Hej alle,
Sikke dejligt travlt der har været på tråden imens, at jeg har været på arbejde. I må undskylde at jeg ikke har kommet med indspark imens.
Nå, jeg må hellere prøve at tage det fra en ende af
@Jens:
Jo, jeg var med på den initielle email korrespondance, men ikke til det indledende møde, og har efterfølgende meldt mig ind på diskilder.dk. Men der sker jo intet.
Eksempelvis har jeg ikke hørt ret meget fra projektet efterfølgende (intet bortset fra lidt korrespondance omkring håndtering af Strays, men det var dog var en positiv og ”frugtbar” korrespondance, som forhåbentligt ender med et nogenlunde brugbart ”system”).
Heller ikke noget fra den gruppe som jeg formoder må eksistere for at lave et kilde-indtastnings projekt. Jeg må derfor formode at bortset fra en enkelt standhaftig kæmper, så antager jeg resten af diskilder-projektet for reelt afgået ved ”døden”.
Nå, men tilbage til dit spørgsmål om jeg er parat til at integrere data. Der er vist kun et svar på dette: Ja, selvfølgelig ellers så giver hele denne øvelse ingen mening i min verden.
Ideelt set håber jeg faktisk på, at jeg ikke skal være den eneste der skal sidde og kode, eller arbejde med datamodel, og at vi kan være flere om at implementere dette på en fælles server.
Men ingen har meldt sig, andet end mig, til det praktiske arbejde. Dette er for så vidt ok, men så bliver det på mine betingelser, og med mine forbehold, herunder at jeg ikke lige får husket at alle ting som bliver nævnt i tråden.
Og frem for alt i mit tempo, og jeg er ikke til at vi skal sidde og holde store møder. Så nej, jeg har ikke ”tid” til at vente 14 dag på et møde som måske/måske ikke afklare et eller andet.
Lad os få nogle data-modeller på bordet, lad os vælge udviklingsplatform, og lad os komme i gang med at kode, og få en tidlig beta op at køre. Helst inden udgangen af måneden, eller senest i løbet af 2010.
Men stadigvæk, såvidt jeg ved på nuværende tidspunkt er jeg alene om dette (med mindre der er nogle senere i tråden som har meldt sig, eller som har sendt mig en mail, for jeg har ikke læst mail endnu). Derfor er det lettest for mig, at lave et web-baseret indtastnings program, på min egen virtuelle server. Jeg udvikler ikke på en server hos DIS, hvis jeg er den eneste udvikler.
@Christian:
Vedrørende tastevejledninger, jo det skal laves. Jeg formoder dog, at der allerede er nogle, for vi kan da umuligt have haft et projekt kørende i (10 år)? Uden? Men de skal sikkert have en opfrisker, og noget af det skal nok genskrives. Men man bedes tænke på, at disse vejledninger bør efter min mening være af så generel karakter, at de ikke er afhængige af hvilket indtastningsprogram det bliver brugt.
Vedørende om de skal være kildetro eller ej. Jeg må tilstå at jeg er tilhænger af 100 procent kildetro indtastning. Står der at en person er 650 år gammel, ja så er det, som man taster. På samme måde med stavning af navne.
Vedrørende dato'er: Vi kan godt oversætte dele af datoerne til nyt dataformat, men igen en række af de gamle tidsangivelser er så vidt jeg ved dynamiske dage. Jeg er tilhænger af at et givent indtastnings-system giver plads til enten-eller/både-og indtastning af tidsangivelser.
@Karin:
Selv tak, vi har vel alle et mål om at få disse indtastninger ført online, i et tekstformat som vi alle forstår. I stedet for i et gammel sprog/håndskrift som færre og færre kan læse, uden at skulle bruge meget energi på dette.
Med hensyn til eksempler, jo kom endelig med eksempler, jeg vil være glad bare der er to poster, som jeg kan se i filen, med en tekst-editor. Så kan jeg afkode formatet. For målet for mig er ikke at jeg skal sidde med data, men at vi kan få overstået indtastningen af kirkebøger og folketællingerne, så vi kan komme videre til næste indtastnings-projekt. Så reelt set for mig, kunne vi slette data fra indtastnings-serveren når bare vi er sikre på at de er overleveret, og bragt online på de hidtidige brugte steder.
Men det ville jo nok være skørt at slette data, men i stedet kan man eventuelt lave en eller anden form for visnings-side, som forhåbentligt kan vise originalen ved siden af, på en eller anden måde.
@Arne: Nu har kildeudvalget haft god tid til at komme med et eller andet oplæg, og der er intet sket. Jo, der er måske holdt nogle møder, og så? Vi har intet hørt om dette på dette forum. Men hvor er resten? I kan da vel ikke påstå at der er brugt flere måneder på bare at holde et eller to møde(r)?
Ok, vi har et udestående omkring muligvis at måtte linke til Statens Arkiver online billeder.
Teknologisk set siger min fornemmelse for hvordan den java-viewer arbejder, at disse data kan vi sagtens tilgå (det er formentlig kun et spørgsmål om at aflure syntaksen på web-forespørgslen, og eventuelt kræve at brugeren som indtaster er logget på AO). Spørgsmålet er om vi så må, eller vi risikere at få statens arkiver på ”nakken”. Lad mig kraftigt understrege at jeg ikke ønsker at få Statens Arkiver på ”nakken”. Så hellere en klient uden denne funktionalitet. Så er der spørgsmål om vi må eller ej.
Lad os nu sige, at det må vi ikke. Så har vi, som jeg ser det spildt to-tre måneder på dette, i stedet for at komme ud af start-hullerne.
Jeg vil sagtens kunne forstå Statens Arkiver. De har måske svært ved at forstå de tanker vi har, de har tænker måske (rent gæt fra min side, og måske har det intet på sig): Jammen hvad så med vores dokumentation for at vi har x antal brugere, som ser y antal sider hver måned. Hvilket så igen eventuelt påvirker deres bemanding?
Hvis der derimod blev lavet en tidlig beta, hvor man kunne se et billed, med noget tekst om at dette hentede man fra AO når tilladelsen forelå, når en person fremsøgte en kilde. Se så kunne de få et meget større antal hits, og dermed retfærdiggøre behovet for at de får større midler til at komme videre med eksempelvis digitalisering af de mange arkivalier som venter på at bliver digitaliseret.
Hvis de så er bange for server-belastningen, ja så kan vi da sige, at disse billeder ser man kun hvis man virkeligt vil se orginalen, eksempelvis ved at man trykker på en knap, eller hvis man var i gang med at indtaste.
@Christian: Jeg forventer at vi kun acceptere indtastning fra registrede brugere, men jeg forventer ikke at der er nogen anden krav til indtasterne. Andet end gå-på mod. Der er jo massere af tekst, som skal tastes ind, som reelt ikke kræver andet end at man kan læse lidt almindeligt håndskrift.
@Alle:
Lad mig lige stoppe lidt op.....
Tidsrammen som jeg forventer at arbejde efter er: Senest i løbet af december skal der være en eller anden tidlig web-baseret indtastningsklient være klar (muligvis med en række fejl), kan siderne også bruges til at vise data, så er det bare fint. Kan den ikke, så er jeg ret ligeglad, for så må det bare komme i en senere beta.
Vi har en række problemstillinger som vi bør adressere...
1.Er der nogen fra kildeudvalget tilstede, som beskæftigere sig med indtastningen af kirkebøger og folketællinger. Herunder at lave en Web-baseret klient.
I givet fald hvad er status: Hvilken data-model, Er udviklingen gået i gang. Også videre?
2.Hvor mange vil være med til at få udarbejdet data-modellen? Herunder hjælpe kildeudvalget, såfremt der er nogen, som laver noget aktivt. Eller arbejde med på ”mit” (forhåbentligt "vores") projekt. Jeg vil foretrække at vi kunne være flere som kunne arbejde sammen i DIS-regi, men om nødvendigt, må jeg arbejde alene. Dette har så stor vigtighed, at det skal ikke vente til 2012 eller senere.
3.Hvor mange vil være med til at få udarbejdet web-klienten? For er det kun undertegnede, så er mit udviklingsmiljø det som jeg bruger, og så kommer den formentlig initielt kun til at køre hos mig, om den så kommer til at køre hos DIS på et tidpunkt, må tiden vise.
Men igen, såfremt vi er flere vil jeg foretrække at vi kan arbejde sammen, omkring en virtuel server i DIS-regi. Såfremt der er en sådan, men så er det ikke således at vi skal vente flere uger på at kunne komme i gang. Så skal vi kunne komme i gang, og helst i dag eller imorgen.
4.Udviklingsmiljø. Her forventer jeg at vi bruger open-source, for at undgå licens problemer med tiden, samt at sikre at data forbliver fri.
5.Jeg forventer, at der skal laves en eller anden data-”backup” (data-eksport), som efter mit hoved skal være tekst-baseret således at det er let at tilgå data, også uden at man har det givne produkt tilrådighed, således at vi er fri til at vælge levandør/produkter.
Jeg giver hermed igen bolden op, hvem er med til at udføre det praktiske arbejde? Er vi flere kommer det næste spørgsmål: Kan DIS stille udviklingsmiljø til rådighed i form af en virtuel server?
Jeg forventer at i melder åbent tilbage, og at det sker enten i dag eller allersenest i morgen. Grunden til den korte tidsfrist er, at hvis vi skal have noget kørende til jule-ferien, som jo er store slægtsforsker-ferie, ja så har vi altså travlt.
Jeg er klar over, at dette var en stor ”smøre”, men sådan er det. Beklager