Abbelonne Larsdatter f. 1785 i Kirke Hvalsø - søger hende efter 1855

Startet af BENTE Nyvang HOLM, 25 Sep 2019 - 13:11

Forrige emne - Næste emne

BENTE Nyvang HOLM

Ifølge kirkebogen er der født 2 piger i 1784 i Kirke Hvalsø, jf. 1771-1788, opslag 76 med navnet Abelone:
Den enes far er Lars Mortensen og den andens far er Lars Pedersen.
Min ane er Niels Pedersen f. 1816 i Kirke Hvalsø 1814-1827, opslag 8 med faderen Peder Andersen og moderen Abelone Larsdatter af Aunserup.
Abelone Larsdatter er gift 16/5 1811 i Kirke Hvalsø med Peder Andersen (1789-1814, opslag 65), der dør i 1838 (1827-1843, opslag 223). Jeg har Abelone i folketællinger til og med 1855. Jeg har søgt hendes død i kirkebogen for
Kirke Hvalsø, Voldborg, Roskilde 1854-1860, opslag 3-5 - intet fundet
Kirke Hvalsø, Voldborg, Roskilde 1861-1868, opslag 1-8 - intet fundet.
Kirke Hvalsø, Voldborg, Roskilde 1869-1879, opslag 1-10 - intet fundet.
Dog er der en Abbelonne Larsdatter, der er død 26. januar 1859 i Kirke Hvalsø (1854-1860, opslag 3), men der står: hsm. Frederik Jensens Enke af Kr. Hvalsøe født i Kr. Hvalsøe ...... hendes Fader var hsmd. Lars Mortensen.
Da "min" Abelone formentlig var datter af Lars Mortensen, men ikke har været gift med Frederik Jensen, kan jeg så gå ud fra, at det er en fejl i kirkebogen omkring hendes ægtefælle? Jeg har ikke kunnet finde andre med dette navn, der er døde i Kirke Hvalsø.
Med venlig hilsen
Bente Holm
Mange hilsener
Bente Nyvang Holm
bnyvangholm@gmail.com

Helle Jespersen

Har du søgt efter en ny vielse.
Når ham hun var gift med allerede dør i 1838, så er muligheden stor for, at Abelone gifter sig igen. Det var jo det mest sikre for hende, da hun ellers ingen forsørgelse havde
Forsker i området omkring Skibby, Horsens, Als & Sundeved, og lidt syd for Viborg. Har afstikkere til København, USA og Australien, samt enkelte indgifte fra Sverige og Polen.

BENTE Nyvang HOLM

Tak for respons. Jeg har set under vielser 1854-1860 og 1861-1868 og der er hun ikke gift påny, men hun er jo også 70 år i folketælling 1855.
I folketælling 1850 er hun enke med 2 børn boende: Niels Pedersen, 34 år og Christen Pedersen, 32 år.
Der er en Frederik Jensen i Kirke Hvalsø 1843-1854, opslag 4, der er død 21/7 1851, 76 år gammel. Han er godt nok gift med en Abelone Larsdatter, 65 år iflg. folketælling 1850, men de har 1 søn med navnet Jens Frederiksen. Jeg tror fortsat at der er tale om 2 kvinder med samme navn og samme alder og fødested, men hvorfor kan jeg ikke finde min Abelones død efter 1855 og hvordan kan hun evt. være koblet sammen med faderen Lars Mortensen og husbond Frederik Jensen, når der iflg. folketællingen i 1850 for Kirke Hvalsø er 2 forskellige Abeloner/Abbelonner.
Mange hilsener
Bente Nyvang Holm
bnyvangholm@gmail.com

Gurli Kristensen



Hej Bente

Jeg har haft stort besvær med at finde rundt i Hvalsø kirkebog, præsten/degnen var ikke særlig omhyggelig omkring 1820, så har det været den samme der har ført bøgerne i 185o'erne, kan der nemt opstå fejl.

Der er to Abelone Larsdatter i Hvalsø

Roskilde, Voldborg, Hvalsø, Kirke Hvalsø, Kirke Hvalsø, 20, FT-1850, C7285
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Frederik Jensen     75     Gift          Husmand med jordlod, husfader     Her i Sognet 
Abelone Larsdatter     65     Gift          Hans Hustru     Her i Sognet 
Jens Frederiksen     39     Ugift          Deres søn, hjælper faderen     Kirke Såby, Roskilde Amt 


Roskilde, Voldborg, Hvalsø, Hvalsø By, Et Hus, 26, FT-1855, C8749
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Jens Frederiksen     44     Gift     husmand og husfader          Saaby Sogn 
Ane Lisbeth Hansdatter     29     Gift     hans kone          Særløse Sogn 
Abelone Larsdatter     70     Enke     husfaderens moder          Her i Sognet 


Og Abelone der må have været gift med Peder Andersen

Roskilde, Voldborg, Hvalsø, Hvalsø By, Aunstrupgaard, 44, FT-1855, C8749
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Abelone Larsdatter     70     Enke     Gaardmandsenke og Husmoder          Her i Sognet 
Christen Pedersen     36     Ugift     hendes søn bestyrer gaarden for moderen          Her i Sognet 
         
      

Har du fundet Jens Frederiksens mor død, så du kan se hvad der står der.

Hilsen

Gurli


Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

BENTE Nyvang HOLM

Tak for respons. Undskyld hvis mit indlæg er lidt rodet, jeg er ny på det her. Jeg har søgt om der skulle være en Abbelonne mere, der er død i Kirke Hvalsø, men har kun fundet een som jeg har omtalt. Så Jens Frederiksens mors (Frederic Jensens hustrus) død er jeg usikker på ligesom Peder Andersens hustrus (Abelone) død.

Død søgt i kirkebogen for Kirke Hvalsø 1854-1860, opslag 3-5 - intet fundet.
Søgt i kirkebogen for Kirke Hvalsø 1861-1868, opslag 1-8 - intet fundet.
Søgt i kirkebogen for Kirke Hvalsø 1869-1879, opslag 1-10 - intet fundet.

Jens Frederiksen er født i Kirke Såby, jf. kirkebog 1771-1831, opslag 137.

Hvilken en af de 2 Abbeloner er død i Kirke Hvalsø den 26. januar 1859, jf. Kirkebogen for Kirke Hvalsø 1854-1860, opslag 3?

m.v.h. Bente Holm
Mange hilsener
Bente Nyvang Holm
bnyvangholm@gmail.com

Annette Kjærsgaard

Hej Bente,

i FT1855 bor hun hos sønnen Christen Pedersen, der bestyrer gården for moderen.
http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=381382&side=1 her ses Christen død 9 apr. 1856.

Hvor mange børn fik Peder Andersen og Abelone Larsdatter og har du undersøgt om hun efter sønnen Christens død evt. flytter ind hos et af hendes andre børn og lever der til hendes død ?

VH
Annette
Med venlig hilsen
Annette Kjærsgaard

Søger efterslægten for Anders Nielsen og Maren Jensdatter, Stenkelstrupgården, Ejby, Ramsø, Roskilde - begyndende ca. 1737

Gurli Kristensen

#6

Abelone der dør jan.1859 er Jens Frederiksens mor, se dødsanm. til skifteretten

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=15242774#130623,33922185

så der må være en Abelone mere, måske død i et nabosogn. Jeg har set i Rye sogn uden reslutat.


hilsen

Gurli

Sønnen Christens død, her får du hvor hendes andre børn bor

nederst på højre siden og øverst på næste

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=15242774#130621,33921870
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

BENTE Nyvang HOLM

Hej Annette
Mange tak for respons.
Peder Andersen og Abelone Larsdatter fik følgende børn:
Kirsten Pedersen f. 5. juli 1812
Anders Pedersen, f. august 1814
Niels Pedersen, f. 29. maj 1816 – død 4. maj 1869 i Tølløse
Christen Pedersen, 7. juni 1818 – død 9. april 1856 i Kirke Hvalsø
Maren Pedersen, 25. juni 1820
Bodil Pedersen, 13. januar 1823 – død 17. april 1826 i Kirke Hvalsø
Bodil Pedersen, 26. april 1826 – død 21. marts 1832 i Kirke Hvalsø
- alle børnene er født i Kirke Hvalsø

Jeg har hende i folketællingerne til og med 1855:
Enke Abelone Larsdatter, 70 år, f. i Kirke Hvalsø - gårdmandsenke og husmoder.
Hun har 1 barn boende:
Christen Pedersen, 36 år, f. i Kirke Hvalsø, ugift - hendes søn bestyrer gården for moderen.
Endvidere bor der 4 tjenestefolk: Thor Peder Hansen, 18 år, f. i Borup, ugift + Frederik Pedersen, 15 år, f. i Hvalsø + Marie Kirstine Jensdatter, 18 år, f. i Valsølille, ugift + Ane Jensen, 16 år, f. i Valsølille, ugift.
Endvidere bor der 1 plejebarn Karen Marie Christiansen, 6 år, f. i Bringstrup (barnebarn, datter af Kirsten Pedersen 1812 og Christian Lorentzen i Bringstrup – han dør i 1852 og Kirsten gifter sig på ny med Ole Caspersen).

Jeg arbejder mig nu videre med de børn der stadig lever. Tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Bente Nyvang Holm
Mange hilsener
Bente Nyvang Holm
bnyvangholm@gmail.com

BENTE Nyvang HOLM

Hej Gurli
Mange tak for din indsats. Det har været en stor hjælp med din henvisning til skifter – det skal jeg huske fremover.
Jeg har kigget i skiftet 89/56 og konstateret, at hun ikke bor hos nogen af børnene i folketællinger for 1860 på arkivalier online i de respektive sogne (jeg har kigget samtlige opslag igennem).

Jeg har dog ikke kunnet finde Maren Pedersdatter gift med Hans Andersen i Ordrup; jeg er gået ud fra, at det er Ordrup i Kirke Sonnerup, Voldborg, Roskilde/Københavns amt. Her har jeg søgt i folketællinger både 1855 og 1860 – lidt mærkeligt.

Så nu vil jeg se i de respektive sogne, hvor børnene bor, om hun skulle være død et af de steder inden 1860.

Hvis du har andre forslag hører jeg selvfølgelig meget gerne herom.

Med venlig hilsen
Bente Nyvang Holm

Mange hilsener
Bente Nyvang Holm
bnyvangholm@gmail.com

Gurli Kristensen

#9
Her er hun død - den første på siden

Hans Andersens svigermor i Ordrup (ved Merløse)


https://www.familysearch.org/ark:/61903/3:1:3QS7-894W-X69?i=123&cc=2078555


Hilsen

Gurli


nr82

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=15231662#132866,33331344
Med venlig hilsen

Gurli Kristensen

BENTE Nyvang HOLM

Hej Gurli
Tusind tak for din store hjælp. Nu har jeg fået lukket et stort hul.
Mange Hilsener fra Bente Nyvang Holm
Mange hilsener
Bente Nyvang Holm
bnyvangholm@gmail.com