Christian

Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Henrik Poulsen

#136
Hej Karin...

Jeg synes det er nogle rigtig spændende betragtninger du kommer med og noget jeg ikke kan genkende fra mange indlæg jeg ellers læser af slægtsforskere.

Citat
Jeg er bange for at "de herrer" tager udgangspunkt i hvad der allerede er i gang og hvordan/hvem der kan/skal lave hvad og hvorfor og hvem man generer hvis man gør hvad.

Du har nok fak i noget af det mest centrale her. Mange af "de gamle" slægtsforskere og arkivejere oplever jeg som utrolig protekjonistiske og nogle ligefrem bagud stræbende. Og når jeg under projekter kan læse om at nu er man ved at oprette nye projekter med nye databaser hvor man så igen kan søge, så spørger jeg bare mig selv om det ikke var en god ide at få nogle mere centrale databaser og gøre brug af det mænge af information som mange slægtforskere ligger inde med.

Men mange har jo slet ikke lyst til at dele ud af de oplysninger de har brugt meget lang tid på at indtaste/indsamle. Og lad mig lige sige at jeg har stor respekt for de personer der har lagt så meget af sin tid i disse projekter. Jeg vil ikke komme med eksempler her for der er mange og det skal helst ikke opfattes negativt.

Hvis man bare tager SA så er det da besværligt hvis man skal søget et navn at man kan søge i folketællinger, udvandre arkiver, invandre arkiver, dannebrogsmænd, Oeders eftf. og så videre.

Jeg bruger selv Family Tree Builder og nu skal dette ikke opfattes som reklame en en dumsmart fremhævelse af dette produkt, men ved at gøre brug af muligheden for at udgive data på deres hjemmeside, et klik med musen, får jeg mulighed for at få sammenlignet mine data med millioner af andre  og samdidig gør jeg mine data tilgængelige for andre der kan bruge materialet.

Jeg har prøvet at spørge private arkivholdere om det er muligt at udgive deres materiale og der har været få der har indvilliget men langt de fleste er ikke interesseret og jeg forstår det simpelthen ikke. Der er rigtig mane gode arkiver på nettet men det gør det meget besværligt at skulle slå op på en hav af hjemmesider på hver enkelt person.

Jeg har respekt for at der kan være oplysninger man ikke vil offentliggøre men her indeholder de fleste programmer en mulighed for at gøre disse private.

Hvis jeg skulle støtte et projekt ville det være at få samlet data på nogle centrale databaser og mulighed for at slægtsforskere lettere kan udveksle data. Men der tror jeg desværre man løber ind i problemer med nogle at de punkter i det medtagne citat.

Når alt dette er sagt skal det da også siges at Danmark jo er et af de få lande i Europa hvor data tilgængelig er så stor som den er, men derfor kan man jo godt bestræbe sig på at det bliver bedre.

Bent Jakobsen

Hej Henrik

Du har fat i noget helt centralt her (i hvert tilfælde som jeg læser det)

   muligheden for at man (min tilføjelse: gratis) kan dele materialet.

Det betyder, at du nok allerede er klar over nedenstående, men jeg vil alligevel tillade mig at remse min "konklusion" op (på forhånd undskyld)

Som jeg ser det er der en række forskellige lejre:

1.Slægtsforskere (uanset hvor de måtte være i verden) som ikke vil dele ud af deres oplysninger. Denne lejr tror jeg faktisk ikke er ret stor. Det eneste som jeg ser, at folk helst ikke vil dele ud, er oplysninger om nulevende, og dette tolker jeg som grundet hensyn til privatlivets fred.
At dette så er ved at være historie for DK's vedkommende er noget andet, for SA offentliggøre jo kirkebøger indtil 1950 bare de er fri for CPR-numre, og de personer som er yngre, ja dem kan man efterhånden finde så meget information på nettet om på anden vis (det digitale spor), så ...

2.Arkivholdere: Her forestiller jeg mig, at det skyldes at de har brugt tid og penge på at indsamle disse data, og derfor ønsker samle nogle af disse penge ind igen, ved at begrænse tilgangen til data.

3.Slægtsforsknings programmer (eksempelvis dem ude på nettet): Jeg har selv prøvet at sammenligne en række forskellige programmer. Men du vil ofte opleve, at noget af det som alle programmerne kræver betaling for er, at finde forbindelser i andres træer, eller alternativt at man ikke kan lave udtræk af data (via GEDCOM data), eller er begrænset ved at man kun kan have få personer i sit træ (eksempelvis 250 personer). 
Nogle få programmer/sites håndtere økonomien ved at kræve en generel betaling, eksempelvis i form af medlemskab.

Jeg har på indeværende ikke fundet programmer derude som ikke har en af disse begrænsninger.  Idet at dette jo ofte er med til at betale for driften af programmerne/sitene. Men jeg vil da gerne høre om nogle som aktuelt giver denne mulighed, såfremt jeg tager fejl (for trods alt kender jeg ikke alle hjemmesider).

Når dette er sagt, så ved jeg dog med et hundrede procent sikkerhed, at dette vil "snart" ændre sig, idet jeg ved, at der "snart" vil komme sites som vil stille denne funktionalitet til rådighed gratis. (grunden til at jeg skriver "snart" er, at jeg ikke ved om der er tale om nogle uger eller nogle måneder, jeg forventer dog stærkt at det er under et år regnet fra nu).

Disse sites er drevet ud fra en grund filosofi om at information skal være fri (i hvert tilfælde når det drejer sig om sådanne oplysninger).

Udfordringen er jo så selvfølgelig, for disse sites, hvad/hvem skal betale for driften? Trods alt skal et site løbende forbedres, samt der skal betales for strøm, og forbindelsen. Selvom at det er små beløb, så koster det jo trods alt.

Hvis jeg skulle komme med et bud på betalingen må det være enten: reklamer, eller frivillige indbetalinger (enten fra ejeren/ejerkredsen eller andre).

Det eneste alternativ til dette er, at man ellers ligger informationen ud gratis på nettet som hjemmesider,  pdf-filer eller som information i fora.  Som andre så kan søge i, eksempelvis via Google.  Jeg synes dog det er værd at nævne, at det er der dog også mange slægtsforskere, som har gjort med deres eget indsamlet materiale.  Men med mindre man starter sin søgning i en af de store søgemaskiner, så er det mange hjemmesider man skal igennem.


Så har du spørgsmålet om hvordan DDA/SA har indrettet deres søgemaskine (at man skal søge enten det ene eller det andet sted). Dette betragter jeg bare som et design-valg, og intet andet.
Som jeg ser det burde der ikke være nogen teknologisk begrundelse for at man ikke kunne søge på tværs (søgningerne vil måske blive lidt tungere, men på den anden side så er data-kraften også vokset kraftigt i de senere år).
Med venlig hilsen

Bent Jakobsen

Forsker blandt andet i følgende familier: Jakobsen, Hasse, Heilesen, Henkel, Hermann, Kipp, Rix, Rubæk, Sandgaard

Hjemmeside: http://jakobsen.homelinux.com

Henrik Poulsen

Hej Bent...

Tak for dine kommentarer og jeg tror langt hen af vejen at vi er enige. Dog har jeg ikke noget imod betaling, for som du selv skriver skal der noget til at drifte og til at udvikle.

Jeg er gladelig betaler på Ancestry.com for jeg kan finde meget information et centralt sted. De gør noget for at indsamle materieale og for at gøre det tilgængeligt. I stedet for at SA sæger DVD'ere kunne de jo hæve deres abtionsniveau og så måske tage betaling for at bruge deres side.

Rigtig mange arkivholdere tager jo ikke betaling for at kunne søge i data, så det kan ikke være noget økonomisk, men jeg kunne godt tænke mig at DIS brugt resource på at få samlet tilgængeligeheden sammen med arkivholderne og måske også i samarbejde med udviklerene af slægtsforskningsprogrammer. Det kunne jo være man sammen med disse firmaer kunne opnå en synergi og en standard for hvordan man søger danske data.

Jeg tror desværre at den 3. gruppe er større end du tror.

Karin Andersen

Hej på tråden :).

Tak for jeres indlæg og positive tilkendegivelser.
Jeg har spekuleret lidt på, hvorfor jeg egentlig er kommet frem til at jeg gerne vil dele mine "informationer".

Der egentlig flere ting i det.
Dels ligger det nok i mine gener, jeg kan se spændende perspektiver i at gøre det. Det kan blive samfundsnyttigt. Det kan lette arbejdet for kommende slægtsforskere osv.

For det første er slægtsforskning min helt store interesse. Det er (til tider) et kæmpe stort arbejde, hvor læsning af kirkebøger, folketællinger mv. er "et nødvendigt onde". Det hører med for at finde de rigtige relationer, men for mig er det mest spændende alligevel, at finde historierne om "mine" slægtninge og så er det ikke mindst sjovt at dele oplysningerne med andre.
Jeg glæder mig dagligt over alt det jeg kan finde på nettet, og gør mig ikke de store tanker om det jeg ikke har umiddelbar adgang til.

Jeg tror på, at min ane, lokalhistorikeren og slægtsforskeren Peder Larsen Dyrskjøt deroppe i Vendsyssel – sammen med Biskop Bircherod i Ålborg, tilbage i midten af 1700 har haft afgørende indflydelse på hvilke (forbedrede) oplysninger, der skulle skrives i kirkebøgerne. En forbedring der i den grad letter "arbejdet" for os nulevende.
Måske er det nærliggende, at jeg som hans efterkommer, synes at vi i dag skal kunne bruge disse oplysninger til noget meget større end bare at "holde styr" på kirkelige handlinger. For det er vel primært det kirkebøger er tænkt som.

Ud over at holde styr på de kirkelige handlinger giver kirkebøgerne ikke i sig selv nogen mening – med mindre man kan finde relationerne, og det er jo det slægtsforskning drejer sig om.

Hvorfor man har lavet folketællinger kan jeg kun gætte på. Jeg vover pelsen og gætter på, at man efter flere perioder med pestepidemier har haft et behov for, primært at finde ud af hvor mange arbejdsduelige mænd (skatteydere/soldater osv.) landet havde til rådighed. Børn og gamle har vel i første omgang været mere eller mindre uinteressante for samfundet. I det store overblik man har fået ved folketællingerne, har mange oplysninger ikke været så vigtige/interessante for samtiden. (Fulde navn osv.).

En ting er hvad man i sin tid har brugt disse "optegnelser" til, en anden tanke må være, om vi fremover vil kunne bruge disse kolossale mængder af viden til meget andet end gøre livet nemmere for slægtsforskere?
.....og forbereder vi os på det?

Jeg er bekendt med, at folketællingerne ligger til grund for en del forskning og kan kun håbe på, at forskerne beregner sig en relativ stor fejlmargin. (For et par år siden ville et universitet ud fra folketællingerne f.eks. forske i høj alder).

Man forsker pt. i at fremstille en ny smertestillende medicin på et hospital i Århus. Her er mine børn inviteret med som testpersoner. Denne forskning foregår bl.a. med udgangspunkt i en genfejl i deres slægt og et kæmpe slægtsforskningsarbejde som en af deres slægtninge har udført. Det bliver til gavn for hele menneskeheden.

Det er muligt, at det er ren utopi, men jeg tror på, at man i fremtiden vil gøre endnu mere brug af genforskning. Tænk hvis vi slægtsforskere kunne gøre en forskel her. Vi finder jo i forvejen relationerne.
Tænk hvis landets forskere havde adgang til en database hvor de nemmere ville kunne finde relationerne langt tilbage, så kunne Danmark måske i endnu højere grad være med til at løse gåderne om utallige genbaserede sygdomme.

....og så er vi tilbage ved, at jo mere korrekte oplysningerne er, jo bedre bliver forskningsresultaterne – og det gælder også for os slægtsforskere.

Med venlig hilsen :)

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Poul Wachmann

Hej Karin,

Vi er sikkert mange, som har den samme type gener, som du har. Ihvertfald når det kommer til at deltage i fællesskabet og dele vores resultater med andre. At optegnelserne af de slægtsmæssige relationer kan have betydning for forskning i arvelige sygdomme er helt oplagt. Vi arbejder i DIS-Danmarks Kildeprojekt netop med at skabe den store, fælles slægtsdatabase, der kan muliggøre en nemmere og hurtigere adgang til danskernes slægtstræer. Der gælder dog det kendte udsagn om, at man for det meste kender den biologiske mor, mens hvem, der er den biologiske far, er mere usikkert  :-\

DIS har selvfølgelig startet Kildeprojektet med henblik på slægtsforskning, men vores samarbejde med Statens Arkiver giver også projektet et bredere sigte. Statens Arkiver benyttes inden for en række forskellige videnskaber, såsom historieforskning, lægevidenskab samt til sociale studier.

Det er forudset, at vi i Kildeprojektet udover slægtsrelationer også kan knytte sociale relationer. Som vi ved fra vores eget liv, kan venner, bekendtskaber og kolleger ofte have en stor indflydelse på vores tilværelse og den måde, vi agerer på. Jeg blev selv meget inspireret af en PhD afhandling omkring valget af faddere til dåbshandlinger i Nr. Jærnløse sogn syd for Holbæk. Et interessant studie i, hvordan nogle ofte blev valgt som faddere, mens andre blev valgt fra.

Måske kunne man også forestille sig undersøgelser omkring integration af udlændinge, både i de tilfælde, hvor det har været smertefrit og når det har taget flere generationer. Så kan vi måske undgå politikernes famlen og i stedet styre indsatsen derhen, hvor den gør mest gavn. Men det er nok en utopisk tanke.

I Kildeprojektet vil vi forsøge at holde benene på jorden. Det drejer sig i første omgang om at få projektet defineret i detaljer og at få noget i luften, så vi alle kan få gavn af det. Denne tråd har været meget inspirerende. Opgaven er nu at sammenfatte idéer og forslag i en struktureret form, så det er til at arbejde videre med.

Med venlig hilsen
Poul

Karin Andersen

Hej Poul :).

Tak for dit indlæg.

Der er intet der for mig tyder på, at vi ikke er rigtig, rigtig mange der har et kæmpestort "dele-gen". Alene dette site viser hvor gode vi er til at hjælpe hinanden og dele oplysninger.
En mangfoldighed af hjemmesider lægger deres viden til rådighed og oplysning for alle, og det er jo utroligt hvad vi allerede kan finde :)

Jeg er fuld af fortrøstning overfor kildeprojektet.

Du skriver:

"I Kildeprojektet vil vi forsøge at holde benene på jorden. Det drejer sig i første omgang om at få projektet defineret i detaljer og at få noget i luften, så vi alle kan få gavn af det".

.......hvis I samtidig har i baghovedet, at folk vel som udgangspunkt beskriver noget, de i første omgang selv har glæde af og måske først senere "opdager" glæden ved at dele med andre, så kan det ikke gå helt gal :)

Med venlig hilsen :)

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html