Hjælp til en forståelse af en udregning for prisen på 1 tønde i 1779

Startet af Grethe Leerbech, 14 Dec 2019 - 16:45

Forrige emne - Næste emne

Grethe Leerbech

jeg sender herved et link, som jeg ganske enkelt ikke forstår. Jeg læser at det koster 81rd. for 1 tønde hartkorn og bonden sælger 5 tdr. 11 skp 1 alb og beder om 164 rd.
hvad er det jeg ikke forstår-det skulle jo give 405 rigsdaler.

https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=212164#212164,40089975

teksten står på højre side 14 linjer op og 3 linjer nedad, eller 15 linjer nedad fra første linje udner overskriften. Tiirsdagen den 8 Junii 1779 .

På forhånd tak for hjælpen

Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ

Helmer Christiansen

Hvis vi regner baglæns fra købesummen på 164 Rdl, 5 Mark, 11½ Skilling med 81 Rdl pr. tønde hartkorn, så giver det en gård på nøjagtig 2 tønder, 1 fjerdingkar, ½ Album. Kan det være det, der står?
(1 tønde = 8 skæpper = 32 fjerdingkar = 96 album)
Helmer Christiansen
2000 F

Grethe Leerbech

Hej Helmer

Du har ret, For når jeg nærlæser sætningen lige ovenover de 81rigsdaler står hartkornetangivet med skrift.Men der står sikkert Toe for 2, Tønder og een for 1 Fjerdingkar og een halv album for ½, men jeg fik det til tre eller Fem tønder. JA mange gange skal man holde tungen lige i munden og nærlæse igen og igen for at tyde teksten. Jeg skal i hvert fald. 

Tusind tak for dit svar. Og så gav teksten ovenikøbet en pris på den tid for tønder land i det område, hvilket jeg er meget glad for.

vh
Grethe
Thyholm,Vang, Gislum,Hornum,Hindsted, Slet, Års i Aalborg a. Ginding,Ringkøbing a.Rinds, Fjends,Hindborg,Viborg a. Nybøl, Sottrup,Sønderbog a.sogne i Tyskland, Sunds,Svendborg a.Tuse,Års,Løve i Holbæ