Match på FTDNA ikke kontaktbar.

Startet af Theis Kongeskov Jensen, 24 Sep 2019 - 15:45

Forrige emne - Næste emne

Theis Kongeskov Jensen

Hej.
Jeg støder indimellem på gode match i FTDNA, som jeg så forsøger at skrive til. Nogle gange får jeg min mail retur med besked om, at mailadressen ikke findes!!!


Det virker jo lidt som om man er med på falske præmisser eller hvad?


Er det noget der bør rapporteres til FTDN?
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Anne Marie Holck

Det tror jeg ikke, du får noget ud af. Folk, der får lavet DNA-test er jo ikke forpligtet til hverken at oplyse gyldig email-adresse eller besvare henvendelser fra andre. Men det er da voldsomt irriterende, der er bare ikke noget at gøre ved det.

Anders M. Petersen

Hej Theis!

Det er et af livets vilkår.

Jeg havde et super godt match på Y-DNA som først svarede på min 3. mail - det viste sig at være en 85-årig mand i USA som kun læste mails, når hans datter var på besøg og kunne hjælpe. Vi havde en god dialog, men på det seneste har jeg ingen svar fået - jeg tror desværre at han er død og så får hverken jeg eller andre svar på vores mails...

Andre tager måske DNA-testen fordi de tror de på den måde får en hel stamtavle forærende gratis (tro mig - de findes!) og så mister de hurtigt interessen når det viser sig ikke at være tilfældet.

Andre igen skifter mailadresse og glemmer så lige at opdatere adressen på FTDNA - hvis man først har glemt sit FTDNA password og samtidigt ikke længere har adgang til den mailadresse, der blev brugt da kontoen på FTDNA blev oprettet, så er det MEGET svært at få adgang til sin FTDNA konto igen!

Og så er der dem, der modtager din mail, som også er interesserede og som gerne vil svare - men bare liiiiige har lidt for travlt i denne uge. Og så går der nogle uger og så har de glemt alt om din mail. Og skriver du igen, så synes de måske at det er så pinligt, at det er nemmere at lade som ingenting.

Der er nok også dem, der har brugt 2 Family Finder som verdens billigste faderskabstest - de svarer nok heller ikke på "fremmede" mails.

Endeligt så har jeg modtaget mails fra matches, som var "lige lovlige friske" i sproget - nærmest som om man lige forventede at jeg leverede en komplet slægtsforksning for dem, når nu vi var matches (og de havde betalt FTDNA for en test). Sådanne mails gider jeg ikke at svare på, og der er sikkert andre, der er mindre tolerante end mig, så det gælder altid om at skrive en pæn og tillidsvækkende første mail til sine matches.

Så du må acceptere at "c'est la vie" i denne verden og så glæde dig over dem, der gider at svare.

Et lille tip kan dog være at Google matches med specielle navne og pænt og høfligt høre, om det er dem, der har en test liggende hos FTDNA - husk dog aldrig at dele oplysninger om matchet og matchets relation til dig i disse mails, da du kan skrive til en navnebror og der igennem dele fortrolig information.

Held og lykke med jagten!
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Karsten Damén

Jeg har oplevet nogle lignende.  Blot var jeg så heldig, at mit "træf" havde overført sit resultat til GEDMatch, og der lå hans rigtige mailadresse - han havde glemt at opdatere på FTDNA, da han skiftede mail.

Karsten

Theis Kongeskov Jensen

Hej alle.
Ja, der kan selvfølgelig være et utal af årsager til, at folk ikke reagerer. Og det er sikkert rigtigt, at man bare må lære at leve med det.
Men øv øv.
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com