GEDMatch og upload af raw data

Startet af Anna L. T., 28 Aug 2019 - 17:55

Forrige emne - Næste emne

Anna L. T.

Hej  :)

Jeg har hørt nævnt flere steder at GEDmatch er værd at uploade til, er der nogen der kender til det og kan anbefale det eller er det spild af tid?

Upload af raw data- hvad kan man risikere ved det? Jeg har hørt nogle snakke om at det skal man aldrig gøre, men jeg har ikke kunne få et svar på hvad der er farligt ved det?

Tak  :)
Venlig hilsen,
Anna

Anders M. Petersen

Hej Anna!

Hver gang man deler sit DNA med andre eller et nyt website, så er der naturligvis en forøget risiko for at nogle får fat i det - og dermed ens unikke genetiske fingeraftryk. Men det er reglerne for "legen" - uden at dele, ingen matches. Så må man selv vurdere, hvor ivrig man er - min holdning er, at hvis nogle i fremtiden vil bruge DNA til noget ondt, så starter de næppe med dem, der frivilligt har testet, når man kan teste hele befolkningen for 350 x 5,5 mio = 2 mia. kr. (og det er uden en sandsynlig mængderabat hos FTDNA!).

Gedmatch er et gratis amatør site hvor man kan matche autosomalt DNA på tværs af testfirmaer. Da det er lavet af frivillige er brugervenligheden ikke i top og det er min erfaring at det mest er FTDNA kits man finder hos GedMatch, så man oplever næppe et væld af nye matches.

Til gengæld er der nogle nørdede DNA-tools - f.eks. flere forskellige etniticitets værktøjer (så man kan vælge lige det værktøj, der giver det resultat man gerne vil have ;D ) samt muligheden for at sammenligne sit DNA med forhistoriske skeletter.

Men som sagt - det er lidt teknisk tungt at sætte sig ind i, men fungerer da ganske fornuftigt.

Hilsen Anders



Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Anna L. T.

Venlig hilsen,
Anna