Match hos family finder

Startet af Krista Lauridsen, 12 Jan 2021 - 12:36

Forrige emne - Næste emne

Krista Lauridsen

Hej

Jeg har omsider fået et match og en henvendelse fra en amerikansk dame. Hun matcher min far med 125 shared centimeters og længste blok på 28 med min far. Vi har ret hurtigt indsnævret vores fælles forbindelse til aner fra Guldager sogn, hvor hun har en anelinie og min far adskillige. Desværre er min slægtsforskningsindtastninger gået til i computeropdateringer, så jeg skal i gang med at genskabe. Er der nogen der har et bud på hvor langt tilbage vi skal med et sådant match? Family Finder siger selv 2 - 4 cousin og det betyder vel vi er ude i 1x tip til 3 x tip eller?

Hilsen Krista
Mvh Krista L

Anders M. Petersen

Hej Krista!

Med 125 cM shared skal du nok tilbage til din fars oldeforældre eller måske endda tipoldeforældre: https://dnapainter.com/tools/sharedcmv4/125

Hvis matchpersonen er væsentligt yngre end din far (generationsspring), så er oldeforældre mere sandsynligt end tipoldeforældre.

Din far er "Self" på ovenstående figur.

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Krista Lauridsen

Tak Anders - det lykkedes mig i går at finde et match - tror jeg nok. Det viste sig at jeg skulle tilbage til min fars 5xtipoldefar og det amerikanske matchs 5 x tipoldefar - det er altså sjovt at man kan identificere dna fra så langt tilbage.

Den amerikanske dame og min far har tre matches et på kromosom 4, 9 og 15. Det match vi deler på kromosom 15 deler vi med en anden dansker - er det sandsynligt at alle disse matches kommer fra den samme forfader - eller skal jeg ud og finde flere fælles aner monstro?

Hilsen Krista
Mvh Krista L

Anders M. Petersen

Hej Krista!

Det ville være meget mod min viden, hvis du skal langt tilbage for at finde de fælles aner ved 125 cM!

Der må være en anden og (lidt) nyere forbindelse.
Den fjerne ane I har fundet udgør måske 1/3 af forklaringen på de 125 cM, så den anden forbindelse kan ligge næsten lige så langt tilbage.

Jeg tror bestemt det er værd at lede lidt mere!

God jagt!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Krista Lauridsen

Det må jeg prøve at undersøge så. Enten har jeg skrevet forkert i indlægget eller mængden er ændret(?), for da checker nu er det "kun" 105 cM, men jo altså fordelt på flere stykker (hvis det giver mening..)

Men nogle gener kan vel "overleve" i flere generationer/være stærkere om jeg så må sige. Jeg synes da jeg har læst en artikel om at der jo godt kan være aner, men stort set ikke har genmateriale fra?

Hilsen Krista
Mvh Krista L