Søger hjælp til at søge oplysninger om Jes Carl Nielsens krigstjeneste i 1848

Startet af Erik Rødsgaard Jensen, 25 Dec 2019 - 17:05

Forrige emne - Næste emne

Erik Rødsgaard Jensen

Jeg refererer til 2 tidligere tråde angående min oldefar Jes Carl Nielsen, født 1825 i Ådum, Ringkøbing amt. Jeg har fået stor hjælp til at finde flere folketællinger på ham. Jeg har også fundet hans lægdsrulle, da han bliver født, men den fortæller ikke meget om hans videre militære karriere, kun hans fødsels og navn.

Jeg ved at han var dannebrogsmand, og deltog i krigen 1848.
Men vil godt have fundet hans ansøgning om fortjenstmedalje og måske hvor han forrettede tjeneste. Men min egen søgning har været forgæves.
Som nævnt refererer jeg lige til de 2 andre tråde, hvori der står en del detaljer om Jes.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

John Damm Sørensen

Jeg mener at have læst, at de fleste ansøgninger gik til grunde i forbindelse med en af brandene på Christiansborg Slot.

Hilsen
John

Elisabeth Nielsen

Hej

Det ville have været rart med links til tidligere tråde og lægdsrulle

Mvh Elisabeth

Morten Nielsen

Ja, links er en god ting ;D.

Hans militære karriere fremgår af gode grunde ikke ved indskrivningen i lægdsrullen; det er lidt svært at forudsige hans fysiske tilstand 18 år frem i tiden. Fidusen er derfor at følge ham i lægdsrullen fremover, indtil han når den alder, hvor han bliver bedømt (f.eks. udskrevet eller kasseret) og evt. i årene derefter. Jes Carls lægdsrulleforløb ser således ud:

1825 (nr. L172),
1826 (nr. L172),
1829 (nr. 147),
1832 (nr. 123),
1835 (nr. 108),
1838 (nr. 98),
1841 (nr. 85),
1843 (nr. 73),
1846 (nr. 58),
1849 (nr. 48),

Af lægdsrullen kan vi læse, at han er blind på højre øje (1843), at han er vurderet egnet som trainkusk (1846), at han er mødt 1. februar 1849 (1849), og at han flytter til Flensborg 1854 (1849).

Hvad er din dokumentation for, at han er Dannebrogsmand? Han er ikke opført i Hof- og Statskalenderen 1856. Hvor og hvornår dør han?

Venlig hilsen
Morten Nielsen

Erik Rødsgaard Jensen

#4
Kære Elisabeth og Morten. Undskyld mine forglemmelser. Skulle selvfølgelig have haft forskellige links oplyst. Men jeg vidste ikke, at jeg kunne finde ham flere steder, som du har fundet ham på Morten - tusind tak for hjælpen.
Nej, jeg har ingen dokumentation på, at han var dannebrogsmand, kun en oplysning jeg har fået af en anden slægtning, og derfor intet skriftligt dokumentation. Det med at han er blevet egnet til kusk, passer med hans senere erhverv, hvor han igennem mange år har fungeret som kusk for en von Scholten. Igen - tak for hjælpen.
Jes Carl Nielsen dør den 14. januar 1910 i Brørup sogn, Malt Herred og bliver begravet den 20. januar 1910 i Brørup gl. kirke.
Med venlig hilsen

Erik Rødsgaard Jensen

Morten Nielsen

Pas på udokumenterede påstande! Bed om dokumentation for påstanden fra din slægtning, og hvis den ikke findes, så drop påstanden. Alt andet er useriøst.