Énæggede tvillingers efterkommere

Startet af Mette Lund, 29 Sep 2019 - 12:45

Forrige emne - Næste emne

Mette Lund

Énæggede tvillinger har jo næsten identisk DNA. Så hvis fætre/kusiner bliver testet, vil de så vises som søskende?

Og kan man principielt så faktisk ikke se, hvem der er børn af hvilken tvilling, hvis begge tvillinger er testet? Jeg ved selvfølgelig godt, at man kan se det i kirkebøgerne, men tænker på, hvordan det ser ud rent DNA-mæssigt?

Mvh.
Mette


Anne Marie Holck

Citat fra: Mette Lund [654] Dato 29 Sep 2019 - 12:45
Énæggede tvillinger har jo næsten identisk DNA. Så hvis fætre/kusiner bliver testet, vil de så vises som søskende?

Og kan man principielt så faktisk ikke se, hvem der er børn af hvilken tvilling, hvis begge tvillinger er testet? Jeg ved selvfølgelig godt, at man kan se det i kirkebøgerne, men tænker på, hvordan det ser ud rent DNA-mæssigt?

Mvh.
Mette

Jeg har et sæt enæggede tvillinger i slægten. Den ene er desværre død, men da den efterlevende tvillingesøster fik taget DNA-test, blev hun pludselig mor til den afdøde søsters børn.

Anders M. Petersen

Anne Marie har helt ret - med enæggede tvillinger matcher den enes efterkommere lige så godt som den andens på autosomalt DNA - man kan sige at man kan kigge en ekstra generation tilbage, hvis man har et match med en anden person, der går gennem enæggede tvillinger af de fælles aner.

Det ses også her: https://isogg.org/wiki/Autosomal_DNA_statistics
"Identical twins" har 3.400 cM til fælles, hvor vi andre må nøjes med ca. 2.550 cM.

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Mette Lund

Hej Anne Marie og Anders

Tak. Det var også noget i den stil, jeg forestillede mig.

Min far var énægget tvilling, og jeg nåede at få testet ham, før han døde, mens han bror ikke blev testet før sin død. Jeg lurer på at lokke mine fætre til at blive testet, og jeg tænker så, at de vil vises som børn af min far og søskende til mig og mine søskende :-)

Mvh.
Mette

Ole Selmer

I vil komme ud som halvsøskende, med mindre jeres mødre også var enæggede tvillinger :)

Mvh
Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Mette Lund


Ah ja - selvfølgelig, Ole. Der var jeg lige lidt for hurtig og glemte at tænke :-)

Tak.

Mvh.
Mette