Eftersøgning på Grønland.

Startet af Søren Vasegaard, 05 Nov 2017 - 12:29

Forrige emne - Næste emne

Søren Vasegaard

Hjælp søges til at finde en konfirmation.
Barnets navn er Rasmus Benedictus Gideon Kleist og han er født 5 januar 1901 og indført i kirkebogen i Godthåb
Forhistorie.
I 1898 kom min morfar Axel Sørensen ( senere Vinterberg) til grønland som volontør. Det havde mange følger bla. At der i 1901 blev født to drenge børn, den ovenfor nævnte Rasmus og den 22 januar så. Benedictus Augustin Nis Lynge. Axel bliver udlagt som barnefader. Men der hører de to drengebørns fælles skæbne op.
I familiehistorien hedder det at da Axel gifter sig med sin hustru Ingeborg Cronfelt i Godhavn i 1912 adopterer hun Rasmus, da moderen er død af tuberkulose.
Desværre kan jeg ikke gennem undersøgelser bekræfte dette.
Thi. Moderen Ane Kleist gifter sig i 1906 med Søren Titussen og i 1911 bliver der indført i kirkebogen for Godthåb at parret har fået et dødfødt barn.
Der er ingen dødsindførsel for Ane Kleist, gift Titussen indenfor en fornuftig tidsramme.
Mit spørgsmål
Hvor er Rasmus henne mens Axel først er i Godthåb som volontør og derefter stigende i graderne ender som kolonibestyrer, - Godhavn/Prøven 1910-12, så Ritenbenk/Jacokshavn 12-14, så Upernavik 14-18. Disse tidsangivelser passer kun omtrentligt.
Da han er min onkel og jeg har kendt ham er der altså noget om historien.
Men som i ved – detaljen.
For at finde ud af hvor Rasmus opholdt sig ville jeg finde hans konfirmation, men intetsteds i kirkebøgerne(Godthåb,Godhavn,Reitenbenk/Jacobshavn,Upernavik) har jeg fundet ham, familien ved ikke mere end at Ramus blev adopteret i forbindelse med brylluppet.
Er der nogen der kan hjælpe?
Venligst Vasegaard

Gitte Johansen

Rasmus er ikke her

Grønland, , Holsteinsborg (Sisimiut), Holsteinsborg (Sisimiut), , Bestyrerboligen, FT-1921, C0076

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Henny Sofia Johanne Møller     Ugift          Lærerinde     København 
Svend Aage Andersen     Ugift          fg. Assistent     København 
Holger Blicher-Nielsen     Ugift          fg. Assistent     Aalborg 
Axel Chr. Marius Vinterberg     Gift          Kolonibestyrer     København 
Ingeborg Sigrid Vinterberg født Cronfelt     Gift     hustru          Odense 
Grethe Cronfelt Vinterberg     Ugift     deres børn          Ritenbenk 
Axel Cronfelt Vinterberg     Ugift     deres børn          Upernevik 
Edith Else Cronfelt Vinterberg     Ugift     deres børn          Upernevik 
Anak Sofie Julie Cronfelt Vinterberg     Ugift     deres børn          København 
   
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Er det denne Titussen?

Grønland, , Godthaab (Nuuk), Godthaab [Nuuk], , 5, FT-1921, C0075

Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Søren Jakob Hans Titussen     Gift          seminariekarl      
Ane Kristine Maren     Gift     hs kone           
Batseba Birgitte Johanne Emilie          drs datter           
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Søren Vasegaard

ja, det er det. Meget fint m Holsteinsborg, der jo tydeligt viser at Rasmus på det tidspunkt endnu ikke er en del af familien. Tusind tusind tak, det bringer mig et lille skridt videre.
Venligst Søren V

Søren Vasegaard

Eller rettere, i hverfald ikke bor m familien.
SV

Søren Vasegaard

En god vinkel med FT, det havde jeg ikke tænkt på, bare ærgerligt at den ikke blev foretaget hvert år.
Det interessante med FT og Ane og Søren, er at moderen, altså Ane, som i familiehistorien var død af tuberkulose i 12 i allerhøjeste grad er i live i 1921.
SV

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Søren Vasegaard

Hold da op hvor er du bare dygtig. Jamen altså.
De har sendt ham til København og han er ankommet 1915 osv.
Tusind tak. Mysteriet er næsten løst. Tilbage r bare hvor han var til han blev 15.
Men du har ret, det er bedsteforældrene i Hallinsgade 11.
Jeg skylder lige at sige at vedr. FT i Holsteinsborg så er Arnak min mor.
Endu en gang tak, det kan man kalde sporhundearbejde af klasse 1A.
Venlig hilsen Søren Vasegaard

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Søren Vasegaard

Ja, jeg er målløs.
Det harmonerer godt med at der er en indførsel i kirkebogen for fødte drenge i Godthåb, at provsten har henvendt sig: at Sørensen, der nu hedder Vinterberg ønsker sin søn kaldet dette navn, dette sker i 1910
Og den samme indførsel er der ikke ved Rasmus' halvbror Benedictus Lynge, der bliver konfirmeret som hør og bør og hvor det oplyses at han er i huset hos en fisker Lynge.
Jeg har spekuleret på, at det ikke var det nemmeste for en ung kvinde med barn dengang i Godthåb, at mødrene hurtigt anbragte børnene hos familie, som det kan ses v Benedictus og jeg har så spekuleret på om Rasmus også blev anbragt f.eks hos en mormor og det er hende der er død af tuberkulose.
Desværre kan jeg ikke finde spor af en sådan (mor)moder udover at hun optræder ved Anes fødsel, indført i kirkebogen som Johanne Frederikke Augusta Kleist, men da faderen, altså Anes far, Rasmus morfar, anmelder et barn dødt. vist nok 1886 optræder en anden kvinde som hustru.
Jeg har så ledt efter en dødsindførsel for Godthåb  for nævnte Johanne, men har ikke kunnet finde den.
venligst Søren

Grethe Sofie Jønsson


Kære Søren Vasegaard

Mit navn er Grethe Sofie Jønsson, jeg søger slægt til min mor som var født i Umanak.
Jeg ved at min morfars navn er Rasmus Benedictus Vinterberg, det er lykkes for mig at finde et
billede af ham via internettet.
Det glæder mig at se du har fundet mere frem om ham, selv ved jeg at han var kolonibestyrer
og jeg fandt også frem til nogle af de navne som du nævner her på siden.
Har du evt. en E-mail adresse jeg kan skrive til, så kan vi udveksle de informationer som vi har
om min morfar. :)

Med venlig hilsen

G. Sofie Jønsson

Annette Damgaard Hansen