Nålen i høstakken.

Startet af Jørgen Chr., 02 Sep 2019 - 16:41

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Chr.

Hej derude.

Grunden, til at jeg skriver "Nålen i høstakken", er, at denne henvendelse er laaaaaangt den sværeste, jeg nogensinde har præsenteret jer for.  De øvrige meget svære, som jeg ikke selv har kunnet løse, var jeg nødt til at bede jer om hjælp til.  I har i alle de tilfælde gjort mig flov, idet ikke nok med at I løste dem men også løste dem på en formidabel kort tid.  Men glad blev jeg hver gang.

Se, nu drejer det sig om en "uartig" Jens Peder Pedersen.  Jens blev født 02.09.1880 i Præstø amt, Store Heddinge sogn, Sierslev landsby, på Klintegaard, AO's opslag 80 nr. 29, og døde samme sted 11.12.1931, AO's opslag 296 nr. 24.  Han blev gift samme sted 27.05.1904, med Anna Marie Larsen, født 29.10.1880, også i Store Heddinge sogn, AO's opslag 153 nr. 38 og døde ligeledes i Store Heddinge 25.03.1932, AO's opslag 298 nr. 5.

Jeg giver jer AO numrene, da jeg mener, det er den nemmeste måde for både jer og mig.

I Ligsynsattesten står der "Afdødes økonomiske Forhold var slette – han har nyligt overdraget Gaarden til sin søn.  Forholdet til Hustruen var slet, de boede ikke sammen.  Han skal have et Barn uden for Ægteskabet. ....."

Han begik selvmord, idet han lukkede sig inde i sin garage og startede bilen, hvor sønnen fandt ham død.

Nu kommer jeg til det at finde "nålen".  Som I sikkert har regnet ud, går det ud på, at jeg gerne vil finde barnet Jens Peder fik uden for ægteskabet samt, om muligt, hvad der hændte barnet senere hen.  Var det en dreng eller pige, blev vedkommende gift (med hvem) og fik børn samt endelig, hvor og hvornår døde vedkommende.  En uhyrlig svær opgave hvorfor jeg godt forstår, hvis I ryster på hovedet af den og giver op med hensyn til at løse den.

I det mindste kan jeg sige tak, fordi I overhovedet læste om den.

De venligste hilsener.

Jørgen


Britta Hansen

#1
Hej Jørgen

Hvis der har været en sag i amtet, burde vi kunne finde en sådan i amtets arkiver under Journalsager '2 Paternitets- og Alimentationssager':
Præstø Amts Journal indtil 1911
og efterfølgende
Præstø Amt: Journal (1912 - 1959)
Desværre ser det ud til, at alimentanter ikke er anført i Journalregistrene.

Har du fulgt Jens Peder i lægdsrullen for at se, om han evt. slog sine folder andetsteds?
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

John Damm Sørensen

Hej,

Har du overvejet at se, om barnet er skulle være nævnt i skiftet. Det er påfaldende, at barnet er nævnt i ligsynsattesten.
Hilsen
John

Jørgen Chr.

Kære Britta og John.

En meget stor tak skal lyde fra mig til jer begge for jeres viste interesse i at prøve at hjælpe mig.  Jeg er taknemmelig for jeres venlighed og brug af tid på mig.

Til Britta kan jeg fortælle, at der eventuelt skulle stå noget om barnet i "2 Paternitets- og Alimentationsager", så må jeg indrømme, at jeg var slet ikke var klar over/kendte til, at en sådan mulighed eksisterede.

Endvidere kan jeg nævne, at jeg ikke har fulgt Peder i lægdsrullen.  Det skyldes udelukkende, at jeg ikke har kunnet finde ud af det, selvom jeg har arbejdet med slægtsforskning i over 25 år.  Flovt, men det lidt jeg kender til det, så synes jeg, det virker meget besværligt og kræver en vis dygtighed.  Ellers tak til dig for ideen.

Til John må jeg sige, at jeg har tænkt på, om skiftet skulle give nogle oplysninger men ikke fundet det frem.  Jeg mener nemlig, at det er nødvendigt, at jeg henvender mig på Rigsarkivet i København for at se skiftet, og da jeg en gammel mand på 86 år, bor i Roskilde og er meget dårlig gående samt andet besvær med heldbreddet, så har jeg desværre ikke haft kræfter til at tage dertil.  Tak for forslaget.

Jeg må fortsætte med at håbe, at jeg bliver gjort opmærksom på en anden mulighed for at finde frem til et resultat.

De allerbedste hilsener til jer begge.

Jørgen

John Damm Sørensen

Hej Jørgen
Jeg skal nok på Rigsarkivet i oktober, så kan jeg se efter skiftet.

Hilsen
John

Jørgen Chr.

Kære John.

Tusind, tusind tak.  Du er simpelthen en guttermand.  Jeg er så spændt på at høre fra dig.  Hvis du foretrækker at sende mig en e-mail, så er min e-mail adresse joec@get2net.dk.

Jeg er dig dybt taknemmelig.

De allerbedste hilsener.

Jørgen

John Damm Sørensen

Hej Jørgen,

Der var ikke meget at hente i lægdsrullen.
https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?epid=16481037#19132,1336753

Mht. dødsattesten har du en elektronisk kopi af den?

Hilsen
John

Britta Hansen

Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Jørgen Chr.

Kære Britta og John.

Tusind, tusind tak for jeres venlighed og tålmodighed.  Det er ganske rigtigt den dødsattest som Britta så venligt refererer til, og som jeg har en kopi af.  Der er imidlertid en side to, hvor bemærkningen om det uægte barn står.  Jeg skal til Store Heddinge imorgen ganske tidligt (onsdag), så jeg sørger for at sende side to, sikkert senere på dagen i morgen, da jeg er gået i seng nu.  Jeg skal også først finde ud af, hvordan jeg får kopieret den til at kunne sende den som indlæg her.  Jeg tror, jeg godt ved det.  Jeg håber, I forstår, hvorfor jeg må vente til imorgen.

Endnu en gang tusind tak fordi I hjælper mig.  Jeg er meget, meget taknemmelig.

De allervenligste hilsener.

Pas på jer.

Jørgen

Jørgen Chr.

Kære Britta og John.

Inden jeg lukkede ned, prøvede jeg endnu en gang, om jeg kunne fremkalde side to til den dødsattest, som Birgit har sendt, og så kunne jeg pludselig få side to frem ved at trykke på den enkelte højre pil, så jeg behøver altså ikke at sende nogen imorgen, som jeg har fortalt jer.  Jeg beder jer undskylde mig, at jeg er så dum ikke at finde ud af det, da jeg prøvede første gang.

De allervenligste hilsener og sov godt.

Jørgen.

K. Thidemann

#10
Citat fra: Jørgen Christiansen [2266] Dato 04 Sep 2019 - 00:47
Kære Britta og John.

Inden jeg lukkede ned, prøvede jeg endnu en gang, om jeg kunne fremkalde side to til den dødsattest, som Birgit har sendt, og så kunne jeg pludselig få side to frem ved at trykke på den enkelte højre pil, så jeg behøver altså ikke at sende nogen imorgen, som jeg har fortalt jer.  Jeg beder jer undskylde mig, at jeg er så dum ikke at finde ud af det, da jeg prøvede første gang.

De allervenligste hilsener og sov godt.

Jørgen.

Hej Jørgen

Side 2 (der hvor historien står) er på næste opslag nr. 479 ud af 862.

Mvh
Ketty
mvh K.Thidemann 9000

Jørgen Chr.

Kære Ketty.

Du er simpelthen en knag.  Tusind tak for din henvisning.  Flovt, at jeg ikke selv kan finde ud af det.

De allervenligste hilsener og et stooooooort knus til dig.

Pas på dig.

Jørgen

Jørgen Chr.

Kære John.

Jeg føler, at jeg ikke godt nok har udtrykt, hvor glad jeg er for, at du vil prøve at finde skiftet, når du eventuelt skal besøge Rigsarkivet i oktober.  Jeg beundrer din hjælpsomhed og venlighed overfor mig temmelig meget, og som jeg har skrevet tidligere, så er jeg dybt taknemmelig for, at du vil ulejlige dig med at bruge din tid på min "sag".

De allervenligste hilsener og rigtig god weekend.

Jørgen

P.S. Jeg ville have sendt dig en e-mail men, da du ikke har opgivet nogen adresse her hos Slægt & Data, så har jeg altså ikke kunnet det.

Jørgen Chr.

Kære John.

Jeg beder dig venligst undskylde mig, at jeg sådan skriver til dig på denne måde men, det er den eneste forbindelse til dig, jeg kender.

Grunden, til at jeg skriver, er, fordi jeg er såååååååå spændt på at høre fra dig, om du fortsat vil have ulejlighed med at prøve at hjælpe mig med at finde et skifte, når du forventer at skulle ind på Rigsarkivet i oktober måned.  Har du stadig planlagt en sådan tur? og i bekræftende fald hvornår regner du med at tage derind?

Jeg har prøvet at finde ud af hvilke bøger, det skifte, jeg søger, skal stå i.  Jeg er ved hjælp af telefonisk rådgivning af en arkivar på Rigsarkivet kommet til det resultat, at bøgerne skal bestilles på Daisy med reference numrene V.e-3 og V.e-4 for Skiftebog og V.h-12 og V.h-13 for Navneregister til skiftebog.  Hvis du ikke er enig, så bestemmer du selvfølgelig, hvordan du vil lede.

Uanset om du stadig vil fortsætte med søgning efter et svar på mit spørgsmål eller ej, så er jeg dig dybt taknemmelig for, at du i det hele taget har brugt tid på min sag og sendt mig et svar her på Slægt & Data.  Tak.

De venligste hilsener og jeg ønsker dig en god søndag resten af dagen.

Jørgen

John Damm Sørensen

Hej Jørgen

Jeg har ikke glemt dig, og jeg regner fortsat med at aflægge Rigsarkivet et besøg senere i oktober.
Hilsen
Johb

Jørgen Chr.

Kære John.

Jeg må have glemt at trykke på "Send" knappen i forbindelse med mit tidligere svar, så jeg sender det en gang til.

Jeg vil blot sige tusind tak for din tilbagemelding.  Jeg er dig virkelig taknemmelig for din hjælp.  Jeg er såååååå spændt på, hvad du eventuelt finder ud af.  Hvis du finder noget, vil du så have ulejlighed med at prøve at tage en kopi af det.  Hvis det koster noget så sig blot til, og jeg skal nok betale dig.

De allervenligste hilsener.

Jørgen

Peder Sørensen

Hej

ja altså undskyld, men der står ikke han har et barn udenfor ægteskab,
der står hun har et barn uden for ægteskab.
hilsen fra Peder

Jørgen Chr.

Kære Peder.

Tusind tak for din interesse i at hjælpe mig.  Jeg er nu sikker på, at der står HAN, idet du vil se, at alle u'erne i de ord, hvor et sådant er inkluderet, har en streg over bogstavet.  Det var ellers en venlig hentydning, du kom med her.  Jeg og andre har gjort et stort arbejde for at prøve på at finde nævnte barn, hvor vi alle er gået ud fra, at det er en HAN.

Nu afventer jeg spændt på at høre fra John, når han har været inde på Rigsarkivet.  Jeg håber inderligt, at et skifte vil kunne bringe lys over spørgsmålet.

Endnu engang tak for din hjælp.

De venligste hilsener.

Jørgen

Jørgen Chr.

Kære John.

Jeg beder dig venligst undskylde mig, at jeg skriver til dig igen her.  Jeg er blot spændt på at høre fra dig, om du har besluttet dig til at besøge Rigsarkivet og i bekræftende fald, hvornår du har planlagt at gøre det.  Vil du have ulejlighed med at svare mig på dette. 

Jeg har haft noget besvær med at finde ud af, hvordan jeg kunne komme til at skrive til dig, da de har lavet om på systemet men, nu lykkedes det altså.

Hvis du også har besvær med at finde ud af, hvordan vi skriver her og derfor vil være rar at svare mig på e-mail, så er min e-mail adresse joec@get2net.dk

Tak for din tålmodighed med mig.

De venligste hilsener.

Jørgen

Anders M. Petersen

Hej Jørgen!

Et lille halmstrå:

Du kan på Ancestry gratis søge i danske kirkebøger 1812-1918.
Den driller lidt her til aften, men her en en søgning på alle "Pedersen" som er søn af en "Jens Peder" og som er født i perioden 1908 +/- 10 år (dvs. 1898 til 1918) og hvor ordet "Præstø" indgår - han virker jo meget lokal!.

https://www.ancestry.com/search/collections/denmarkchurchbooks/?name=_pedersen&birth=1908&birth_x=10-0-0&father=Jens+Peder&father_x=1&keyword=pr%C3%A6st%C3%B8&keyword_x=1&name_x=1_1

Du kan selv variere søgekriterierne - det kræver lidt "trial and error"...

Hilsen
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Jørgen Chr.

Kære Anders.

Jeg ser netop nu dit svar.  Du er simpelthen en guttermand, og du skal have så maaaaaaaange tak for dit forslag.  Jeg er selv 86 år men vil alligevel forsøge at se, om jeg kan hitte ud af at bruge din henvisning og, om det så kan give et resultat.  Hvor er jeg glad for din venlighed og hjælpsomhed.

De allervenligste hilsener og jeg ønsker dig en rigtig god weekend.  Desværre tegner vejret ikke til at blive det bedste.

Jørgen