Et par ord i et skifte, som jeg håber at få tydet.

Startet af Hans Rosendal, 17 Sep 2019 - 19:34

Forrige emne - Næste emne

Hans Rosendal

I vedhæftede klip mangler jeg et par ord - er der nogle der kan læse det?

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17021274#130071,33836663

Jeg læser:

At dette er vores fuldkomne Villie, hver med ?? paa begge Sider ere vel tilfreds, hafer vi denne ??ntig tillige med vore Lauværger egenhandige underskrefen oc forseilede saa oc f???art voris ???? svogre Velh??  oc Velbr. Obriste Leutenant Adam Otto Roveder, oc Velærværdige Hr Otto Grundtvig Sogne Præst til Seierø Menighed med os til vitterlighed at underskrif: oc forsiele.

Med venlig hilsen
Hans Rosendal

Ole Westermann

Et bud på det meste med respekt for originalens linieskift:

At dette er vores fuldkomne Villie, hvor med vi paa begge
Sider ere vel tilfreds, hafve vi denne Forlig tillige med
vore Lauværger egenhendige underskrefne oc forsei-
lede saa oc formaaet voris ....ne svogre VelEdle 
oc Velbr. Oberste Leutenant Adam Otto Roveder, oc Vel-
ærværdige Hr Otto Gruntvig Sogne Præst til Seierø
Meenighed med os til vitterligt at underskrif(ve) oc forseile.

mvh Ole

Hans Rosendal

Hej Ole.

Mange tak for et hurtigt svar.

Jeg håber på sigt at kunne få det sidste manglende ord med, idet jeg har store problemer med at forstå det nævnte svogerskab til Adam Otto Rohweder.

Måske kan der være tale om et udvidet svoger-begreb, så det ikke som i nutiden kun dækker "person gift med min søster" - "Ordbog over det danske Sprog" giver et par lidt bredere definitioner, men der skal dog være et familieskab - og det kan jeg ikke bevise i dette tilfælde.

Mvh
Hans

Ole Westermann

Hej Hans

Kan det tænkes, at Rohweder er en kommende svoger og måske kun forlovet eller lignende?

Hans Rosendal

Hej Ole.

Det er der ikke umiddelbart noget der tyder på, men der er tale om et noget komplekst familieforhold, som jeg vil forsøge at få udredt i en kommende tråd i "AneEfterlysning" men et kort rids:

Det skifte, vi kigger på, er efter Søren Jacobsen (1692-1744) spr. sidst i Hvalsø-S., som i 1725 (Helligånd) blev gift med Anne Inger (Ingeborg) Bjørn (Johan Lauensteins steddatter) - vi ved ikke hvem hendes forældre var. De fik ingen børn.
Af SJ's forældre kender vi kun navnet på moderen, den i skiftet nævnte Birgitte Sørensdatter sal. Lauensteins - og det vel kun fordi hun, efter at Trone Pedersdatter Justesen var død, i 1710, blev gift med Johan Lauenstein (1657-1725). TPJ var Johan Lauensteins ?1ste hustru? - idet JL har mindst 2 sæt stedbørn, kan der have været en eller flere tidligere end de 2 nævnte hustruer, eller TPJ kan have været gift flere gange før ægteskabet med JL.
Om Adam Otto Rohweder (1688-1755) ved vi ikke meget, før han i 1733 bliver gift med Susanne Christine von Pagelsen - det ved vi fra AOR's kisteplade, som var i Odden kirke (teksten trykt i Hoffmanns Fundationer). Med hende havde han 10 børn. Heller ikke Hirsch: "Danske og Norske Officerer" nævner en anden hustru.
Da Adam Otto Rohweder, lige som Johan Lauenstein, var officer, kan de jo have kendt hinanden, og da JL med Trone PJ i hvert fald havde 2 døtre født 1694 og 96, som vi ikke hører til siden, kan der have været en forbindelse der?
En tredje datter af JL er Marie Elisabeth Lauenstein, som 1731 blev gift med Otto Krabbe Grundtvig. De fik 11 børn bl.a. Johan Grundtvig (1734-1813), som af AOR i 1755 får ventebrev på Odden sognekald, som han tiltræder 1766. Nogle mener, at AOR var Johan Grundtvigs morbror, men det ser nærmest ud til at være startet med F. Rønning: "Den Grundtvigske Slægt" fra 1904 - derimod nævner den samtidig tekst F. L. Grundtvig: "Den Grundtvigske Slægts Oprindelse", Særtryk af: Den danske Højskole 1904, ikke dette familieskab! Hverken den kongelige konfirmation af ventebrevet eller Johan Grundtvigs egenhændige tekst i Odden Kaldsbog nævner at der skulle være et familieskab!

Mvh
Hans