Vedholdende DNA-stykke ca 14 cM

Startet af Hanne Poulsen, 18 Aug 2019 - 10:27

Forrige emne - Næste emne

Hanne Poulsen

Et DNA-stykke på ca 14 cM deles af en række personer. Stykket har samme placering, jf kromosombrowseren i FamilyFinder.
Personerne ser ikke umiddelbart ud til at indgå i mit eller hinandens slægtstræer (for de flestes vedkommende).
Nogle af træerne går ganske langt tilbage i tiden.
Stykket er hos nogle af personerne lidt længere i den ene eller den anden ende af de 14 cM.
Enkelte personer er i familie fx et søskendepar, og et par er, så vidt jeg har forstået, grandfætre.
De to søskende matcher til mig med et stykke på nøjagtigt samme længde, mens de to grandfætre matcher med mig
i grundstykket samt for den enes vedkommende et lille stykke i den ene ende, mens den anden grandfætter har et lidt større stykke i den anden ende.
De fleste personer med dette DNA-stykke ser ud til at være svenske og enkelte fra USA.

Kan stykket være bevaret i mange generationer, uden at det er ændret? fx ved at stykket er vendt om og ikke indgår i overkrydsninger?
1) Og hvis ja, hvordan finder jeg ud af, om det er tilfældet?
2) ville gedmatch kunne hjælpe mig, og hvis ja, er jeg nødt til at lægge hele min fil i gedmatch? Eller kunne jeg uploade det relevante stykke?

Jeg har forsøgt at se på rådatafilen med data fra Family Finder og har læst lidt om SNPs.
Generelle spørgsmål om FamilyFinder og om rådatafilen
3) hvor ens er stykker, som Family Finder oplyser er ens - er de aldeles ens, hvad angår SNPs?
4) hvad betyder det, når der anføres et tal SNP ud for stykket, når man sammenligner i kromosomsammenligneren?
5) Der er angivet 2 bogstaver for hver SNP - er det data fra hver af de to kromosomer?
6) hvordan finder man ud af hvilket af de to hvilke bogstaver, der hører til i et givent stykke DNA? Mangler jeg i den forbindelse nogle oplysninger fra FamilyFinder, som jeg måske kunne efterspørge?

Venlig hilsen
Hanne



Anders M. Petersen

Hej Hanne!

Mange spørgsmål - jeg skal forsøge at svare på nogle af dem.

Det er også min opfattelse at der er en tendes til at et enkelt ihærdigt sammenhængende DNA kan overleve gennem flere generationer. Og et sammenhængende stykke på 14 cM på samme lokation hos flere matches er signifikant nok til at kunne betragtes som et sikkert bevis på at man er i biologisk slægt. Når man så ikke lige kan finde den fælles ane, så kan der være mindst to gode forklaringer:

1) Hvis det samlede antal cM ikke er meget større end dette "genstridige" stykke på 14 cM, så kan det fælles anepar godt være tilbage fra 1600-tallet og dermed uden for den traditionelle slægtsforsknings rækkevidde.

2) Der skal blot være én fejl i de stamtræer du sammenligner for at sagens rette sammenhæng ikke kan opklares. Dette behøver ikke nødvendigvis at skyldes dårligt slægtsforskningsarbejde, men kan f.eks. skyldes at en mand står opført som far i kirkebogen, men barnet måske var biologisk søn af en anden mand. I disse tilfælde kan man jo stirre på anetavlerne i dagevis uden at sandheden går op for én! Jeg har en mistanke om, at dette ofte er årsagen til de "uforklarlige" matches med tilpas høje cM-tal. Prøv at tænke på, hvor mange "uforklarlige" matches man f.eks. vil have, hvis ens oldefar ikke var ens biologiske oldefar! Og jeg tror næppe nogen person her i landet kommer uden om et "uheld" eller to i den direkte anelinje, når bare man går langt nok tilbage...

Mit bedste råd er at se, om ikke der er geografiske områder der går igen i de involverede personers stamtavler - hvis anelinjen ellers passer med kirkebøgerne er det nok den bedste chance for at indkredse det fælles anepar - også selvom det fælles anepar måske levede før kirkebøgernes tid...

Gedmatch vil ikke give dig et bedre "view" på de kendte cases, men du kan jo være heldig at der er endnu et match dér. Såfremt du matcher et evt. nyt Gedmatch match på det samme stykke DNA kan du måske bruge dette nye match til at spore dig ind på den fælles ane.

Jeg mener at to stykker DNA skal være fuldt ud ens, for at FDTNA betragter det som ens. Der er dog "blødere" regler for de DNA-stykker, der går henover det rodede centromer-stykke af DNA (der hvor DNA indsnævres), så hvis det er tilfældet for dine 14 cM så kan der godt være delvise afvigelser på dette stykke uden at det regnes som en afvigelse på det samlede stykke.

Du får vist ikke noget ekstra ud af at rode med DNA rådata - jeg har i hvert tilfælde ikke selv gjort det. Jeg mener at FTDNA's "Chromosome browser" viser alt, hvad man har brug for at se. Måske andre ved mere?

Jeg håber det gav lidt svar?

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Hanne Poulsen

Hej Anders

Tak for din hjælp og forklaringer.
Det er nyttigt at vide, at det ikke er ualmindeligt, at et stykke DNA stædigt holder ved i generationer.

Jeg krydser fingre og håber, at der kommer flere match på dette stykke DNA og/eller længere træer hos mine match.

Venligst fra Hanne