Hej Krista!
Jo - det er ganske usædvanligt at et så svagt match peger på samme lille sogn, så der må bestemt være noget om det.
Mit eget Y-DNA peger med stor sikkerhed på en lille landsby i Blekinge (3 ud af 5 testere kan spore deres aner dertil) - se evt. her:
http://www.morup-petersen.dk/BY3604/haplogroup-by3604-updates/scandinavian-by3604/Det er min egen teori, at når først vi var tilbage i 1700-tallet og ude på landet, så var mobiliteten ikke så stor - det var de samme familier der levede og døde der gennem generationer. Og her skal man huske at gårdene og jorden gik i arv fra far til søn, så de sandsynligvis tilhørte det samme Y-DNA gennem århundreder. Dermed kan man forestille sig at der er klynger af Y-DNA som overlever i bestemte landsbyer - og man kan vel ikke udelukke at dem der levede dér i 1700-tallet var efterkommere efter dem, der levede der i vikingetiden - eller før?
Og dermed kan et svagt Y-DNA match mellem to personer hvis fædrende grene stammer fra Vilsted sagtens være et reelt og betydende match.
Gennem BigY kender jeg min mest detaljerede haplogruppe (R-BY3604) og kan derfor teste den for 125 kroner pr. test hos Yseq*. Jeg har selv overvejet (kun overvejet!) at tage til "min" lille landsby i Blekinge og teste 5-6 mænd der kan påvise at deres farfar var bonde i landsbyen - det kunne være sjovt at se, om der er en stor andel af mit DNA i landsbyen den dag i dag!
Hilsen Anders
*) Denne test giver udelukkende et ja/nej til spørgsmålet "Er denne person i haplogruppe R-BY3604?"