Hvor jeg ærgrer mig…….ang. indt. af kirkebøger.

Startet af Karin Andersen, 26 Okt 2010 - 18:44

Forrige emne - Næste emne

Arne Christiansen

Jeg er meget enig i mange af de fremsatte ideer, og jeg synes som i andre også at det kun kan gå for langsomt. Bent har skrevet at der ikke er nogen fra DIS-Danmarks bestyrelse og Kildeudvalg der deltager i debatten. Det er ikke helt rigtigt idet bl.a. Morten Hovedskov Nielsen og undertegnede er medlem af bestyrelsen og kildeudvalget. Jesper Skov er medlem af Kildeudvalget. Men nok om det.

Der er mange hensyn at tage som en stor forening, men der er som skrevet tidligere i tråden positiv kontakt til Statens Arkiver på ledelsesplan for at få afklaret mulighederne for at kunne linke indtastningerne til billedsiderne på ArkivalierOnline. Jeg er meget optimistisk omkring mulighederne for at få lov til dette. Som der også er nævnt tidligere arbejdes der endvidere på at få lagt et felt eller to ind i Daisy der linker til såvel affotograferede kilder i/udenfor ArkivalierOnline som til databaser med indtastede kilder. Disse forhandlinger er ikke nogen der kan overstås på en uge eller to, men derfor skal de alligevel gennemføres.

Der skal givet laves en vejledning for indtastere. Tænk blot på overvejelserne om kildetro indtastning eller ej. Personligt går jeg ind for at indtaste kildetro og overlade tilrettelserne af det læste til den slægtsforsker der skal bruge oplysningerne. Alternativt navn kan være en god ide at medtage som felt. Kun i tilfælde hvor der absolut ikke kan opstå tvivl om korrektheden af tilretningen af det skrevne som f.eks. at indtaste København hvor der i kilden står Kjøbenhavn er jeg tilhænger af normalisering. Dette er da også i tråd med de vejledninger der er for indtastning af folketællinger.

Erik Boysen har langt nede i tråden omtalt sit udkast til en databasestruktur i normaliseret udgave. Tag et kig på dem. De er gode til at få ideer af.
Hvis nogen er interesseret i at se det ligger det her:
http://www.skippere.dk/kbg/kbg_export_relationer.jpg
http://www.skippere.dk/kbg/kbg_normaliseret.jpg   

Der har her været skrevet meget om online systemer til indtastning af kirkebøger. Lad os ikke glemme en anden stor kilde hvor indtastningerne endnu ikke er nået særligt langt, folketællingerne 1901 og fremad. Her ville et onlineindtastningssystem med linkning til billedfilerne være en rigtig god ide.



Venlig hilsen
Arne Christiansen
5230 Odense
Medlem af DIS-Danmarks bestyrelse

Christian Konstmann Autzen

Tak til Arne for informationen - og det kunne måske være en ide at give Bent en kontaktperson hos Statens Arkiver til brug for sparring om tekniske forhold.

Vi skal jo så også have afklaret, hvilke krav vi skal stille til tastere - en form for teknisk godkendelse af personer i forbindelse med tilmelding, blot for at sikre lidt mod tilfældige "nysgerrige".

Jeg kunne se følgende krav:

* Medlemmer af Dis-Danmark samt registrerede brugere af forum
* Registrerede brugere af Statens Arkiver (Arkivalieronline)

og med mindst 1 års registreringsperiode.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Bent Jakobsen

Hej alle,

Sikke dejligt travlt der har været på tråden imens, at jeg har været på arbejde. I må undskylde at jeg ikke har kommet med indspark imens.

Nå, jeg må hellere prøve at tage det fra en ende af ;)

@Jens:
Jo, jeg var med på den initielle email korrespondance, men ikke til det indledende møde, og har efterfølgende meldt mig ind på diskilder.dk. Men der sker jo intet.

Eksempelvis har jeg ikke hørt ret meget fra projektet efterfølgende (intet bortset fra lidt korrespondance omkring håndtering af Strays, men det var dog var en positiv og "frugtbar" korrespondance, som forhåbentligt ender med et nogenlunde brugbart "system").
Heller ikke noget fra den gruppe som jeg formoder må eksistere for at lave et kilde-indtastnings projekt. Jeg må derfor formode at bortset fra en enkelt standhaftig kæmper, så antager jeg resten af diskilder-projektet for reelt afgået ved "døden".

Nå, men tilbage til dit spørgsmål om jeg er parat til at integrere data. Der er vist kun et svar på dette: Ja, selvfølgelig ellers så giver hele denne øvelse ingen mening i min verden.
Ideelt set håber jeg faktisk på, at jeg ikke skal være den eneste der skal sidde og kode, eller arbejde med datamodel, og at vi kan være flere om at implementere dette på en fælles server.

Men ingen har meldt sig, andet end mig, til det praktiske arbejde. Dette er for så vidt ok, men så bliver det på mine betingelser, og med mine forbehold, herunder at jeg ikke lige får husket at alle ting som bliver nævnt i tråden.
Og frem for alt i mit tempo, og jeg er ikke til at vi skal sidde og holde store møder. Så nej, jeg har ikke "tid" til at vente 14 dag på et møde som måske/måske ikke afklare et eller andet.
Lad os få nogle data-modeller på bordet, lad os vælge udviklingsplatform, og lad os komme i gang med at kode, og få en tidlig beta op at køre. Helst inden udgangen af måneden, eller senest i løbet af 2010.

Men stadigvæk, såvidt jeg ved på nuværende tidspunkt er jeg alene om dette (med mindre der er nogle senere i tråden som har meldt sig, eller som har sendt mig en mail, for jeg har ikke læst mail endnu). Derfor er det lettest for mig, at lave et web-baseret indtastnings program, på min egen virtuelle server. Jeg udvikler ikke på en server hos DIS, hvis jeg er den eneste udvikler.


@Christian:
Vedrørende tastevejledninger, jo det skal laves. Jeg formoder dog, at der allerede er nogle, for vi kan da umuligt have haft et projekt kørende i (10 år)? Uden?  Men de skal sikkert have en opfrisker, og noget af det skal nok genskrives. Men man bedes tænke på, at disse vejledninger bør efter min mening være af så generel karakter, at de ikke er afhængige af hvilket indtastningsprogram det bliver brugt.
Vedørende om de skal være kildetro eller ej. Jeg må tilstå at jeg er tilhænger af 100 procent kildetro indtastning. Står der at en person er 650 år gammel, ja så er det, som man taster. På samme måde med stavning af navne.
Vedrørende dato'er: Vi kan godt oversætte dele af datoerne til nyt dataformat, men igen en række af de gamle tidsangivelser er så vidt jeg ved dynamiske dage. Jeg er tilhænger af at et givent indtastnings-system giver plads til enten-eller/både-og indtastning af tidsangivelser.


@Karin:
Selv tak, vi har vel alle et mål om at få disse indtastninger ført online, i et tekstformat som vi alle forstår. I stedet for i et gammel sprog/håndskrift som færre og færre kan læse, uden at skulle bruge meget energi på dette.
Med hensyn til eksempler, jo kom endelig med eksempler, jeg vil være glad bare der er to poster, som jeg kan se i filen, med en tekst-editor. Så kan jeg afkode formatet. For målet for mig er ikke at jeg skal sidde med data, men at vi kan få overstået indtastningen af kirkebøger og folketællingerne, så vi kan komme videre til næste indtastnings-projekt. Så reelt set for mig, kunne vi slette data fra indtastnings-serveren når bare vi er sikre på at de er overleveret, og bragt online på de hidtidige brugte steder.
Men det ville jo nok være skørt at slette data, men i stedet kan man eventuelt lave en eller anden form for visnings-side, som forhåbentligt kan vise originalen ved siden af, på en eller anden måde.


@Arne: Nu har kildeudvalget haft god tid til at komme med et eller andet oplæg, og der er intet sket. Jo, der er måske holdt nogle møder, og så? Vi har intet hørt om dette på dette forum. Men hvor er resten? I kan da vel ikke påstå at der er brugt flere måneder på bare at holde et eller to møde(r)?

Ok, vi har et udestående omkring muligvis at måtte linke til Statens Arkiver online billeder.
Teknologisk set siger min fornemmelse for hvordan den java-viewer arbejder, at disse data kan vi sagtens tilgå (det er formentlig kun et spørgsmål om at aflure syntaksen på web-forespørgslen, og eventuelt kræve at brugeren som indtaster er logget på AO). Spørgsmålet er om vi så må, eller vi risikere at få statens arkiver på "nakken". Lad mig kraftigt understrege at jeg ikke ønsker at få Statens Arkiver på "nakken". Så hellere en klient uden denne funktionalitet. Så er der spørgsmål om vi må eller ej.

Lad os nu sige, at det må vi ikke. Så har vi, som jeg ser det spildt to-tre måneder på dette, i stedet for at komme ud af start-hullerne.

Jeg vil sagtens kunne forstå Statens Arkiver. De har måske svært ved at forstå de tanker vi har, de har tænker måske (rent gæt fra min side, og måske har det intet på sig): Jammen hvad så med vores dokumentation for at vi har x antal brugere, som ser y antal sider hver måned. Hvilket så igen eventuelt påvirker deres bemanding?

Hvis der derimod blev lavet en tidlig beta, hvor man kunne se et billed, med noget tekst om at dette hentede man fra AO når tilladelsen forelå, når en person fremsøgte en kilde. Se så kunne de få et meget større antal hits, og dermed retfærdiggøre behovet for at de får større midler til at komme videre med eksempelvis digitalisering af de mange arkivalier som venter på at bliver digitaliseret.
Hvis de så er bange for server-belastningen, ja så kan vi da sige, at disse billeder ser man kun hvis man virkeligt vil se orginalen, eksempelvis ved at man trykker på en knap, eller hvis man var i gang med at indtaste.

@Christian: Jeg forventer at vi kun acceptere indtastning fra registrede brugere, men jeg forventer ikke at der er nogen anden krav til indtasterne. Andet end gå-på mod. Der er jo massere af tekst, som skal tastes ind, som reelt ikke kræver andet end at man kan læse lidt almindeligt håndskrift.



@Alle:
Lad mig lige stoppe lidt op.....

Tidsrammen som jeg forventer at arbejde efter er: Senest i løbet af december skal der være en eller anden tidlig web-baseret indtastningsklient være klar (muligvis med en række fejl), kan siderne også bruges til at vise data, så er det bare fint. Kan den ikke, så er jeg ret ligeglad, for så må det bare komme i en senere beta.


Vi har en række problemstillinger som vi bør adressere...

1.Er der nogen fra kildeudvalget tilstede, som beskæftigere sig med indtastningen af kirkebøger og folketællinger. Herunder at lave en Web-baseret klient.
I givet fald hvad er status: Hvilken data-model, Er udviklingen gået i gang. Også videre?

2.Hvor mange vil være med til at få udarbejdet data-modellen? Herunder hjælpe kildeudvalget, såfremt der er nogen, som laver noget aktivt.  Eller arbejde med på "mit" (forhåbentligt "vores") projekt. Jeg vil foretrække at vi kunne være flere som kunne arbejde sammen i DIS-regi, men om nødvendigt, må jeg arbejde alene. Dette har så stor vigtighed, at det skal ikke vente til 2012 eller senere.

3.Hvor mange vil være med til at få udarbejdet web-klienten? For er det kun undertegnede, så er mit udviklingsmiljø det som jeg bruger, og så kommer den formentlig initielt kun til at køre hos mig, om den så kommer til at køre hos DIS på et tidpunkt, må tiden vise.
Men igen, såfremt vi er flere vil jeg foretrække at vi kan arbejde sammen, omkring en virtuel server i DIS-regi. Såfremt der er en sådan, men så er det ikke således at vi skal vente flere uger på at kunne komme i gang. Så skal vi kunne komme i gang, og helst i dag eller imorgen.

4.Udviklingsmiljø. Her forventer jeg at vi bruger open-source, for at undgå licens problemer med tiden, samt at sikre at data forbliver fri.

5.Jeg forventer, at der skal laves en eller anden data-"backup" (data-eksport), som efter mit hoved skal være tekst-baseret således at det er let at tilgå data, også uden at man har det givne produkt tilrådighed, således at vi er fri til at vælge levandør/produkter.


Jeg giver hermed igen bolden op, hvem er med til at udføre det praktiske arbejde? Er vi flere kommer det næste spørgsmål: Kan DIS stille udviklingsmiljø til rådighed i form af en virtuel server?

Jeg forventer at i melder åbent tilbage, og at det sker enten i dag eller allersenest i morgen. Grunden til den korte tidsfrist er, at hvis vi skal have noget kørende til jule-ferien, som jo er store slægtsforsker-ferie, ja så har vi altså travlt.


Jeg er klar over, at dette var en stor "smøre", men sådan er det. Beklager ;)
Med venlig hilsen

Bent Jakobsen

Forsker blandt andet i følgende familier: Jakobsen, Hasse, Heilesen, Henkel, Hermann, Kipp, Rix, Rubæk, Sandgaard

Hjemmeside: http://jakobsen.homelinux.com

Jesper Skov

Til Bent Jakobsen.

Jeg antager, at du med "Jens" mener mig, skønt jeg hedder Jesper.

Jeg har lavet et udkast til en web-baseret indtastning og en datamodel, som var blandt det materiale, som blev rundsendt inden mødet i september måned.
Der blev i øvrigt nedsat en teknisk gruppe på mødet - har du læst referaterne?


Med venlig hilsen

Jesper Skov

Poul Wachmann

Kildeprojektet lever i bedste velgående og følger de målsætninger, der blev opstillet på konferencen i Odense.

I første fase ville vi undersøge mulighederne for digitalisering af kildemateriale. Her var vi specielt interesseret i at få mulighed for digitalisering af Statens Arkivers sikkerhedsfilm, hvilket skønnedes hurtigt at kunne bringe forholdsvis store mængder kildemateriale på internettet. I forbindelse hermed skal der udvikles en portal, så det vil være muligt at vise de digitaliserede arkivalier.

Vi har for nylig haft et indledende møde med ledelsen af Statens Arkiver og det forløb for os særdeles tilfredsstillende. I kildeprojektet ønsker vi derfor at fortsætte af den vej, som blev udstukket på konferencen. Vi håber, at vi kan samle kræfterne om at få nyt kildemateriale på internettet i første halvdel af 2011. Jo før, jo bedre.

Jeg har på http://diskilder.dk/wiki/Kildeprojekt_/_fase_1_opgaver opstillet en ufuldstændig liste af stikord til opgaverne i fase 1 og arbejdet består nu i at få sat kød på skelettet.

Med venlig hilsen
Poul

Bent Jakobsen

Hej Jesper (Undskyld det gik vist for stærk før hvor jeg kom til at kalde dig Jens, min uforbeholdende undskyldning).

Der har kun været et referat, og såvidt jeg husker ingen datamodel eller tilsvarende (som jeg kan huske at jeg har modtaget).  Jeg har modtaget to emails vedrørende diskilder. Et før mødet og et efter mødet, derefter har det været "dødt". Og selvfølgelig er de er læst.

Hvem er med i gruppen, kan vi så hjælpe til, så vi kan rykke fremad?

Har du lavet et udkast? Jeg kan godt huske der var noget med en tegning eller et billede i mailen før mødet (mener jeg at det var). Men et er et billede, noget andet er at få det omsat til noget reelt.


Men du svare ikke på hvad status er... Hvorfor ikke?

Hvis jeg tager fejl, og i er i fuld gang, og snart har noget kørende, jammen så er det da bare dejligt. Så ser jeg frem til det med den største glæde. For som jeg også har skrevet, så ser jeg helst at et sådan projekt er forankret i DIS. Og er i næsten færdige, jammen så er det da endnu bedre.

Så skal jeg kun beklage denne .. skal vi kalde.. "støj" på tråden, og hvis i ikke vil have hjælp, så meld det da ud. Også gerne med en tidsramme for hvornår i håber at være klar med en tidlig beta.
Hvis i gerne vil have hjælp, så meld da også gerne dette ud.

Der er flere gange i den forløbende tid (og ikke kun på denne tråd), hvor der har imellem linjerne været opfordret til at melde ud. Dette er ikke sket.

Da dette med at tilbyde endnu en mulighed for at indtaste data, efter min mening, kun kan gå for langsomt med at få stablet på benene, så har den manglende udmeldning betydet, at eksempelvis jeg (og måske også andre) er kommet til det punkt, hvor man må sige: "Dette projekt er så vigtigt, efter min mening for foreningen, at vil andre ikke løfte denne opgave, ja så må jeg selv gøre det".
Fordi vi har troet, at denne del af projektet reelt er afgået ved "døden". For faktisk har jeg troet at det eneste der var tilbage af diskilder projektet var strays, og at resten var gået i sig selv.
Men det er da glædeligt for indtastningerne, såfremt at jeg tager fejl.
Med venlig hilsen

Bent Jakobsen

Forsker blandt andet i følgende familier: Jakobsen, Hasse, Heilesen, Henkel, Hermann, Kipp, Rix, Rubæk, Sandgaard

Hjemmeside: http://jakobsen.homelinux.com

Christian Konstmann Autzen

Hej Bent- At jeg gerne ser en tid (angivet af mig som 1 år) som registreret bruger før adgang til at taste, skyldes ene og alene, at jeg ser en mulighed for at nogen skal prøve at chikanere ved at indtaste ikke-valide data -og det er denne usikkerhed som jeg synes, at vi skal være meget opmærksomme på. I mit arbejdsliv arbejdede jeg også med edb-sikkerhed, og det er nok det gen, som stadig sidder et eller andet sted og nager inden i mig !

Iøvrigt synes det for mig, som om nogen prøver at "forhale" projektet ved at henvise til igangværende aktiviteter andetssteds.

Men - jeg kan selvfølgelig tage fejl  :-\

Til DIS repræsentater:

Hvor hurtigt kan I give Bent svar på, om han kan få nødvendig støtte og support fra Statens Arkiver ?

Og i dette svar bør så også fremgå, om systemet kan hostes hos SA !

Hilsen

Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Bent Jakobsen

Hej Christian,

Nej, de behøver såmænd ikke give mig svar. De kan alligevel ikke udtale sig på SA's vegne.
Heller ikke om systemet kan hostes af SA. Det kan kun SA svare på....ingen andre.

Men hostningen er ikke noget problem. Ihvert tilfælde ikke i starten, og hvis det bliver det, så finder jeg nok en anden vej :)

De behøver såmænd heller ikke svare på om jeg kan få den nødvendige støtte, jeg behøver ikke deres støtte. Det er selvfølgelig rart at have flere at udveksle informationer/kodening med, og det vil være rart såfremt det kunne være forankret i DIS.

Med hensyn til at forhale projektet. Nej, de har bare prioriteret anderledes.

At vi så er to som er uenige i denne prioritering, er noget andet. Men dette er diskilder-projektets prioritering, og der er kun to mulige svar efter min mening. Enten så acceptere man, eller så fortsætter man uden at tænke over hvad de har gang i, og så glæder sig over, at det samlede resultat af de to projekter, vil være tilgavn for alle slægtsforskere.

Hvis man laver sin egen indtastningsklient, ja så ved man da at diskilder tidligst kommer med deres om et år, og med den nuværende hastighed først tidligst om to. Så kan man altid bede den enkelte indtaster om at tage stilling til om data skal gøres tilgængelige for DIS eller ej.

Det er grundlæggende forskel imellem de to tilgange til et projekt af denne størrelse. Nogle taler om katedraler, imens andre taler om basaren. Jeg ved godt, hvad der er vinder i længden ;)

Vedrørende det med at indtaste ikke-valide data, er der måder at komme omkring på, som jeg allerede har bygget ind i min model. Det kan måske forbedres, men selvfølgelig kan det "ødelægges". Der er jo heller intet der forhindre at man indtaster en folketælling forkert med vilje, andet end ens samvittighed.

p.s. jeg er også i it-branchen, men det havde du jo nok gættet :)

Med venlig hilsen

Bent Jakobsen

Forsker blandt andet i følgende familier: Jakobsen, Hasse, Heilesen, Henkel, Hermann, Kipp, Rix, Rubæk, Sandgaard

Hjemmeside: http://jakobsen.homelinux.com

Christian Konstmann Autzen

Hej Bent

Tak for dit svar - og jeg forstår så, at du bare forsætter, og så stille og roligt glider af på obstruktioner. Bare dejligt - for, hvorfor forhale noget,  når man kan gøre en forskel  :)

Men jeg troede jo i min naivitet, at der var bestyrelsesmedlemmer i DIS, som havde kontakter til SA's it-afdeling, og så "blot" kunne ringe til denne kontakt og spørge, om der da ikke kunne oplyses et teknikernavn, som så kunne være behjælpelig med at svare på mundtlige spørgsmål.

Sådan fungerede det i min tid på min arbejdsplads - men da det ligger 10 år tilbage, så kan tingene jo have ændret sig.

I min verden skal en bestyrelse vel ikke udføre såkaldt fysisk arbejde, men mere se på det overordnede - og så overlade det til andre, som andre er bedre til.

Det glæder mig iøvrigt, at du selv tænker lidt over en form for sikkerhed.

- Og skal vi så ikke alle glæde os over, at der er nogen, som tager initiativ.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Morten Hovedskov Nielsen

@Jesper
Nej kilde projektet er absolut ikke gået i stå, men på tekniksiden venter vi på referatet af mødet med SA, da det har helt afgørende betydning for, hvad vi kan og hvordan vi kan gøre det. Ref. ligge mig bekendt til godkendelse hos SA lige nu. Mit håb er at det er klar før weekenden, så vi kan komme i gang. Så ved vi forhåbentlig, hvad vi kan, hvad SA kan og vil, og hvad vi skal opfylde for at få samarbejdet til at kører.

Jeg håber især, det indeholder en afklaring omkring især Daisy, DigDag, AO, DDA, hosting, standarder og hvilket samarbejdsniveau vi kan få med SA.

@Bent
Jeg er nu mere for katedralen, end jeg er for 47 forskellige bedehytter, der ikke taler samme sprog og er forankret i forskellige trosretninger. (det er jo hvad vi har i dag). Det kan da så godt være at når drømme møder virkeligheden, så ender vi med en solid stor domkirke, men det er vel også i orden.

Hvis man kunne være enerådig, så kan det da ikke tage mange dage at "knalde" et system sammen, men det ville kræve at man skulle opfinde egne standarder, datastrukturer osv. på en del områder og så har vi jo bare igen fået lavet en bedehytte, der ikke kan integreres med noget som helst og hvad ville formålet være med det.

Jeg kan sagtens forstå at folk er utålmodige, det er jeg absolut også selv, men min erfaring siger mig at "hovedet under armen, fremad!", meget sjældent er måden, man laver gode og fremtidssikrede løsninger.

Med venlig hilsen

Morten Hovedskov Nielsen
5690 Tommerup

Bent Jakobsen

@Morten:
Det er såmænd ikke nødvendigt at opfinde egne standarder. Det burde du vide. Og det er såmænd let nok at integrere de forskellige systemer, hvis man vil til det. Det har jeg da gjort mange gange, også på større systemer end det jeg i min vildeste fantasi kan forestille mig at DIS har.

Men hvad DIS reelt set har idag aner jeg ikke, ej heller hvilken tilstand de er i.  Måske har de ikke haft regelmæssigt eftersyn, og derfor er i en sørgelig forfatning (ligesom en bil eller et hus også skal have lidt vedligehold engang imellem), og derfor måske er bedre tjent med at blive skrottet.  Det skal jeg bestemt ikke afvise.

Men med hensyn til katedralen eller basaren (p.s. en basar har intet at gøre med en bedehytte), der har vi forskellige opfattelser. Jeg tror det er bedst at vi nøjes med at konkludere dette, for vi bliver næppe enige. Med mindre du skifter opfattelse.

Men der er fra mit synspunkt heller ikke tale om "hovedet under armen", snarer tværtimod. Det kan dem som der kender mig skrive under på.  Men lad det nu ligge, du vil alligevel næppe kunne forstå det, og jeg vil ikke prøve at få dig til at forstå.

Med hensyn til at komme igang før weekenden, jammen det vil da være dejligt, såfremt i kom igang, og snart kunne afslutte denne del (eksempelvis inden for den næste månedstid). Så har denne tråd nået sit mål (set fra min side).  Men dette vil være imod den udmeldte prioritering. Så med mindre denne prioritering er ændret som en konsekvens af denne tråd, så kommer i reelt set ikke igang foreløbigt. Men jeg håber da at jeg tager meget fejl.

For hele min del af denne tråd har kun været for at sikre, at indtastning kan forgå i et tidssvarende system, inden for kort tid. For dette med at skulle vente til efter indscanningerne er foretaget, er efter min mening, temmelig uhensigstmæssigt.  Men jeg respektere selvfølgeligt, at et flertal af diskilder er af en anden opfattelse, ligesom at jeg forventer at diskilder respektere, at der er andre, som ikke venter på at diskilder bliver færdige med sine indscanninger en gang i løbet af 2011 (efter sin egen udmeldte prioritering).

Det er såmænd, set fra min side, uvæsentligt om du eller jeg, eller nogle helt andre laver systemet. 
Ellere rettere... Så må i meget gerne lave systemet, så kan jeg hellige mig andre mål, så som slægtsforskning, og hjælpe med eksempelvis kilde-indtastningen, tydning og tilsvarende. Bare det bliver gjort inden for overskuelig tid.

Så kort sagt, hvis et web-baseret indtastnings system bliver tilgængeligt i DIS-regi i løbet af 2010, jammen så er det da bare dejligt, og jeg skal gerne prøve at være den første til at ønske os alle tillykke, med et forhåbentligt well-done stykke arbejde. Om jeg så når, at være den allerførste må tiden jo vise, der er jo altid mulighed for at en når at trykke send nogle minutter før ;)
Med venlig hilsen

Bent Jakobsen

Forsker blandt andet i følgende familier: Jakobsen, Hasse, Heilesen, Henkel, Hermann, Kipp, Rix, Rubæk, Sandgaard

Hjemmeside: http://jakobsen.homelinux.com

Christian Konstmann Autzen

Nu ligger weekenden jo ikke så langt ude i fremtiden - men omvendt, så er det jo så åbenbart den store fine samlede løsning (katedralen), som har været diskuteret mellem DIS og SA.

Referatet vil så sikkert fortælle, hvad det drejer sig om og hvordan verden ser ud. Og det er så det overordnede niveau, som bliver skitseret.

Da et samlet system vel vil været opbygget med underliggende moduler, så vil et indtastningssystem til tastning af kirkebøger være et af disse underliggende moduler.

Og dette underliggende modul burde så have den egenskab, at den vil skulle levere data ind i den samlede database - og med alle de delelementer, som nu vil være nødvendige for at kunne opsamle de enkelte data fra kirkebøgerne.

Vel hverken mere eller mindre - og derfor vil det modul, som Bent har stillet i udsigt, vel ikke være i uoverensstemmelse med katedralen  :)

Hvilke underliggende inddata-moduler, som DIS (og SA) så har i tankerne som de første (prioriteringen), har vi ikke fået oplyst. - Og derfor burde vel alle, og således inkl. SID og SA, være glade for, at der findes medlemmer, som vil gøre en indsats her og nu.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Helge Bay

Hej Morten

Jeg deler dine betænkeligheder ved et flerstrenget system. Det kan meget let føre til forvirring og konflikter, som kan bringe hele projektet i fare. Hvorfor opfinde et nyt system til indtastning af folketællinger/Kirkebøger, når vi har et velfungerende, som har kørt med success i adskillige år?

Til Bent

Hvordan forestiller du dig, at de to systemer skal køre sammen?
I KIP/KIIP projektet får man tildelt et indtastnngsnummer til den Folketælling/kirkebog, som man vil indtaste, og dermed bliver den spærret for andre indtastere for at forhindre dobbeltindtastninger.

Hvis nu en indtaster i dit system indtaster nogle få poster i en folketælling/kirkebog, skal den så også spærres for en der gerne vil indtaste hele FT/KB'en indenfor KIP/KIIP- projektet? Det ville jo betyde, at vedkommende indtastning risikerer at forblive ufuldendt i årevis, selv om andre gerne ville indtaste den komplet.

Jeg kan kun se, at det vil opstå en masse komflikter mellem to systemer.

Hvis du absolut vil gå enegang, så vil jeg foreslå, at du laver systemer for andre arkivalier, så folketællinger og kirkebøger kører videre alene i KIP/KIIP-projektet.

Jeg synes, dine indlæg giver udtryk for en ret nedladende holdning til KIP/KIIP-projektet. Som nævnt tidligere i tråden, har omkring 1000 indtastere indtil nu indtastet ca. 14 mill poster fra folketællingerne og 430 000 fra kirkebøgerne.
Det synes jeg ikke er så¨ringe endda.

Mvh.

Helge

Bent Jakobsen

Helge,

Det er muligt at du synes jeg har talt nedladende. Det har jeg dog efter min mening overhovedet ikke, og det har ihvert tilfælde ikke været min hensigt. Så havde tonen været en helt anden fra min side.

Tværtimod så synes jeg kun, at have rost de nuværende programmer, og udvikleren heraf.  Samt dem som har indtastet alt det de har indtil nu.
Jeg har kun konstateret, at programmerne efter min mening er ved at nå tiden, hvor de skal fornyes. Men hele tiden gjort mig anstrengelser for at tilsikre, at vi så langt som muligt holder de aktuelle programmer kørende. Faktisk har jeg i min model, dem kørende parallelt i flere år, ud i fremtiden.

Men det er faktisk for indtasternes skyld, at jeg i det hele taget har kastet mig ind i kampen. Det letteste er faktisk at blande sig uden om, og kun fokusere på sin egen "lille verden". Det kunne jeg da sagtens også gøre, også bare sidde og nyde godt af deres hårde arbejde, uden at yde selv. Hvad har du eksempelvis selv ydet? Hvad har du lavet, som har gjort verden til et bedre og/eller lettere sted for den næste generation?  Dette er selvfølgelig retoriske spørgsmål som jeg reelt set bare anmoder om at du tænker igennem, eksempelvis en sommerdag hvor du har tid til dette.

Så hvis du, eller andre har været af den opfattelse, så modtag da min undskyldning. Selvom at jeg ikke mener, at jeg har noget, at undskylde. Men et er selvfølgelig hvordan man tænker, noget andet kan være hvordan det ser ud, når man læser det.  Så hvis der er nogen som læser det som uforskammet/nedladende, ja så er det muligvis grundet, at der er sket en "forvanskning" fra tanke til tekst. Hvilket jeg så i givet fald skal beklage, og hermed undskylde.

Jeg har valgt at spille med åbne kort, og så langt om muligt understøtte den process som er repræsenteret i diskilder. Men lad os bare konstatere, at diskilder vil noget andet end jeg, og en række andre, vil. Diskilder har derfor en anden prioritering, som jeg og en række andre er uenige i. Hvilket for mig at se er helt iorden.

Som følge heraf må vi gå to forskellige veje frem. Hvilken der er den rigtige (hvis nogen af vejene er den rigtige) det må tiden vise. Hvorfor jeg heller ikke vil gå ind i nærmere tekniske diskusioner omkring min løsning. Hvis du vil diskutere noget om min løsning, kan dette foregå på mit site. Hvor du, og alle andre, skal være velkomne, hvis i vil.  Men selv her vil der være visse ting, hvor jeg vil sige, det må du vente på at se til beta'en.

Jeg vurdere at denne tråd (eller en tilsvarende) fremover bør bruges til at illustrer den løsning som diskilder vil lave. Jeg vil ikke komme nærmere ind på min løsning, da dette tilsyneladende ikke bliver modtaget i den positive ånd som det er ment, andet end at jeg kan nævne at de konkrete problemstillinger har jeg i designet taget hånd om. For ja, selvom at dette jo kun er "hjemme-projekt" er hele proces-modulet kørt i stilling, og bliver tilgået med den respekt et sådant system bør forlange.

Hmm..Jeg ved ikke hvad du synes er nedladende, måske debatten om at diskilder og jeg bruger to forskellige design-strategier (diskilders strategi er det monolistiske design, så som Windows er bygget op, min tankegang er det modulære som eksempelvis Unix/Linux er bygget op - hvis du tillader mig at bruge den sammenligning), dette er måske også en konsekvens af vores forskellige prioritering. Hver fremgangsmåde har sine indbyggede styrker og svagheder, og dem skal man være klar over. Dette har faktisk været et meget debateret emne, også kaldet: Katedralen og basaren. Søg eventuelt på google: (The Cathedral and the Bazaar) og du vil finde over 143.000 hits. Så der skulle være lidt læsning til en kop kaffe eller te.

Men uanset hvad, håber jeg at det samlede resultat af både diskilder's og mit arbejde bliver til glæde for alle.

Som et sidste punkt vil jeg bede dig bemærke, at jeg på ingen måder har meldt mig ud af foreningen, og aktuelt heller ikke har planer om at gøre det.  Idet jeg mener, at en sådan debat, kun er positivt for en forening. For gennem debat lære man bedre sin med-debatørs holdninger at kende, og man bliver formentligt også mere bevist om sine egne. Endvidere får man en række hørt en række andres holdninger til det man laver eller har planer om at lave, og disse kan eventuelt bruges til at forbedre ens planer/design/system.  Men man behøver selvfølgelig ikke at være helt enig, og har lov til at forkaste nogle planer/ideer.
Med venlig hilsen

Bent Jakobsen

Forsker blandt andet i følgende familier: Jakobsen, Hasse, Heilesen, Henkel, Hermann, Kipp, Rix, Rubæk, Sandgaard

Hjemmeside: http://jakobsen.homelinux.com

Lis Klarskov Jensen

#74
Hej på tråden

Spændende diskussion, som reflekterer de tanker, jeg selv har gjort mig som aktiv slægtsforsker, der gerne vil nyde og yde på samme tid - ligesom på DIS-forum, der er til uvurderlig nytte!

Det lyder for mig, som om der her diskuteres en enten-eller løsning. Ikke en både-og løsning.

Jeg har meldt mig ud af flinkeskolen for en del år siden, fordi den altid sagde, at jeg skulle vælge mellem enten-eller. Men enten-eller udelukker altid noget, der kan være en nytænkning, frugtbart og udviklende.

En både-og løsning er dagligdag i virkelighedens projektarbejde som f.eks. i et verdensomspændende IT-firma, hvor den fører til forskning, udvikling, diversitet - og sikkerhed på én gang. I sådan et projektarbejde tager nogen sig af projektledelse, andre af delopgaver på deres område og atter andre af den tekniske udførelse. Det hele kommes i gryden, diskuteres, analyseres, sorteres, prioriteres og uddelegeres.

Projektlederen sørger for at holde alle så beskæftiget, at folk ikke kommer op at slås. Der lyttes og besluttes og arbejdes.

Der kommer et resultat ud af det.

Min tanke er, at man kan lave en "genbrugskasse" med slægtsforskeres egne ustrukturerede indtastninger, der så kan spille sammen med de mere strukturerede indtasteres arbejde.

Jeg tror, at det i virkeligheden er et spørgsmål om en teknisk løsning.

Hvis man lavede en interaktiv hjemmeside (XML eller PHP er CMS eller det sidste nye), hvor man kunne taste ind ad libitum i forudbestemte "indtastnings-bokse" , så kunne man lægge det ned i en søgbar "database", som ikke udelukker noget, og hvor "hullerne" sagtens kan spottes og suppleres. Med faste indtastnings-bokse er der ikke så meget at gå galt af. Her kommer projektledelse ind.

Staten har allerede udviklet flere af disse systemer, som bruges i dag af bl.a. museer og deres medarbejdere. Det smarte er her, at man kan gå ind på den server, hvor databasen ligger og indtaste direkte her, så man ikke skal downloade og installere, evt. supplere sin Mac eller Linux med andre styresystemer. Dur ikke - det er for gammeldags.

Så det, der i starten kan betragtes som en samling af tilfældige indtastninger fra hjælpsomme slægtsforskere, kan i virkeligheden betragtes som en samling af puslebrikker, der efterhånden bliver til et helt billede. Vupti som man siger.

Fordelen er, at der så er mindre for de strukturerede indtastere at lave, og de kan måske ofte bare checke flere poster efter.

Som jeg ser det, er det som sagt nok mere et spørgsmål om, at de tekniske muligheder for et sådan system er til stede. Og i sidste ende måske et spørgsmål om penge. Men staten har sikkert allerede teknikken.

Allerede i 2003 hørte jeg om disse statslige interaktive systemer på en webmaster-konference på det Kgl. Bibliotek og der er jo sket en del siden!

Hvis man fik forelagt de tekniske CMS... eller hvad det nu kan være - løsninger, så ville man allerede være nået til næste vigtige punkt: hvordan skal det struktureres og formuleres?

En "genbrugskasse" med slægtsforskeres egne ustrukturerede indtastninger må kunne spille sammen med de mere strukturerede indtastere, der udfører et utrolig tålmodigt og nyttigt arbejde.

Tænk på hr. Nygaard og hans genbrugssedler i sorte arkivkasser, der kom til ære og værdighed på Rigsarkivet - med geografisk adgangsbegrænsning - og senere blev bearbejdet systematisk af frivillige indtastere, bl.a. min flittige medforsker Karin Andersen.

Nygaard havde ikke nogen database, men han tænkte anderledes.

Venlige hilsner
Lis Klarskov Jensen

www.klarskov.org med slægterne Sommer, Humble, Svane m.fl.
Læs om Humble-epitafiet der ikke kunne forsvinde: http://fynhistorie.dis-danmark.dk/node/6291

Christian Konstmann Autzen

Hvis Helge Bay har problemer med Bent's system, så synes jeg, at Helge skal beskrive, hvordan kiip-projektets system rent faktisk fungerer - vise alle skræmbilleder og hvordan det foregår i praksis.

Og jeg har tidligere spurgt til netop dette, men ikke fået svaret. - Og derfor har jeg ikke gidet gå ind på kiip og se, om jeg kunne gøre en forskel ved at taste !!!!

- Og jeg kan da se, at min tid efterhånden kan bruges bedre andetsteds end i hjælp i DIS regi og i kiip projektet.

Jeg har nu mere end 9.000 navne i mit slægtsforskningsprogram - og jeg forsker kun i min egen slægt. Så hvad behøver jeg mere end jeg vil kunne finde ved at gennemse kirkebøgerne direkte.

Og så synes jeg, at bestyrelsen i DIS skal læse Lis Klarskov Jensen's indlæg en ekstra gang - og så gøre som vor store danske bank siger: "Gør det, du er bedst til, så gør vi, hvad vi er bedst til".

Det er jo nemlig mærkeligt, at bestyrelsen tror, at det er den, som skal lave alt arbejde - i stedet for at udstikke retningen og ellers skabe kontakter, og så overlade til f.eks. medlemskredsen at lave det grove arbejde.

PS: Linux systemet blev lavet af frivillige verden over - og det er vel blot den tankegang, som Bent fortsætter i.

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Helge Bay

Hej Bent

Du svarer slet ikke på mit spørgsmål om, hvordan du forestiller dig samspillet mellem KIP/KIIP og dit system. Jeg kan ikke se andet end at der vil komme en del nærmest uløselige konflikter mellem de to sysemer, f.eks. som i det eksempel jeg skitserede.

Det nedladende i dine indlæg består af din kritik af KIP/KIIP projektet som gammeldags, langsom og umoderne og man får umiddelbart det indtryk, at du mener at det ikke mere fungerer. Det til trods for at det har kørt i mange år uden større problemer og at mange indtastere har lagt et stort arbejde i det.

Citat fra dit Indlæg:
"Men det er faktisk for indtasternes skyld, at jeg i det hele taget har kastet mig ind i kampen. Det letteste er faktisk at blande sig uden om, og kun fokusere på sin egen "lille verden". Det kunne jeg da sagtens også gøre, også bare sidde og nyde godt af deres hårde arbejde, uden at yde selv. Hvad har du eksempelvis selv ydet?"

Jeg har indtil nu ikke set nogen indtaster beklager sig over KIP/KIIP-projektet her i tråden, så jeg forstår ikke hvordan du kan udnævne dig selv til bannerfører for dem.
Du spørger, hvad jeg selv har ydet?
Jeg går ud fra at du mener indenfor slægtsforskning? Der har jeg (ud over mit arbejde med min egen familie) i al beskedenhed indtastet mere end 320 000 poster fra folketællingerne, forhåbentlig til glæde for andre.
Hvor mange har du selv indtastet?


Til Lis

Jeg synes også, at projekterne med Nygaards sedler og Politiets registerblade er meget spændende og særdeles nyttige for alle slægtsforskere, men det er netop nye og i forhold til KIP/KIIP mindre omfattende projekter. Lad os endelig få flere af dem. Derimod mener jeg, at det kan være farlig at gribe ind i allerede løbende projekter som KIP/KIIP.

Vi har et gammelt ordsprog som siger: "Man skal ikke skifte heste midt i vadestedet"

Mvh

Helge

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Til Helge.

Allerførst skal du have tusind tak for din indsats som indtaster. Hatten af for det. Det er vi mange der har rigtig stor glæde af.

Så skriver du: "Man skal ikke skifte heste midt i vadestedet"

Det har du sikkert ret i, men for mit vedkommende, så er det sådan, at jeg slet ikke er kommet ned til vandet endnu.

Jeg læser dine indlæg som noget negative i forhold til min "lille ærgelse". At jeg savner et sted at delagtiggøre mine kirkebogsoptegnelser er bestemt ikke et "angreb" eller en "konkurrent" til Kiip projektet, så jeg kan egentlig ikke forstå at diskussionen har taget den retning.

Jeg har i hvertfald mere tænkt, at det kunne blive en hjælp til både andre slægtsforskere, men så sandelig også til indtastere i Kiip projektet.

Jeg går ud fra, at jeg arbejder med slægtsforskning som de fleste andre gør. Vi slår op i kirkebogen - tyder teksten - og sætter den ind i vores egen lille hjemmedatabase.
Til stor glæde for os selv - men helt skjult for alle andre.

Samtidig sidder der måske en indtaster og gør nøjagtig det samme med de samme oplysninger. Det er jo et eller andet sted lidt dumt, når der nu er oplysninger nok at bearbejde.

Kiip projektet er (heldigvis) ikke de eneste kirkebogsoptegnelser der findes på nettet. Der er masser af mennesker der igennem tiden har brugt tid på at tyde kirkebogsuddrag og har været venlige at dele dem med os andre, og det er altid skønt at "ramle" ind i sådan noget, når man ellers kan finde det.

Jeg synes, at alt hvad jeg kan bruge til - så nemt som muligt - at finde oplysninger om min slægt er mere end velkomment på nettet - og det ene udelukker jo ikke det andet - jeg bruger i hvert fald "alle midler"

.....samtidigt vil jeg jo så gerne dele mine optegnelser med andre........

Med venlig hilsen :)

Karin Andersen
Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

Helge Bay

Hej Karin

Det er ikke din "lille ærgelse", som jeg kritiserer og som jeg godt kan forstå. Jeg har selv en masse løsrevne afskrifter fra kirkebøger, men det er netop løsrevne afskrifter og derfor ubrugelige for andre.

I stedet for at man begynder lave et nyt system for den slags spredte notater, synes jeg at du skulle vælge en lille kirkebog ud (om muligt et hvor du har mange aner, så du kender sognet) og så begynde at indtaste den i KIIP-projektet. Det tager dig måske et halvt eller et helt år, men hvad gør det? Det er tusind gang bedre at ende op med én komplet kirkebog end brudstykker af mange.

Men måske har du mulighed for at lægge dine notater ud på en privat hjemmeside? Derved kan andre også bruge dem, selv om nyttevirkningen efter min mening er begrænset.

Med et alternativt system som Bent arbejder på, kan der kun opstå konflikter med KIP/KIIP projektet. Hvis der kommer for mange problemer for KIP/KIIP-indtasterne, er jeg bange for at mange vil stige ud af projektet, og det kan vel ingen være tjent med, og det kan blive katastrofal for hele projektet.

Hvis man derimod skaber mulighed for en online indtastning ved andre projekter, i lighed med Nygaards sedler eller politiets registerblade, synes jeg at det er en storartet ide. Gruppen Diskilde er så vidt jeg har forstået allerede i gang, så jeg synes, det var bedre, hvis Bent samarbejdede med dem.

Mvh.

Helge

Christian Konstmann Autzen

Ja, hvorfor nu et nyt system til indtastning af data fra kirkebøgerne ?

Et godt spørgsmål - for der findes jo allerede et, og de har så tastet i vel et år eller mere; hvor mange data de så har fået tastet, kan da være et godt spørgsmål.

Hvis der er 2.000 kirker i Danmark og med måske 5 kirkebøger for hver i gennemsnit, så giver det 10.000 kirkebøger. Hvis hver kirkebog indeholder 200 sider i gennemsnit, så har vi 2.000.000 sider/opslag, som skal tastes.

En kæmpeopgave, og som - hvis en person kan taste 1 side/opslag i løbet af 2 timer - så tager det 4.000.000 timer. Taster 1 person så 2 sider/opslag pr. dag, så går der 2.000.000 dage sammenlagt til hele opgaven.

Kan man så samle 1.000 personer til at taste hver dag, så tager det 2.000 dage : 365 = 5½ år.

Så - det er en kæmpe opgave !

Hvis tasteopgaven kan gøres blot 50 % hurtigere ved at lave et nyt system, og så få mulighed for at kunne se kirkebogen bagved - jammen, hvorfor skulle man så ikke lave et nyt system !

Hilsen
Christian
Min slægt: Autzen, Konstmann, Nansen, Hegelund, Sønberg, Matzen, Schmidt, Kruse, Wolf. Min hustru's slægt: Mærsk, Fogh, Møller, Hark, Lund, Aaskou, Blom, Dethlefsen, Beyer, Troels Winther.

Karin Andersen

Hej på tråden :)

Helge du skriver:

"Med et alternativt system som Bent arbejder på, kan der kun opstå konflikter med KIP/KIIP projektet. Hvis der kommer for mange problemer for KIP/KIIP-indtasterne, er jeg bange for at mange vil stige ud af projektet, og det kan vel ingen være tjent med, og det kan blive katastrofal for hele projektet".

Hmmm.... hvordan "et andet system" skulle kunne skabe problemer for Kiip-projektet - det forstår jeg ikke???.

Jeg ved ikke om du har overvejet om "mit tilbud" kunne gøre et indtastningsprojekt mere interessant for eventuelle nye indtastere........det er jo stadigvæk noget vi gør hver dag (altså tyder kirkebøger).

At mine "spredte" kirkebogsoplysninger ikke er interessante for rigtig mange beror på en misforståelse fra din side. Jeg er så langt tilbage i tiden og har været ret flittig også med efterslægt - så jeg har adskillige tusinde potentielt interesserede slægtninge/medforskere.

Jo - vi sætter vores oplysninger ind på en privat hjemmeside og det er skønt at andre ad denne vej får adgang til vores arbejde. Det fortsætter vi selvfølgelig med.

Private hjemmesider har dog den store ulempe, at de indimellem "forsvinder" (bliver nedlagt ol.) og dermed går mange gode kirkebogsopslag tabt for eftertiden.

Du har da ret i, at jeg bare kan vælge at indtaste en hel kirkebog fra et sogn, hvor jeg har mange slægtninge. Ja, selvfølgelig kan jeg det, men jeg har allerede været forbi og plukket de oplysninger der er interessante for mig. Jeg er helt tilbage hvor kirkebøgerne kun i begrænset omfang er interessant for min egen aneliste.

Med venlig hilsen :)

Karin Andersen

Rhode-listen. ca. 650 personer findes under "Slægtshistorier" https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,118658.0.html

John Nielsen

Hej Christian

Jeg har registreret 44.445 kirkebøger og der mangler stadig en del.
Mit gæt ligger på omkring 50.000 stk.
Dette inkluderer nyere kirkebøger som der ikke er adgang til endnu.

Så du skal nok gange dine tal med 4.

Hilsen John Nielsen

Bent Jakobsen

Hej Helge,

Nu må du have mig undskyldt, men:

1.Jeg gør mig ikke til talsmand/bannerføre for alle, for jeg kan kun være bannerføre for mig selv, og de personer som har bedt mig om det. Ingen andre end dem. Men læg mærke til, "ingen andre end dem".
Det er andre som åbenbart gør mig til bannerføre for alle, her iblandt dig selv.

2.Grunden til at jeg ikke debattere mit system yderligere er, at der er nogen, her i blandt dig, der ikke vil opfatte denne debat i den positive ånd, som jeg mener det. Hvorfor skulle jeg så  debattere yderligere med dig, når det bare giver støj?

3.Som også understreget af andre, så ligger der en kæmpe opgave foran os. De nuværende programmer vil ikke kunne blive ved med at stå distancen, grundet at det underliggende system ændre sig. Du køre vel heller ikke Windows for Workgroups endnu?

4.Det er ikke alle som køre Windows som opperativ-system. Må vi ikke hjæpe med opgaven?
Hvis vi skal bruge de nuværende programmer, så er svaret nej (i hvert tilfælde ikke, hvis man ikke skal bruge et eller andet emulerings program. Og hvis man gør, må man spørge sig selv om man så overholder alle licens-betingelserne? For det tror jeg ikke. Jeg tør ikke at gamble på det. Men indrømmet jeg ved det ikke).

Så kort sagt. Jeg lukker af for yderligere debat om mit program, da det efter min mening, fjerner fokus fra det egentlige. Opgaven med at få indtastninger ind.

Som andre også har nævnt, så vil opgaven, med det nuværende hastighed, tage omkring 20-22 år at gøre færdig (5 år jævnfør Christian [faktisk 5,5 år], og 4 gange dette jævnfør John).  Så uanset hvad du siger, mener eller gør. Så er vi tvunget til at skifte indtastningsklient. Spørgsmålene er kun hvornår, og til hvilke(n).

Så lad os få spredt opgaven ud på flere hænder, og gerne flere klienter så man frit kan vælge den som passer en bedst, hvilket efter min mening kun kan gå for langsomt. For nogle vil foretrække de nuværende, andre diskilders, andre igen "min", eller en helt fjerde. Værktøjet er ikke det vigtigste, det er opgaven.

Jeg startede med, at deltage i denne debat og melde ud at jeg vil lave en klient idet, at jeg har evnerne, og derfor også pligten til at gøre et forsøg. Dette er jeg moralsk forpligtet til, idet at jeg gør brug af Linux (som blandt andet er lavet af andre i deres sparsomme fritid), og har formentligt også gjort brug af dine egne indtastninger.  Har man nydt, bør man også yde.

Indrømmet jeg har sat en stram tidsplan, idet at jeg godt kunne tænke mig, at taste ind imellem jul og nytår. Om jeg når det, ja det må tiden vise, men jeg vil gøre et forsøg. Dernæst så er det også det forhold, at såvidt jeg kan se det, så skal vi hen i 2011/2012 før at diskilder tidligst er klar med en webbaseret indtastningsklient (jeg kan selvfølgelig tage fejl med hensyn til tidsrammen).  Hvis jeg har ret i at vi skal hen i 2011/2012, så er dette er alt for sent, efter min personlige mening. At andre har en anden mening, må jeg nødtvunget acceptere.

Såfremt at diskilder havde meldt ud, ja vi regner med at have en beta-klient i luften, som er brugbar, men dog ikke med fuld funktionalitet inden for den næste månedstid.
Så vil jeg aldrig være gået i gang, men nu er jeg gået i gang, og så fuldføre jeg det også.

Men jeg skal gerne genoverveje beslutnigen, om at have en indtastsningsklient på mit site til brug for indtastning af kirkebøger og folketællinger, men først når diskilder har en brugbar webbaseret indtastningsklient klar, som alle kan bruge uanset opperativsystem.
Så hvis diskilder ikke vil have at jeg har en klient på mit site, jammen så skal de da bare lave en selv. Så skal jeg overveje at droppe min, eller nok nærmere at bruge den på andre "kilder".

At du så ikke kan forstå, hvordan vi kan undgå forvirring imellem systemerne, ja det vil jeg ikke gøre noget ved. Idet at jeg forventer, at du (eller andre) vil bruge dette til at skabe yderligere støj.

I stedet for denne debat om mit system synes jeg, vi skulle høre hvilke tanker som diskilder har gjort sig.
Med venlig hilsen

Bent Jakobsen

Forsker blandt andet i følgende familier: Jakobsen, Hasse, Heilesen, Henkel, Hermann, Kipp, Rix, Rubæk, Sandgaard

Hjemmeside: http://jakobsen.homelinux.com

Erik Boysen

#83
Bent Jacobsen

Føler mig lidt mærkelig efter den sidste svada du skriver.
Det ene øjeblik be´r du om hjælp for i næste øjeblik at svinge rundt og vil aldeles ikke debatere eller vise hvad du har tænkt dig med systemerne. Du skriver du lukker af???

HVIS! du virkelig efterlyser hjælp, må det da være den underliggende database, der skal frem og vise hvilken struktur du havde tænkt dig og relationerne i den.
Du skriver i et af dine indlæg at DU har evnerne og pligten til at bruge Linux??? Nu  er det jo andre end dig, der har  meget  forstand på Linux og certeficeret til det, og hvad angår  de modulære moduler, så er det vel ikke der, sværhedsgraden ligger i systemet, til opbygning af databasen og indtastningsprogrammerne!

Håber du får held med dit projekt.
Med venlig hilsen
ERIK BOYSEN
www.skippere.dk

OPEN YOUR MIND-USE OPEN SOURCE

Bent Jakobsen

Som jeg opfatter det, så inviterede jeg til at andre kunne være med i projektet, hvis de ville.
Men jeg behøver ikke hjælpen, og nej jeg har på ingen måder sagt, at jeg er den eneste der har forstand på eksempelvis linux eller moduler. Det er der såmænd mange andre der har.

Men grunden til, at jeg ikke vil gå videre med at debattere min tilgang til projektet, samt mit design, er netop at hvad jeg skriver bliver fordrejet og brugt til at angribe mig, istedet for opgaven. Dette gider jeg simpelthen ikke at spilde min tid på.

Endvidere så føler jeg ikke at dette kan være meningen med en tråd som denne.

Men der er jo nok også nogle der skal finde på at angribe mig på baggrund af dette svar.
Med venlig hilsen

Bent Jakobsen

Forsker blandt andet i følgende familier: Jakobsen, Hasse, Heilesen, Henkel, Hermann, Kipp, Rix, Rubæk, Sandgaard

Hjemmeside: http://jakobsen.homelinux.com

Arne Feldborg

#85
Citat fra: Bent Jakobsen Dato 19 Nov 2010 - 15:47
Men grunden til, at jeg ikke vil gå videre med at debattere min tilgang til projektet, samt mit design, er netop at hvad jeg skriver bliver fordrejet og brugt til at angribe mig, istedet for opgaven. Dette gider jeg simpelthen ikke at spilde min tid på.
Er du nu ikke selv lidt for nærtagende.?

Ligesom flere andre synes jeg det er godt med nye og friske initiativer, og har da også lejlighedsvis selv givet et pip med i den retning. Men på den anden side er der jo ingen grund til at opfinde den dybe tallerken, hvis det allerede er gjort.

På grund af sygdom var jeg desvære forhindret i at deltage i mødet i Odense, men jeg har dog set en del af det materiale der blev diskuteret. Bla. Jespers forslag til et indtastningsmodul, som jeg synes ser meget interessant ud (måske bla. fordi det i sin grundide minder om det vi brugte til Nygaards Sedler)

Når nu der allerede er et initiativ igang fra Dis-Danmarks side, så synes jeg nok det må være værd at overveje, at samarbejde og at samle indsatsen om eet system - og ihvertfald om een datastruktur - istedet for at sprede kræfterne. Ihvertfald forså vidt angår kirkebøger og folketællinger.

Jeg er enig i, at både Kip og Kiip i deres grundstruktur, med bla. en evig forsendelse af både forlæg og indtastede data, er for gammeldages. Der er også for gammeldags, at folk skal have egentlige programmer installeret på deres egen computer og at data i første omgang bliver gemt dér.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Bent Jakobsen

#86
Om jeg er for nærtagende? tjoo måske, men jeg er kun et menneske. Så hvis du eller andre synes jeg er for følsom, så er det bare sådan. Det kan jeg jo nok ikke gøre noget ved.

Jeg vil give dig ret i at det ville have været bedre at samle kræfterne, men hvis vi skal helt hen til minimum 3 kvartal 2011, måske endda 2012 (det sidste er dog rent gætværk fra min side), så får jeg næppe taste det store før tidligst andet halvår 2012.  Det er for lang tid at vente for mig. Ja, jeg er måske utålmodig  ???
Jeg kan selvfølgelig tage fejl af datoerne, og at indtastnings-siden er klar før, så er det da bare dejligt.

Jeg har allerede tilbudt at hjælpe for at fremskynde denne process, og skal gerne tilbyde igen, men så gider jeg ikke denne personhets (ja, det opfatter jeg det som, og jo det kan være at jeg er for nærtagende).

Jeg synes også at jeg allerede flere gange har sagt, at for mig er værktøjet ikke det vigtige, det er opgaven.
Lige som, at jeg har meddelt, at for mig er det heller ikke vigtigt hvor denne side er. For mig kan den ligge hos Dis, hos dig, hos mig, hos Amazon eller hvor det nu skal være.. Det er jeg fløjtende ligeglad med.
Grunden til at jeg laver en hos mig er simpel. Jeg har ikke adgang til et sted hos Dis, hos dig, eller hos Amazon, men kun hos mig-selv. Et valg er ikke svært, når der kun er en ting at vælge imellem.

Som Ford som sagde det : "at man kunne få bilen i hvilken farve man måtte ønske, hvis blot det var sort"


Det jeg ikke er ligeglad med er: tidsrammen.

Så vidt jeg forstår kan diskilder ikke være klar med en ny klient før om tidligst et år. Det kan ikke være rigtigt at det skal tage så lang tid, inden vi kan komme igang med at taste. Derfor er jeg gået igang med at lave en klient, for jeg kan ganske simpelthen ikke hjælpe med at taste før jeg har en sådan klient. Da den ikke er der, må jeg lave den selv (hvilket jeg godt kan, men da det jo er pænt at indbyde andre, så blev det gjort - endvidere kunne vi jo hjælpes ad med at lave arbejdet  - eksempelvis rå-data, hvilket eksport format osv. Men alt dette kan jeg selv klare, det tager bare længere tid).  Når jeg så laver den, vil det være skørt af mig, ikke at stille den til fri disposition til andre som eksempelvis står i min situation.  

Drivkraften er at jeg gerne vil yde mit bidrag, som en tak for hjælpen, til dem som allerede har tastet. Og endnu bedre om arbejdet kunne glæde andre.

Ja, jeg er ligeglad med om man i starten sidder med en simpel indtastningsside. Det er helt ok, for når data først er i en database, så kan man sagtens overføre data til en ny struktur, måske den blivende struktur.
Det er, om ikke den simpelste ting i verden, så dog ikke et stort problem. Det vil jeg tro, at de fleste dba'er kan skrive under på. Selvfølgelig skal man udvise omhu, med at data bliver overført i de rigtige felter, men så er det altså heller ikke værre. Det kunne endda måske udveksles med XML?

Jeg er også ligeglad med om man i starten (kald det bare beta-fasen) måske kun får et reduceret antal kirkebøger/folketællinger at vælge imellem. Men dette er et luksus problem. Tænk på, at der er ca. 44.000 - 50.000 bøger at taste. Om så alle medlemmer i Dis fik en bog hver, vil der stadigvæk være mange tilbage at vælge imellem.

Hvis dette med beta-fasen betyder, at jeg desværre skal bruge et andet program til at se data der skal tastes, ja så må jeg nødtvunget acceptere dette. Jeg kan bedst lide tanken om at det er i et program, da det er meget hurtigere at taste i et program end i to. For mig minimum dobbelt så hurtigt, og for andre er der måske endnu større hastighedsforskel?

Og skal vi så komme til det egentlige?  

Opgaven med at få "overført" kirkebøgerne/folketællingerne til et "nutidigt" medie.

Jeg har flere gange opfordret diskilder til at komme med en liste, men skal gerne gøre det igen:

1. Hvad kan vi gøre for at fremskynde denne process, andet end at lave vores egen indtastningsklient. For dette er en nødløsning, men ellers kan jeg (og andre) ikke komme til at taste. For vi bruger ganske simpelthen ikke Windows. Dermed har vi næppe heller lov til at bruge de medfølgende komponenter, som indtastningsprogrammerne gør brug af (dette er jeg dog ikke 100 procent sikker på, men jeg formoder stærkt at det er sådan), såfremt vi bruger en emulator som Wine.
Med venlig hilsen

Bent Jakobsen

Forsker blandt andet i følgende familier: Jakobsen, Hasse, Heilesen, Henkel, Hermann, Kipp, Rix, Rubæk, Sandgaard

Hjemmeside: http://jakobsen.homelinux.com

Arne Feldborg

#87
Bare lige ganske kort:

Problemet er ikke at få lavet en indtastningsklient. Det er der mange der kunne lave, hvis man fik en måned eller to til det.


Problemet, og det der tager tid, er at få tingene organiseret, at få en pasende datastruktur besluttet, at få systemet oprette med en tilstrækkelig grad af sikkerhed (Nygaards sedler havde besøg af hackere ca. 2-3 gange ugentlig), og først og fremmest at få on-line adgang til kilderne så de kan præsenteres i selve indtastningmodulet.

Især det sidste er pt. reelt umuligt for private enkeltpersoner at få styr på for størsteparten af de arkivalier vi her snakker om.

hertil kommer drift og ikke mindst support til indtasterne. En væsentlig grund til at Nygaards sedler blev gennemført så hurtigt var den effektive interne kommunikation, dels mellem indtasterne indbyrdes, og dels mellem ledelse og indtastere.

Det kan man som enkeltpersoner gennemføre indenfor et konkret projekt med et begrænset omfang, og de er jo nok at tage fat på af den slags ting.

Men i større projekter som kirkebøger og folketællinger vil det efter min opfattelse være uhensigtsmæssigt med flere forskellige systemer og operatører der arbejder sideløbende uden nogen egentlig koordination. Og specielt da, når der nu efter flere års stilstand synes at være en udvikling i gang.

Og det du skriver, med at *nix brugere ikke kan være med, er jo fortid når det bliver et on-line system.
mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.

Bent Jakobsen

#88
Det med hackere er nu ikke noget problem, såfremt man tænker sikkerhed ind i systemet fra bunden af. Men gør man det bagefter, så er det et stort problem

Jeg ved det godt, at dette er noget som de fleste udviklere ikke ønsker at tænke på før bagefter, men når man laver det fra starten, så er det altså ikke et stort problem. Oftest drejer det sig om simple ting, så som:

* Valider dine data. Hvilket input tillader du - er det kun tal der må stå i et felt, så sørg for at det kun er tal som kommer videre. Sørg for at du er specifik omkring hvilke karaktere som du tillader og så videre.

* Check længder af data. Hvis du kun tillader 250 karaktere i data-feltet, så sørg for at ingen data kan være mere end 240 karaktere

* Hvordan overlevere du data imellem de forskellige steder. Intet sted må du sænke paraderne. Alle steder skal tænke sikkerhed..sikkerhed...sikkerhed.. også eventuelt brugervenlighed.

Jeg har haft mange som har forsøgt at komme igennem (har minimum 2-3 forsøg om dagen), men ingen er pt lykkedes. Intet er selvfølgelig umuligt at komme igennem. Men ulempen er, at hvis man køber et system eller bruger et frit tilgængeligt system, så har de ofte ikke tænkt sikkerhed ind i systemet fra starten af, derfor er et skræddersyet system ofte det bedste, såfremt det er en sikkerhedsbevidst person som laver det.


Det du siger med at det er reelt umuligt for en privat person, det må jeg tilstå nævne at det er jeg ikke enig i. Ellers så misforstår jeg dig, således at forstå du taler om et, og jeg læser det som noget andet.


Drift og support af indtasterne. Nej, dette mener jeg heller ikke er korrekt. Ihvert tilfælde ikke mere end den nuværende indtastning


Vedrørende koordination imellem flere systemer: Selvfølgelig vil der være koordination, om ikke andet så via dda. Men ellers så er mængden af data så stor, og mængden af indtaster så lille (i forhold til opgaven) at sandsynligheden for overlapning er meget lille.


Vedrørende Online-system: Ja, det vil være fortid (tilføjet: såfremt man holder sig til standarderne, og ikke koder til en bestemt browser). Derfor kan det kun gå for langsomt.


Min konklusion:
Så summa-summarium så mener jeg altså ikke, at opgaven med at bygge systemet er særlig stor. Faktisk kan et sådant system sagtens laves på kort tid. Jeg vil vurdere at selve systemet sagtens kan laves i fritiden i løbet af en månedstid eller to (om det så lige holder i julemåneden med alle dens julefrokoster ved jeg ikke).

Det er det store problem/udfordring er at taste data (kilderne: kirkebøgerne/folketællingerne) ind.

Det kan måske speedes op ved at bruge OCR-scanning (jeg ved dog ikke om dette reelt vil være en fordel).
Med venlig hilsen

Bent Jakobsen

Forsker blandt andet i følgende familier: Jakobsen, Hasse, Heilesen, Henkel, Hermann, Kipp, Rix, Rubæk, Sandgaard

Hjemmeside: http://jakobsen.homelinux.com

Arne Feldborg

#89
Citat fra: Bent Jakobsen Dato 19 Nov 2010 - 20:46
Det du siger med at det er reelt umuligt for en privat person, det må jeg tilstå nævne at det er jeg ikke enig i. Ellers så misforstår jeg dig, således at forstå du taler om et, og jeg læser det som noget andet.

Du blander tingene sammen, eller også har du slet ikke læst det du svarer på. Det var ikke hackere jeg skrev den bemærkning om, det var spørgsmålet om on-lineadgang til kildemateriale.

Jeg har iøvrigt ikke haft problemer med at holde hackerne udenfor døren, jeg skrev bare at jeg havde haft jævnlige forsøg på indtrængen. Så jeg vil tillade mig at ignorere dine lidt nedladende bemærkninger om det emne. I betragtning af din egen nærtagethed burde du holde dig for god til den slags.


CitatSå summa-summarium så mener jeg altså ikke, at opgaven med at bygge systemet er særlig stor. Faktisk kan et sådant system sagtens laves på kort tid. Jeg vil vurdere at selve systemet sagtens kan laves i fritiden i løbet af en månedstid eller to (om det så lige holder i julemåneden med alle dens julefrokoster ved jeg ikke).

Det er så til gengæld en næsten ordret gentagelse af min konklusion. Det er ikke oprettelse af selve systemet der tager tid. Det er den bagved liggende organisation og hvad dertil hører der tager tid, når vi taler om så store projekter. Det er min klare opfattelse, at du (som så mange andre før dig) undervurderer det spørgsmål.

Og lad mig så afslutningsvis understrege, at det er absolut ikke min hensigt at være lyseslukker. Jeg ser med den største sympati på initiativer a'la Nygaard Sedler og Dødebladene, helt eller delvist private projekter der kan sætte lidt fut i tingene. Og som nævnt mener jeg der er projekter nok at tage fat på.

Men netop når det gælder kirkebøger og folketællinger mener jeg det af flere forskellige grunde er ønskelig med et fælles fodslag, med fælles standarder, og med en stor organisation bagved. Så jeg vil igen opfordre dig til at stille den ekspertise, du åbenbart har, til rådighed for et fælles projekt.

mvh, a.f.
http://hammerum-herred.dk/
Ved evt. direkte henvendelse til mig: Brug venligst e-mail, ikke "Personlig besked", tak.