Dåb, Højby Sogn, Holbæk Amt, 1707 - svært læselig.

Startet af Michael Rosenkrands, 09 Sep 2019 - 20:09

Forrige emne - Næste emne

Michael Rosenkrands

Hej med jer,

Jeg har udfordringer med denne tydning og håber at I kan hjælpe. Se venstre side lidt over midten:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=151952#151952,25274485

Jeg læser:
                                                             [Steenstrop
Samme dag blef döbt Sören Larsöns sön Michel af
Sulc: Maren Jens Matzsöns Sogn = fogdens
kone af Höjbÿe            Testes Ole Niels: Enke-
mand og Matz Peders: Sohl: b: Jens Peders: af Holmstrop
Madtz Madtzs: af Svinninge, Niels Nielsöns kone af
Steenstrop, Cidthse Jens d: L: præsten

På forhånd tak for hjælpen :-)

MVH

Michael

Lennarth Nielsen

#1
hei Michael,

jeg har et par smårettelser, men der er muligvis mere, der kan rettes. Ved Holmstrop læser jeg Steenstrop som i sidste linje. Generelt vil jeg ikke skrive ÿ og ö, men derimod blot y og ø, da det andet bare var måden at skrive på dengang. Tror der ved døbt står døbdt. Ved Enke-mand læser jeg Enche-Mand. Derudover er navneord for det meste skrevet med stort begyndelsesbogstav, og jeg læser også følgende ord med stort: Søn, Fogdens (Sogne-Fogdens), Kone og Præsten.


Mvh. Lennarth

Lennarth Nielsen

hei igen Michael,

ved søgning på google med følgende Madtz Madtzs: af Svinninge fandt jeg siden her med transkription af kirkebogen:
http://www.rost-nielsen.dk/slaegtsforskning/kirkeboeger/hoejby_sogn/1700_1799/hojby_1707.htm

Buddet på siden er følgende:
Samme dag bleff Døbdt Sørn Larssøns søn Michel af Steenstrop.
Susc: Maren Jens Madtzsøns Sogne=Fogedens Kone af Højbye.
Testes. Ole Nielss: Enche=Mand og Madtzs Perss: Sold: t: Jens Perss: af Steenstrop, Madtzs Madtzss: af Svinnjnge, Niels Nielssøns Kone af Steenstrop. Cjdtzse Jens d: t: Præsten.

Fra hjemmesidens forside kan du klikke dig videre til forskellige årstal i Højby kirkebog:
http://www.rost-nielsen.dk/


Mvh. Lennarth

Ole Westermann

                                                            [Steenstrop
Samme dag blef døbdt Søren Larsøns søn Michel af
    Susc: Maren Jens Madtzsøns Sogne-Fogdens
Kone af Højbye.           Testes Ole Nielss(øn) Enche-
Mand, og Madtis Pérss(øn) Sold(at) t.* Jens Pérss(øn) af Steenstrop,           *tjenende
Madtijs Madtijss(øn) af Svinninge, Niels Nielsøns Kone af
Steenstrop, Cidtse Jens d. t.* Præsten

En spøjs måde at stave visse navne på !

mvh Ole

Michael Rosenkrands

Hej Lennart og Ole.

Mange tak for hjælp med tydningen af denne svært skrevne dåb. Det sætter jeg pris på.

Og Lennart - tak for henvisningen til hjemmesiden. Den kan vise sig at være meget værdifuld.

Fortsat god dag til jer begge.

MVH

Michael

Lennarth Nielsen

hei,

det var så lidt. Og ja, der er nogle spøjse måder at stave navne på. For mig ser det også ud som om Søren er stavet Sørn, som angivet på Rost-Nielsens hjemmeside. Når jeg sammenligner med ren i Maren i linjen nedenunder, ser det ud som om e mangler i Søren, så der kun står Sørn.

Mvh. Lennarth

Michael Rosenkrands

Ja, der staves mærkeligt der. Jeg har nu set det samme ved flere dåb/vielser mm. i Højby Sogn.

MVH

Michael