Hvor blev anglikanere født i København ca. 1810 dåbsregistreret?

Startet af Haraldur Bay, 24 Aug 2019 - 16:30

Forrige emne - Næste emne

Haraldur Bay

Jeg er blevet kontaktet af en engelsk slægtsforsker, der søger oplysninger om de personer i hans slægt, der er født i København som børn af britiske statsborgere. Så spørgsmålet er, hvor disse børn er blevet dåbsregistreret? Det drejer sig om børn født omkring 1810.

Forældrene var britiske statsborgere, og de var medlemmer af en anglikansk menighed i England. Efter sigende var der også en anglikansk menighed i København allerede fra 1770'erne - de havde intet kirkerum, men mødtes hos den engelske gesandt i København. Senere lejede man sig ind i Brødremenighedens Sal i Stormgade - vist nok fra 1834. Men man har ikke haft ret til at udføre officielle kirkelige handlinger eller at registrere sådanne på daværende tidspunkt. Den anglikanske kirke i København er først opført i 1885 – 1887.

Er der nogen, der har ideer til, hvor sådanne fødsler og dåb kan være registreret omkring 1810?

Venlig hilsen

Joi Bay

Gitte Johansen

Navne ville være en god ting, så vi kan hjælpe.

De er vel indført, hvor de bor.
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Peter Kristiansen

Jeg ville se i fødesognets kirkebøger - altså folkekirkens.
M.v.h. Peter Kristiansen

Henrik Brandt

Jeg kender en engelsk familie, som flyttede fra London til København i 1790erne. I London blev børnene døbt i anglikanske kirker. Men de børn, som blev døbt i København, blev døbt i den fransk-reformerte kirke. Jeg ved ikke, hvorfor familien valgte det. Måske følte de sig mere hjemme i en menighed, hvor der var flere indvandrere end i de danske menigheder?

Inge Hedal

Hej
Denne dåb i 1809 bekræfter Henrik Brandts oplysning:
Charles George
søn af Hugh George, engelsk skomagermester, bosat i København

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=219718#219718,41288672
Mvh Inge

Haraldur Bay

Mange tak for henvisning til Den Fransk-Reformerte Menighed i København. Det ville jeg aldrig have gættet på. Jeg vil straks videresende dette til rette vedkommende.

Venlig hilsen

Joi Bay