fødsel for Niels Jacobssen 1778-1841 Holmans Sogn Gauerslev Herred

Startet af Kirsten Hansen, 25 Sep 2019 - 11:28

Forrige emne - Næste emne

Kirsten Hansen

Jeg kan ikke finde fødsel og forældre til Niels Jacobsen 1778 ( Børkop )

Niels Jacobsen blev født 1778

Han blev viet 1816 Pjedsted Vejle Amt til Mette Marie Olesdatter ( født Børkop 1792 og død Gauerslund 19 aug 1873.)
Niels Jacobsen døde 7 jan 1841 1841 Gauerslund Sogn (1824-1855 ) opslag 15 nr 10

Måske er der hjælp at hente

mvh
KIrsten Hansen

Søren Tafdrup

Hej Kirsten,

Når du skriver, at Niels Jacobsen blev født i 1778, men at du ikke har hans dåbsnotering (og ikke hans forældre), betyder det vel, at du har skønnet året 1778 ud fra alderen i en folketælling. Altså at det er cirka 1778.

Et par idéer:
Umiddelbart tænker jeg, at det mest oplagte er at lede efter Niels Jacobsen i en af lægdsrullerne. Der står både fødested og hans fars navn. Man kunne også se efter, hvor forloverne ved giftemålet og fadderne ved evt. børn kom fra. En af forloverne kunne være hans far.

Mvh Søren
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

Jeg har kikket på vielsen (nr. 2 i 1816), her: https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17125664#167614,28140595
Det fremgår, at de begge er på Karensdahl, og at forloverne er - hvis jeg læser ret - medlemmer af Bolvig-familien, som ejede Karensdahl. Der står noget mere om Bolvig'erne her: http://vang-larsen.dk/bolwig/annie/per00031.htm
Men får den opfattelse, at Karensdahl havde tilknytning til militæret.

FT-1834:
Household   Role   Sex   Age   Birthplace
Niels Jacobsen         55   
Mette Marie Olesd   Wife   Female   43   
Sidsel Nielsdatter   Child      14   
Ann Sofie Nielsd   Child      12   
Karoline Gjerth         31   
Lauritz Ander Laursen   Child      7   

Hvis skiftet efter Niels Jacobsen i 1841 kan findes, kan der også være spor her.
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Søren Tafdrup

De får datteren Ane Sophie hjemmedøbt 16. februar 1823. Her bemærker jeg, at den ene af fadderne er fra Skærup. Så der kan - måske, måske - være en familieforbindelse til Skærup.
Søren Tafdrup, Herlev
stafdrup@gmail.com

Kirsten Hansen

Mange tak for alle svarene og de gode ideer til efterforskning. Tusind tak
mvh KIrsten