Anne Knudsdatter, Bodil Knudsdatter og Jens Christensen Bregendahl??

Startet af Tove Laursen, 15 Aug 2019 - 17:14

Forrige emne - Næste emne

Tove Laursen

I mit slægtstræ har jeg Anne Knudsdatter, gift med Niels Christensen Overgaard (1674-1736 Feldingbjerg, Fjends, Viborg)

Jeg ved intet om Anne, bortset fra, at hun har en søster Bodil, gift med Jens Christensen Bregendahl, en bror ved navn Villads/Willum Knudsen, måske fra Smollerup.

Disse søskende ses som faddere ved dåb af Annes børn i Feldingbjerg fra 1700-1717.

Håber måske nogen kan hjælpe med flere informationer om Anne?

Venlig hilsen
Tove Laursen
Venlig hilsen
Tove Laursen

Annette Damgaard Hansen

#1
Hej Tove Laursen

Jeg har lige opdaget dit indlæg. Jeg leder også efter Anne Knudsdatters ophav, men er også endt i en blindgyde.
Jeg har fundet disse noter:

Villom Knudsøn aff Dollerup barnits Morbroder
Bodel Knudsdatter Jens Bregendals barnits Moster
Villom Knudsøn barnits Morbroder

I tidligere slægtsforskning mente man at Annes far var: Knud Christensen
f. 1658, Faarbækgaard, Haderup sogn, Ginding herred, Ringkøbing amt
d. 1728 Stavlund, Haderup sogn, Ginding herred, Ringkøbing amt Find alle personer med begivenheder på dette sted
Begravet 12 dec. 1728 Haderup kirke, Haderup sogn, Ginding herred, Ringkøbing amt

Mit problem er, at jeg ikke kan finde beviserne. Jeg kan godt finde Knuds død, men jeg kan ikke bedømme, om han oprindeligt kom fra Faarbæk i Haderup - eller om Anne reelt er hans datter.

I 1728 bliver Knud Christensen i Staulund begravet (Alder 80 år)
Stavlund, Haderup sogn, Ginding herred, Ringkøbing amt   
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17123292#163193,27411806

Oplysningerne kommer fra Optegnelser over Valdemar Lunds forfædre, Valdemar Lund
Mange henviser til dette, som nok engang har ligget på nettet, men det er tilsyneladende slettet nu.

Den nævnte Knud Christensen skulle være af det, man kalder Vistisen-slægten, hvilket man kan se, hvis man følger linket på siden her:
http://aabo-web.eu/genealogy/getperson.php?personID=I706&tree=tree1

Mit problem er, at enten skal det bevises, eller også er det en anden Knud, som er Anne Kundsdatters far. Indtil videre har jeg fundet følgende om Anne Knudsdatter og hendes mand Niels Christensen Overgaard på sa.dk - måske skal man kigge efter faddere?

1701
Tredje nederst tv. Anne Knudsdatter og Niels Christensens xxxxx i Skallemstrup forlovede
Feldingbjerg Sogn
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122556#161737,27175173

1703
I det lyse felt tv. Ulæseligt men det må være en datter kaldet Else
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122556#161737,27175177


Datter Anne 1707 (højre side næstøverst. fadder Maren Knudsen
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122556#161737,27175182

Søn Peder 1712
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122556#161737,27175189

1736 Niels Christensens Overgaards begraves  (næstnederst  før 1737 – alder (Alder 62 år) – født i 1674
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122556#161737,27175307

Måske kan vi prøve, om vi kan løse det sammen. Og måske er der andre, der ved noget om nævnte.

VH Annette

Annette Damgaard Hansen

#2
Hej igen Tove.

Dit citat
CitatJeg ved intet om Anne, bortset fra, at hun har en søster Bodil, gift med Jens Christensen Bregendahl,..............

Jeg har kigget lidt videre i mine papirer om Visti- eller Vistisenslægten, der jo ofte hænger sammen med slægten Mørch fra Fårbækgaard i Haderup.

Fjends-Nørlyng Herreders Skøde- og Panteprotokol,1740-1793. Fol. 11

Visti Olufsen, * 1692, † 25-06-1775. Kiendes jeg Peder Christensen i Højstrup
i Harderup sogn i Ginding Herred med min hustrus vilje at have soldt (solgt) til
Visti Olesen i Vroue i Fjends Herred den arvepart, som min hustru arfeligt
(arveligt) er tilfalden efter hendes farfar er Peder Vistia, som boede og døde i
Faabech, fornævnte arv er beliggende i Fjends Herrith udi Jegebjerg Gård,
hvilken arvepart nu herefter tilhører Visti Olesen og hans arvinger. Ligeså
tilstår jeg Jens Christensen i Bregendahl i Fjends Herrit (herred) , at jeg med
min hustrus vilje haver soldt til Visti Olesen i Vroue den arveparti
Faarbechgaard i Ginding Herrith udi dette sted, som Jørgen Knudsen beboe
r,
hvilken gårdspart svarer årlig 5 skjpr. Rug efter gammel mål. Ligeledes tilstår
jeg Christen Christensen Mørch i Ginding Herrith, at jeg haver solgt til Visti
Olesen i Vroue, den arvepart, som jeg tilfalder efter mine forældre, som boede
og døde i det fornfnte (førnævnte) Faarbrch udi det sted, som Christen
Pedersen nu bebor og svarer samme gårdpart årlig 4 skæpper rug efter gammel
mål, og kendes vi og vore arvinger ingen ret og rettighed til førnævnte
gårdparter, men dette herefter tilhører Visti Olesen og hans arvinger med ald sin
ret og rettighed, ager og eng, inden og udenmarkskel, og dersom det skeede
(skete), hvad ikke formodes at ske skal, at førnævnte gårdparter bliver Visti
Olesen fravundet i nogen rettergang, da lover vi og vore arvinger at erlægge
eller hans arvinger med lige så godt jordegods igen.

Det ser altså ud til, at der er et slægtskab af en art med Vistisen eller Mørch i Faarbæk - måske er Anne Knudsdatter søster til nævnte Jørgen Knudsen - såvel som Jens Christensen i Bregendahls hustru Bodil Knudsdatter.


Jeg har også en note om at en Christen Knudsen Mørk i Faarbechgaard opføres som Beboer af Gaarden ved  matrikelen 1688, sammen med 5 andre Mænd - Det vil måske være en god idé, at undersøge det.


Hilsen Annette

Tove Laursen

Hej Annette

Tak for din respons.

Jeg vender tilbage efter weekenden, når jeg har studeret dine noter nærmere - ser også på, om jeg efter mit indlæg har fundet noget om Anne.

Hilsen
Tove Laursen
Venlig hilsen
Tove Laursen

Annette Damgaard Hansen

#4
Hej Tove

Lidt flere spor og betragtninger, at følge weekenden over:

En J.C. Hansen beretter følgende:
Ved 1700 eller lidt før kommer der på ny et par svigersønner ind på Fårbækgård, det er Peder Vistisen fra selvejergården Egebjerg i Vridsted og Poul Villadsen, Søn af selv-ejerbonden i Fly, begge kapitalstærke mænd.

Peder Vistisen (født den 16/8 1653), blev gift ca. år 1690 med Kirsten Knudsdatter til at overtage en del af Faarbækgaard. Kirsten Knudsdatter er altså af Mørchslægten mens Peder Vistisen naturligvis er af Vistisenslægten fra Vridsted.

Kirsten Knudsdatter må altså være efterkommer af en af de tre Christen Mørchis, der hidtil har ejet gården  eller af deres søskende. Vi ved fra skiftet ovenover, at Bodil Knudsdatter g.m. Jens Christensen i Bregendahl i Fjends Herrit sandsynligvis har en bror Jørgen Knudsen som bor i Faarbech, så måske er Kirsten Knudsdatter,  som var gift med Peder Vistisen søster til Bodild Knudsdatter, Jørgen Knudsen og vores Anne Knudsdatter.

Christen Mørch I
ca. 1570 - efter 1641
Han havde så vidt vides følgende børn:

Jens Christensen Mørch sognepræst fra i Gjerding-Blenstrup, Hellum herred.
Christenn Christensen Mørch i Fårbæk
Lauridz Christensen Mørch, Tjente i København
Else Christensdatter i Fårbæk
Mette Christensdatter i Fårbæk

Christen Christensen Mørch II
ca. 1610 - efter 1660
Børn kendes ikke

Christen Christensen Mørch III
ca. 1635 - efter 1700
Børn kender jeg ikke.

En af de tre Christen Mørch'er må have haft en datter, der blev gift med en Knud. Dette kunne sagtens være Knud Christensen fra VistisenSlægten på Egebjerggård i Vridsted - eller et barnebarn af ham. Men det kan også være en helt anden Knud.

Christen Mørch I havde en datter, der hed Else og det havde Anne Knudsdatter også - så det er et plus i regnskabet.
Der er lang vej igen, men det er dog spor, at gå efter.

VH Annette

Tove Laursen

Spændende med flere noter. Glæder mig til næremre studie.

Jeg har set lidt på mine egne noter - og en af dine henvisninger, bl.a. fundet, at dette ikke er en forlovelse, men introduktion af Anne Knudsdatter - Niels Christensens Hustru af Skallemstrup - efter fødslen af Bodil, se opslag 7 nederst til højre.

1701
Tredje nederst tv. Anne Knudsdatter og Niels Christensens xxxxx i Skallemstrup forlovede
Feldingbjerg Sogn
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122556#161737,27175173

Hilsen
Tove Laursen
Venlig hilsen
Tove Laursen

Annette Damgaard Hansen

#6
Hej Tove,
Ja, det har du ret i, det er en introduktion. Giver også bedre mening. Jamen jeg har jo så gravet videre, så du får lige lidt flere oplysninger.

Som tidligere nævnt antager Valdemar Lund at Anne Knudsdatters far var Knud Christensen i Staulund. Ved dennes begravelse står følgende:

Dom. x Adventus jordet Knud
Christensen Staulund af Hø-
strup gammel 80 Aar ringer 1
Maaned
(dvs. 80 år minus 1 måned).

På baggrund af det, har jeg søgt på Knud Christensen Staulund og fandt en dialog fra 8 Jul 2001 mellem Arne Feldborg og Valdemar Lund. Jeg gengiver det, der har relevans for os i brudstykker og sat sammen i et forløb:
Kilde: https://groups.google.com/forum/#!topic/dk.historie.genealogi/nzVfQy_Ro7M

Staulund har bla. været ejet af Krogsdal i Nørre Felding. En Fru Anna Rommel i 1688 var ejer af gården Staulund i Haderup sogn. Fæstebonden har dog været delvis selvejer, idet han selv svarede bondeskyld og skatter af herligheden direkte til Kronen (dvs. Lundenæs Len)

Brødrene Chresten og Knud Chrestensen - 1683 og 1688 - er fæstere på Staulund.

Christen, med kone og 3 børn, flytter til Vinderup og ernærer sig som daglejer. Bla. Jens og Laurids der begge er gårdfæstere i Neder Feldborg - der så i øvrigt bliver familiens 'hovedsæde' de næste ca. 100 år. En gren af familien (en søn af ovennævnte Jens) er dog tilsyneladende også tilbage i Staulund allerede omkring 1730.

Knud Christensens børn sidder som gårdfolk, Niels i Høstrup Østergaard, Karen i Vallerbæk, Anne i Schalmstrup Overgaard i Feldingbjerg sogn,Villum Knudsen i Dollerup, Bodil på Bregendal i Fly sogn, og Jørgen i Faarbekgaard, hvor faderen havde været arvemæssig parthaver.

Så ud fra dette lyder det plausibelt at en søn af Jens (Christens efterkommere) ved Knuds død overtager Staulundgaard.

Pr. 1/5-1690 skylder de (Christen og Knud Christensen) både kongelige skatter, landgilde og arbejdspenge, gården er forfalden, avlen er mislykkedes, husdyrene er døde, osv. osv., og de to brødre er "gået fra gården" i ordets bogstavelige betydning. Så udover det økonomiske mellemværende bliver de nu også tiltalt for rømning.

Jeg lagde tidligere et skøde ind, der viser en sammenhæng med Høstrup - Niels i Høstrup Østergaard og Peder Christensen i Højstrup (Høstrup) i Harderup sogn. Dette beviser en forbindelse mellem brødrene Christen og Knud og familien i Fårbækgård.

CitatKiendes jeg Peder Christensen i Højstrup (Høstrup) i Harderup sogn i Ginding Herred med min hustrus vilje at have soldt (solgt) til Visti Olesen i Vroue i Fjends Herred den arvepart, som min hustru arfeligt (arveligt) er tilfalden efter hendes farfar er Peder Vistia, som boede og døde i Faabech, fornævnte arv er beliggende i Fjends Herrith udi Jegebjerg Gård, hvilken arvepart nu herefter tilhører Visti Olesen og hans arvinger.

Det eneste vi mangler er kildehenvisninger: skøder, skifter etc.

God Weekend fra Annette

Annette Damgaard Hansen

Hej Tove.

Du skrev, at du ville vende tilbage efter weekenden, når du havde studeret mine noter nærmere. Jeg er vældig spændt på, om du kunne bruge noget af det jeg havde, eller om du måske har gjort dig nogle tanker omkring vore fælles ane Anne Knudsdatters ophav?

VH Annette

Annette Damgaard Hansen

#8
Hej Tove.

Jeg prøver lige en sidste gang, at løse opgaven med at finde vores fælles ane Anne Knudsdatters ophav, som du har eftersøgt. Det gør jeg samtidig af hensyn til andre med samme aner, da mine indlæg starter fra punkt 0, hvad viden angår, og derfor er spor og tråde med fejl  :)

Jeg er nu sikker på at Valdemar Lunds optegnelser tager fat om det rigtige ende. Det har jeg nu undersøgt.
Valdemars optegnelser er brugt i denne tråd: http://aabo-web.eu/genealogy/getperson.php?personID=I706&tree=tree1

Knud Christensen
f. omkring 1520 - 25 Voure sogn, Fjends herred, Viborg
d. ?? Egebjerggaard, Vridsted sogn, Fjends herred, Viborg

Christen Knudsen
f. omkring 1560 Egebjerggaard, Vridsted sogn, Fjends herred, Viborg
d. ca. 1641 Faarbækgaard, Haderup sogn, Ginding herred, Ringkøbing amt ?

Det må være den Christen Knudsen i Egebjerg, der nævnes i en retssag 29/3 1617 om en græshavegård sammen med Kirsten og Maren Vistisen. Det siges ifølge Optegnelser over Valdemar Lunds forfædre. at han giftede sig til en part af Faarbækgaard i Haderup, men det endelige bevis er endnu ikke fundet. Moderen er i hvert fald ukendt, men sønnen Knud Christensen nævnes på Fårbækgård.

Knud Christensen
Født ca. 1595 Faarbækgaard, Haderup sogn, Ginding herred, Ringkøbing amt
Død 1650 Faarbækgaard, Haderup sogn, Ginding herred, Ringkøbing amt

Nævnes i en strid om lån, sammen med sønnerne Gravers og Knud
3/11 1632.** var ski kk et velb Knud Gyldenstjerne til Tiim, KM befalingsmand på Hald, og havde stævnet Gravers Knudsen og Christen Knudsen i Fårbæk for et vidne, de nogen tid forleden til Ginding herreds ting vidnet har, anlangende at de den næste søndag efter nytårsdag 1627 skal have været nærværende til stede i deres far Knud Christensens stue i Fårbæk og seet, at Tomas Christensen i Dagbjerg lånte af deres far ti hele sølv dalere, hvilket deres vidne Knud Gyldenstjeme formener, et vildigt vidne at være, og deres far til vilje at have vidnet: så og efterdi Gravers Knudsen og hans medfølger Christen Knudsen har nu vidnet om bemeldte penge, deres far Knud Christensen skulle have lånt Tomas Christensen, så de i så måder er vildig, og ikke samme gæld med Tomas Christensens brev og segl bekræftes, han ikke heller den vil være bestendig men højlig benægter, som for er rørt, da kunne vi efter sådan lejlighed kende samme vidne så noksom, at det bør nogen magt at have men magtesløs at være.

Christen Knudsen
Født ca. 1620    Faarbækgaard, Haderup sogn, Ginding herred, Ringkøbing amt
Død 1690 Faarbækgaard, Haderup sogn, Ginding herred, Ringkøbing amt
Han nævnes i en retssag 3/8 1653 som Christen Knudsen i Fårbæk og sammen med Poul Vistisen i Skov

Knud Christensen (det svage led).
f. 1648, Faarbækgaard, Haderup sogn, Ginding herred, Ringkøbing amt
1728, Stavlund, Haderup sogn, Ginding herred, Ringkøbing amt.

Han er det svage led, da det ikke fremgår klart, at han er født på Fårbæk, men det formoder man af følgende grunde.

Knud Christensen og Christen Christensen var fæstere og delvis selvejere på Stavlundgård.
Der findes en retssag pr. 1/5-1690 - Valdemar Lund skriver og det: brødrene skylder både kongelige skatter, landgilde og arbejdspenge, gården er forfalden, avlen er mislykkedes, husdyrene er døde, osv. osv., og de to "brødre" er "gået fra gården" i ordets bogstavelige betydning. Så udover det økonomiske mellemværende bliver de nu også tiltalt for rømning. Her har Peder Vistisen fra Faarbæk fået til opdrag at "drifue auflingen" (drive avlingen) på Staulund.

Peder Vistisen er gift med en Kirsten Knudsdatter, som kan være en relativ til Knud – måske en datter, hvis Peder Vistisen har taget en ung kone. I nogen optegnelser nævnes Kirsten død d. 24. aug. 1721, Haderup, Ringkøbing i en alder af 62 år. Det er ikke hende, men derimod en Kirsten Knudsdatter Hovlbæk. https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17123292#163193,27411799

I dialogen mellem Arne Feldborg og Valdemar Lund, skriver Valdemar (se link højere oppe), at en Børge Melkiorsen i Glostrup har  beviset for at Knud er født på Faarbekgaard i 1658. Det kræver en tur på Lokalarkivet ved Vrindsted, at få styr på. Men det må nu være i 1648, da han dør i 1728 - 80 år gammel. Det kan være en "trykfejl".

Om han er den rette eller ej, må man selv vurdere eller undersøge. Men et er sikkert, der har været en Knud (Christensen) på Fårbæk, der har gjort børnene – heriblandt Bodil og Jørgen, der stadigvæk boede på stedet - arveberettigede, og det kan dårligt være andre end efterkommerne af Knud Christensen fra Egebjerggård, der giftede sig til part i Fårbæk.

Anne Knudsdatter
Der er ingen tvivl om, at hun og hendes søskende har arvepart i Fårbækgård, da søster Bodils mand Jens Christensen Bregendahl, og broder Jørgen Knudsen nævnes i Fjends-Nørlyng Herreders Skøde- og Panteprotokol,1740-1793. Fol. 11, som jeg har lagt ind tidligere.

Håber at høre fra dig Tove - måske har du nyt til din tråd?

Mvh Annette


Jytte Duholm

Kære Annette og Tove!

Jeg faldt lige over denne ældre tråd, som er interessant for mig, fordi jeg TROR, jeg stammer fra Villum Knudsen i Dollerup - nyfunden ane.

Kender I denne afskrift, hvor Knud Christensen i Stavlund nævnes flere gange:
https://dis-danmark.dk/bibliotek/921738.pdf

Venlig hilsen

Jytte

Annette Damgaard Hansen

Hej Jytte
Mange tak for pdf'en. Glæder mig til at kigge på det.
Annette