Oldefars forsvundne ejendom

Startet af Sonnich Brinch Morgenstern, 08 Apr 2021 - 12:40

Forrige emne - Næste emne

Sonnich Brinch Morgenstern

Jeg har nu prøvet (forgæves desværre) at finde den ejendom/gård, som mine oldeforældre købte i Fårup ved Jelling i ca. 1935 og solgte igen 1940. Min oldefar hed Jens Peter Jensen "Bank" og jeg ved, at han og Oldemor solgte gården, for det har min oldemor nævnt i et postkort til en søn.
Der er ikke så mange ejendomme at vælge imellem, skulle jeg mene, men ikke om jeg kan finde noget som helst på sa.dk
Jeg har kigget under "Fårupgaard, Jelling" i "Ejerlav", der vist er rette sted at lede...?
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/rif/select/10/16746939?fbclid=IwAR0W6526deRU3aTuu5em0hL5a_34Al45l6F-C8vqqIe1eTqYuhEOe0p-iv8
Er der nogen, der kan hjælpe mig videre...?
På forhånd mange tak
Sonnich

Britta Hansen

#1
Hvor er familien i FT1940 pr. 5. november?

Kan vi ikke få oplyst detaljer på ham + ægtefællen?

Mange blade i Tingbogen er omskrevet og ikke on-line. Prøv i Realregistret.
Hvem solgte han ejendommen til?
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Sonnich Brinch Morgenstern

Jeg ved ikke noget om, hvem han solgte gården til.
Ved folketællingen i 1940 boede familien i Åle, hvor de 2 måneder forinden (6/9) havde købt en ny gård.
Havde det blot været så nemt  :D
Hvilke informationer behøver du...?
Han hed Jens Peter Jensen, nogle gange også "Bank" som tilnavn, født 6/3 1881 i Aastrup ved Brædstrup
Hun hed Mette Petrea Brinch (g. Jensen), født 12/10 1885 i Sønderho på Fanø.
De var gift i Føvling 9/9 1911

Sonnich Brinch Morgenstern

Når jeg 'malker' dette postkort for information, så får jeg også at vide, at de solgte gården for 30.000
Stemplet mangler halvt, så årstallet er væk - der står kun "07.08", men det må være 1940, altså afsendt 7. aug. 1940

Britta Hansen

Detaljer var for at finde familien i FT1940.
Hvem købte han gården af? Familie?

Der kunne være en notits i avisen under 'Tinglyste skøder' eller hvad rubrikken måtte kaldes.

Dette navneregister slutter 1937
Nørvang-Tørrild Herredsfoged
Navneregister til realregistre
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Sonnich Brinch Morgenstern

Det vides heller ikke, hvem han købte gården af.
Jeg véd, at det er mangelfuldt, men desværre ved jeg ikke mere om denne gård og årene i Jelling.
Jeg har spurgt de få, der kunne tænkes at huske noget, men der var ikke mere hjælp.

Sonnich Brinch Morgenstern

I FT 1940 står der desværre intet om, hvor de netop var ankommet fra...

Sonnich Brinch Morgenstern

Jeg har allerede kigget i det register, men ikke fundet ham under hverken Jensen eller "Bank"...