1846 Christiansfeld, men hvor finder jeg dette sogn?

Startet af Hanne Fisker, 11 Jun 2011 - 13:40

Forrige emne - Næste emne

Hanne Fisker

Goddag til jer alle

Jeg har en anes datter Caroline Vilhelmine Kirstine Wolff som jeg har fundet fødsel og konfirmation på, men jeg mangler at finde ud af om hun blev gift og hvor hun døde!

Jeg fandt hende på afgangslisten for 1846 samme år som hun bliver konfirmeret, her ser hun ud til at rejse til Christiansfeld.

AO har ikke noget sogn der hedder sådan, så jeg har været ude på Krabsen her fandt jeg to forekomster:

Amt: Haderslev, Herred: Sønder Tyrstrup, Sogn: Christiansfeld, Stednavn: Christiansfeld

Amt: Sønderborg, Herred: Als Sønder, Sogn: Tyrstrup, Stednavn: Christiansfeld

Jeg kan dog stadigvæk ikke finde Christiansfeld!

Kan i mon hjælpe mig?

Herunder er afgangslisten:

Randers, Djurs Sønder, Vejlby opslag 151. KB 1832-1857

År: 1846. nr. 1. Afgangslisten.

1st. marts 1846

Caroline Vilhelmine Kirstine Wolff, 15 år, Comfirmeret af W......? Rejst til Christiansfeld. Fol: 285 - Nr. 61. Forhold: MG

Med venlig hilsen
Hanne Fisker

Inger Buchard

Christiansfeld ligger omgivet af Tyrstrup sogn, Haderslev amt. At det skulle ligge i Sønderborg amt, er en fejl.
Christiansfeld er en herrnhuter-menighed 'Brødremenigheden' med egne kirkebøgerog, derfor ikke på AO
Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Hanne Fisker

Hej Inger Buchard

Ok.

lige nu kontrollere jeg afgangslister og tilgangslister efter alle min anes børn, men hvis nu hun ikke vender tilbage til udgangspunket kan hun jo være blevet i Christiansfeld og hvor får jeg i givet fald så oplysninger om dette?

Hilsen
Hanne

Lars Erik Bryld

Hvis hun ikke har tilsluttet sig brødremeningheden, kan hun være blevet gift i Tyrstrup sogn. Der har jeg fundet folk fra Christiansfeld - tilmed frafaldne herrnhutere.

Hanne Fisker

Godaften Lars Erik Bryld

Tak for forslaget, det er da et forsøg værd.
Caroline Vilhelmine Kirstine Wolff ser nemlig ikke ud til at vende tilbage til Vejlby sogn, så enten blev hun gift dernede eller døde måske, hun kan jo også være rejst et andet sted hen.

Desværre giver hverken FS eller FT på DDD noget resultat og jo jeg har prøvet forskellige søgemåder, men nej intet!

Jeg ved at søsteren Frederikke Adelaide Wolff flere gange rejste til Grenå og at denne søster blev gift i Skt. Morten kirke i Randers.

Grenå ser også ud til at være stedet for min tipoldemor Jensine Martine Wolff, hende har jeg fundet alt om.

Så måske skal jeg kigge lidt på Grenå da svaret måske er her!

Så takker for dit forslag og kigger både i Tyrstrup og Grenå.

God aften til jer alle.

MVH
Hanne Fisker

Kim Johansen

Hej
Tyrstrup kirke ligger i Christansfeld så om man ikke tilhörde herhuter er du med der
hilsen kim johansen

Hanne Fisker

Goddag Kim Johansen

Tak for oplysningen, Kim.

Jeg kigger igen om hun skulle være der.

MVH
Hanne Fisker

Kim Johansen

Jag kom til at tänke på at det fins mange små sogn runt Christiansfeld frörup stepping aller ödis med flere
det er bara 5-8 km mellen dem
hilsen kim johansen

Hanne Fisker

Hej Kim

Tak for tippet med at kigge i de andre sogne.

Jeg har stadigvæk ikke fundet Caroline i Tyrstrup og et kig på den originale FT fra 1850 på AO viste mig at hun ikke er i dette sogn i 1850.

Hun ser dog ikke ud til at vende tilbage til Vejlby sogn hvor forældrene bor!

Så hvor gemmer den unge dame sig?
Jeg søger videre hun må jo være et sted!

Med venlig hilsen
Hanne

Regelsen

Hej Hanne

Hvis Brødrebyen, så se Sønderj. aarbog 1944: Elevfortrgnelse fra
Christiansfeld kostskoler.
(jeg har kun fra de fynske hjem 1776-1859)

PS Har du læst "Stamtavle over Familien Wulff og dens sidelinier"
(P. R. Sigersted, 1893, 20 sider 4 Tavler.

Th. Sigersted: Wulff af Stubbekøbing, 2. udg., 20 sider, 1904

Familieopt. af bryghusskriver Johannes Wulff (f. 1635) Se Pers. T. 4 R. 1899, 176-79.   
Venlig hilsen
regelsen

Hanne Fisker

Hej Regelsen

Dejligt at du kiggede forbi.

og undskyld det sene svar.
Havde lige fundet søsteren, til Caroline, med mand og børn i Hald sogn og er stadig i gang med at skrive børn ind. ;-)

Jeg må se om jeg kan finde den årbog, men jeg tror nu ikke hun er kommet på kostskole.

Jeg har lige haft en hel stabel bøger hjemme med slægtstavler over Wulff, men den først du nævner fra 1893 tror jeg ikke jeg har set, nr. 2 har jeg lige afleveret.

Den tredie skal jeg vist på biblioteket for at finde da det er personnalhistorie så vidt jeg kan se.

Tusind tak for alt dette.

MVH
Hanne