Hej på tråden

Peter du skriver: "Lad os da fortsætte som mange af folketællingerne er blevet tastet, og lad så være med kun at tænke på hvad man selv kan få ud af det".
Jeg startede denne tråd fordi jeg gerne ville have mulighed for at dele mine mange optegnelser med andre og har ikke haft nogen tanker om hvad jeg selv kunne få ud af det, så jeg forstår ikke helt din melding ???.
Du skriver videre "Der må da være mange, som har nydt gavn af, at folketællingerne er blevet tastet ind, som de er blevet gjort".
Jamen - dem er jeg da helt bestemt én af, og jeg takker for at nogen har brugt en del af deres tid på at indtaste til glæde for mange. Folketællingerne er for mig sammen med kirkebøgerne og FS mine tre ”hovedsøgekilder”. Alle tre aldeles uundværlige og alle tre med deres fejl, mangler og besværligheder.
Spørgsmålet være om man - hvis man skulle opfinde de samme databaser i morgen ville man så lave dem på samme måde som det vi har i dag?
Vi brugere ”lever” med de fejl og mangler som databaserne har – fordi vi ikke har andre muligheder.
Du skriver også: "Så helt ærligt, hvis folk ikke var så selviske med hensyn til hvad de selv får ud af det, så kunne vi hurtigt få tastet en hel masse ind".
Hmmmm…. Det er noget af det jeg har meget med i mine overvejelser, for jeg er enig med dig i, at det gerne må være til gavn (og glæde) for alle, men lad mig vise dig et par eksempler fra folketællingerne (fra min egen slægt):
Vi arbejdede os tilbage til Jørgen Alexander Sommer som boede på Frederiksberg. Det tog flere år at finde ham i Horsens. Vi fandt ham vist under %Alex%. Her har en ”fremmed” indtaster (naturligt nok) gættet hans efternavn til Johansen. Det er ved denne FT den eneste gang vi nogensinde i slægtens historie har set Johansen som efternavn. Alle andre steder i flere generationer hedder slægten Sommer. Der er en kommentar fra indtasteren der viser at han/hun ikke er kildetro og for mig er det forståeligt nok. Havde jeg selv tastet denne post var denne fejl ikke forekommet. Jeg havde sikkert heller ikke været kildetro og undladt at skrive efternavnet. Jeg havde ganske givet skrevet Sommer.
Skanderborg, Nim, Horsens Købstad, Fugholms Gade, , 173, FT-1801, B4921
Johan Henrich Ernst Sommer 47 Gift Huusbonde Escadrons Chirurgus ved Det Slesvigske Rytter Regiment
Sophie Amalia Lohmann 33 Gift Hans Koene
Magdalene Christine Johansdatter 15 Ugift Deres Børn
Johann Johansen 14 Ugift Deres Børn
Cathrine Mette Marie Johansdatter 10 Ugift Deres Børn
Jørgen Alexander Johansen 9 Ugift Deres Børn
Johan Henrich Ernst Johansen 6 Ugift Deres Børn
Christiane Sophie Amalie Johansdatter 4 Ugift Deres Børn
Gert Andreas Johansen 2 Ugift Deres Børn
Anne Cathrine Pedersdatter 16 Ugift Tieneste Pige
Navn: Jørgen Alexander Johansen Køn: M Alder: 9 Civilstand: Ugift
Kilde: FT-1801 Amt: Skanderborg Herred: Nim Sogn: Horsens Købstad Stednavn: Fugholms Gade
Husstands-/familienr: 173 Indtastningsnr: B4921 Løbenr.: 926
Kommentarer: Originalkilden mangler oplysning om efternavn.
Eks. 2. på kildetrofasthed:
København, København (Staden), Rosenborg Kvarter, Vognmagergade Huset No 62, Stuen Baghuset, 421, FT-1840, C5186
Niels Johansen 43, Gift V...??..svend (Han hedder Niels Hansen og han er vandkikkersvend).
Chirstiane født Sommer 43, Gift Hans Kone (og hun hedder Christiane).
Hans Hansen 10, Ugift Deres Børn.
Henning Hansen 8, Ugift Deres Børn (og han hedder (Lars) Hemming Hansen).
Vi kendte kun til Christiane (Sophie Amalie Sommer) da vi ledte efter hende i Kbh. og som det ses fik vi ”gravet” hende frem, men det tog da også sin tid.
Jeg tror ikke, at vi er de eneste der har oplevet store problemer m.h.t. at finde vores folk i folketællingerne. Samtidig er der ingen der får mig til at laste indtasterne. De har (ganske givet) skrevet det de læser.
Men er det hensigtsmæssigt at gøre det på denne måde? Er jeg villig til at indtaste kirkebøger hvis resultatet bliver ligesådan?
Jeg tænker at f. eks. kildetrofasthed er udmærket, hvis man vil have en ”fotokopiagtig” gengivelse af kirkebøgerne – bare skrevet med ”moderne” bogstaver og jeg skal da gerne kopiere en lille bitte kirkebog til glæde og gavn for alle, men jeg vil da hellere være med til at fodre en database med oplysninger som folk (med lethed) kan bruge til noget.
Jeg kan ikke umiddelbart svare på hvilket navn indtasteren skal skrive hvis der f.eks. ved Høhling/Hölling/Høling er flere forskellige stavemuligheder. For mig er stavemåden i den forstand ligegyldig. F. eks. er H. C. Andersen og Hans Christian Andersen den samme person for mig og egentlig er det jo personen der er den vigtige.
Jeg synes, at jeg er meget grundig når jeg forsker i min egen slægt og jeg vil gerne være 100 % korrekt med mine noteringer.
Det store spørgsmål for mig er stadig. Har jeg lyst til/og tid til at indtaste oplysninger der ikke vedrører min egen slægt (og ”mine forfædre” deler jeg med adskillige tusinder af andre danskere). Har jeg lyst til at indtaste det der rent faktisk står (og der er man godt nok underlagt adskillige præster/degnes manglende skrivekundskaber) eller vil jeg skrive det jeg læser det som?
Peter skrev: ”Så helt ærligt, hvis folk ikke var så selviske med hensyn til hvad de selv får ud af det”……
Jeg bliver da faktisk lige lidt vred på dig. Jeg vil faktisk rigtig gerne dele ALLE mine kirkebogsnotater med ALLE og gerne lige nu.
Men måske skulle jeg foreslå en ”mellemstation” –
Er der nogen der f. eks. kan lave et lille system hvor man kunne ”aflevere” de notater man allerede har….så kunne Kiip-indtasterne (også) kikke med her og ”hugge” det de kunne bruge – og spare en masse tid som de kunne bruge på de poster som ingen har kikket på i årevis....
370.000 hyldemeter…Det er godt nok mange.....Hm…. Så har vi jo IK´ tid til IKKE at bruge hinandens oplysninger……..eller hvad ???
Med venlig hilsen

Karin Andersen