Peder Larsen/laursen – et pudsigt dokument

Startet af Jesper .Balle, 10 Sep 2019 - 23:29

Forrige emne - Næste emne

Jesper .Balle

Hej

Ovennævnte er min 2 x tipoldefar, der døde i Balle sogn i 1833 i en alder af 77 år. Der findes ingen oplysninger om hvor han er født bl.a. fordi den store gårdbrand i Balle sogn i 1790, hvor kirkebøgerne hos præsten brændte.
Ved giftemålet i 1796 i Balle kirke fremgår det, at han var Ladefoged på Vester Kielstrup, men nok om det.
Mit ærinde er mere, at jeg har fundet et gl. dokument fra 1831, som jeg ikke kan tyde men hans navn står anført. Desværre kan jeg ikke lige erindre hvor jeg fandt det, men hvis man prøver at tyde det, så får jeg ud af det, at det er en slags regning for noget udført arbejde.
Hvis der er nogen der i dette forum har lyst til at give mig en slags oversættelse , da siger jeg tusinde tak herfor.

Ole Westermann

Balle Sogn for forrættet vagt for Niels Hansen Røde? Saaledes

og så oplistes denne 'vagt' for 9 dage i oktober md 1831

bl.a. er Peder Lausen Balle lejet for 3½ dag
Der nævnes 1 pund Lys - Huusværelse og Kost

Stilet til Overauditeur og Herredsfoged Holm på Dalsgård.

Hvilken slags vagttjeneste er ikke oplyst.

mvh Ole

Jesper .Balle

Tusinde tak, meget løjerlig. Jeg heller lidt til at det enten var en soldat/sraffefange, der var rømmet og var blevet såret og p.t. for syg til vidertransport

Ole Westermann

Ja, det kunne jo meget vel være tilfældet - at Niels Hansen Røde var indespærret et eller andet sted, og herredsfogden skulle så sørge for bevogtning af kalorius, indtil han kunne flyttes til et arresthus/fængsel.