Forvirringen er total :-)

Startet af Theis Kongeskov Jensen, 28 Aug 2019 - 10:01

Forrige emne - Næste emne

Theis Kongeskov Jensen

Hej.
Jeg er helt ny på dna-området og har netop fået testresultatet på min far fra FTDNA. På råd fra Anders M. blev min far testet før min egen dna-test blev indsendt. Og den venter jeg stadig svar på.

Resultatet af min fars test opfatter jeg umiddelbart som meget pauvert; Det bedste resultat er en anonym mand, der angiveligt har uploadet en stamtavle. Men der sker absolut ingenting, når jeg klikker på ikonet! Shared cM er 139 med en Longest Block på 38.


De to næste match er fra en og samme person. En navngivet kvinde med 2 profiler! Shared cM og Longest Block er identiske med ovennævnte match (139/38). På den ene af damens profiler er uploadet en stamtavle, der dog kun viser hende selv.
Ifølge FTDNA skal min far og damen altså have fælles olde- eller tipoldeforældre. Men damen opgiver, at hun er født i 1983 og min far er fra 1929!!! Det virker da helt skævt.

Jeg har skrevet til damen for en uge siden, men intet hørt.

Der er selvfølgelig flere matches (1058 i alt), men enten er værdierne for lave i Shared cM og Longest Block eller også er der hverken navn eller stamtavle.


Jeg har brugt meget tid på at læse Anders M´s fortræffelige pdf-fil, "Godt i gang med Family Finder", men føler alligevel, at jeg står på bar bund.


Med mindre min resultatet af min egen dna-test giver helt anderledes resultater vil jeg nok føle, at jeg har spildt 1000 kr.

Håber I andre er mere heldige :-)


Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Anders M. Petersen

#1
Hej Theis!

Et match på samlet 139 cM er da et fin resultat - mit bedste match er på samlet 83 cM og det har ikke forhindret mig i at identificere flere matches med langt lavere samlede cM værdier.

Som jeg skriver i min pdf, så skal du ikke lægge for meget i FTDNA (og andres) skønnede slægtskaber og ligeledes skal du huske at der sagtens kan være tale om "forskudte" slægtskaber - altså at matchet er i en anden generation end dig.
Du kan altid taste den samlede cM-værdi ind i DNA-painter og se, hvor slægtskabet bør ligge: https://dnapainter.com/tools/sharedcmv4/139
Mit gæt er, at jeres fælles ane er født 1820-1880.

Hvis du ikke kan få stamtavlen til at virke, så prøv lige en anden browser (jeg har dog aldrig haft problemer) - eller skriv pænt til matchet og hør hvad vedkommende har at fortælle.
Jeg spørger normalt til de 4 bedsteforældre - var de evt. danskere og hvor/hvornår var de født. Så er man hurtigt i gang med de digitaliserede folketællinger...

Der er intet usædvanligt i at nogle har flere kits liggende på samme navn - enten fordi man har testet hos både FTDNA og MyHeritage (spild af penge at teste hos begge) og har flyttet dem over hos FTDNA eller fordi man har testet familiemedlemmer, der gerne vil være 100% anonyme og så bare lægger deres kit op under eget navn og så har kit-nummer / navn stående på en seddel hjemme.
Men det skal da ikke forhindre dig i at kontakte vedkommende og høre nærmere - og husk igen at du ikke kan tage udgangspunkt i at FTDNA's estimat for slægtskab er for personer på samme generationsniveau.

Nu ved jeg jo ikke, hvad du havde forventet dig af testen, men jeg synes ikke at jeg lægger skjul på at man skal arbejde med resultatet for at få de gode resultater.
Jeg synes bare du skal gå i gang med at kontakte dine nærmeste matches og se, om ikke der er nogen der har lidt styr på slægten og gerne vil samarbejde!

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Theis Kongeskov Jensen

Hej Anders.
Din vurdering af cM beroliger mig en del, selvom jeg er lidt usikker på, hvad du mener med "samlet cM"!

Jeg har prøvet flere browsere uden andet resultat end, at programmet hele tiden forsøger. Den kører løs i mange minutter uden resultat!


DNA-painter vil jeg naturligvis prøve.


Din pdf-fil er absolut et super godt værktøj, så tak for den.

Af selve testen havde jeg såmænd blot forventet nogle brugbare resultater. Jeg er måske mest af alt skuffet over den andre testedes tilgang til slægtsforskning. Men som du selv har nævnt, er deres motiv måske et andet.

Nu vil jeg skrive til nogle flere matches og afvente min egen test med spænding.

Tak for svaret :-)
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Hans Peter Christiansen

Hej Theis.

Jeg har endnu ikke oplevet, ikke at kunne åbne et slægtstræ der er markeret blåt.

Nogle tager - af en eller anden grund - længere tid end andre? (Jeg bruger Chrome)

Men mange af træerne - hvis der er et - er desværre meget "tynde". Jeg har dog haft held med at skrive
til nogle (USA) - helt uden træ - og fået oplysningerne om danske aner. 

Du skal ikke miste modet over dit første indtryk. Man bliver mere og mere øvet, i at sortere og der dukker hele tiden nye matches op.
Mvh HP

Theis Kongeskov Jensen

Hej HP.
Tak for dit svar. Jeg bruger også Chrome og må vel forsøge igen. Jeg skal nok holde modet oppe :-)
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com