Hammel sogn før ca. 1660. I hvilket herred og len?

Startet af Jørgen Pedersen, 06 Aug 2019 - 09:00

Forrige emne - Næste emne

Jørgen Pedersen


Jeg kan læse mig til, at Hammel sogn er placeret i Gjern herred, Skanderborg amt. Det er korrekt efter 1660, men før?

Jeg kan ikke finde sognet i lensregnskaberne for Skanderborg len. I hvert fald ikke i Gjern herred
Se f.eks Ekstraskattemandtallet 1610, hvor Gjern herred starter her: https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=297298#297298,60965689
Eller 1647, hver herredet starter her: https://www.sa.dk/ao-soegesider/billedviser?bsid=297309#297309,60969314

Jeg mangler lokalkendskab, og jeg kan simpelthen ikke finde sognet. Måske er der noget, jeg overser, men er der nogen, der ved, hvor sognet kan findes før 1660? Måske er det slet ikke i Skanderborg len?

Med venlig hilsen
Jørgen Pedersen

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jørgen Pedersen


Mange tak for hjælpen. Det var godt fundet. Gjern herred ses i mandtallet - opslag 22/530 - , men uden Hammel sogn. Det er måske det, som dit spørgsmålstegn sigter til ?

Det er mærkeligt, og måske har sognet slet ikke ligget i Gjern herred før 1660?
Jeg kigger videre

Igen, tak for interesse og hjælp

Mvh
Jørgen

Gitte Johansen

Her står jo Hammel i Hids herred under Silkeborg
Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Gitte Johansen

https://da.wikipedia.org/wiki/Gjern_Herred

Gjern Herred var et herred i Skanderborg Amt. Herredet hed i Kong Valdemars Jordebog Giærnæhæreth hørte i middelalderen til Åbosyssel, var en tid under Skanderborg Len og fra 1660 til Skanderborg Amt og en tid i et Silkeborg Amt.

Gjern Herred grænser mod øst til Sabro- og Framlev Herred , mod syd til Hjelmslev- , Tyrsting- og Vrads Herreder, fra hvilke det skilles ved Ravnsø, Knudsø og Himmelbjergsøerne med Gudenå, og mod vest og nord af Viborg Amt (Hids-, Lysgård- og Houlbjerg Herreder); også vestgrænsen dannes af Gudenå.

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Jørgen Pedersen


Ja, jeg havde godt set, at det var registreret under Hids, som starter opslag 10/530, men her ses Hammel heller ikke - i hvert fald kan jeg ikke finde det.

Og jeg havde også googlet og wiki'et herredet og sognet. Oplysningerne er jo ikke voldsomt præcise - "var en tid under Skanderborg len" - hvilket man sagtens kan forstå, når man selv har søgt i kilderne. Når der tales om amt, må der jo sigtes til perioden efter 1660.

Mange tak for hjælpen. Det er altid rart, når andre kigger på materialet, så nye synsvinkler og ideer dukker op. 

Mvh
Jørgen

grethe jensen

du skriver"... Jeg kan læse mig til, at Hammel sogn er placeret i Gjern herred, Skanderborg amt. Det er korrekt efter 1660, men før? ...

i Vibrorg landstings domboeger fra 15... finder du f eks Farre, Skellerup og Hammel i Gjern herred,...
Jeg ville gaette paa Aarhus len, men maaske kan de to andre naevnte byer hjaelpe dig til at skyde dig ind paa rette sted?
Mvh GJ

Jørgen Pedersen

Hej

Det var en god idé, som skal undersøges nærmere.
Før jeg henvendte mig her på Forum havde jeg kigget i Nørgaard-Pedersens cd med stedsmål mm. fra Skanderborg-Åkær len 1581-1660, Dronningborg len 1610-1661, Silkeborg len 1596-1661 og Århusgårds len 1599-1660 ud fra den betragtning, at der måtte være betalt stedsmål eller lignende i Hammel sogn, og at man ud fra oplysningerne så kunne stedfæste sognet.

Men uden held. I Silkeborg len nævnes et par personer "i Hammel", der fæster andetsteds, men ingen, der fæster i Hammel. Det er faktisk alt. Det er som om, sognet er sunket i jorden før 1660 .....

Mvh
Jørgen

Peter Kristiansen

www.digdag.dk har Hammel som værende i
Silkeborg Len 1599-1662
Silkeborg amt 1662-1791
Skanderborg amt 1791-1970
Århus amt 1970-
M.v.h. Peter Kristiansen

Jørgen Pedersen


Mange tak. Jeg kendte ikke Digdag, så det må jeg se på.
Men hvorfra ved udgiverne, at Hammel ligger i Silkeborg len? Er der kildeangivelser i Digdag?

Jeg har været nogle ekstraskattemandtal for Silkeborg len igennem uden at finde Hammel. Måske har jeg overset sognet, eller måske er der noget, jeg misforstår - det ville ikke være første gang.
Men det er da også bemærkelsesværdigt, at der ikke i regnskaberne for Silkeborg len - jvf Nørgaard Pedersens cd - er indførsler fra Hammel sogn.

Men igen, tak for hjælp og interesse

Mvh
Jørgen

Helmer Christiansen

http://www.digdag.dk/ indeholder Danmarks administrative inddelinger siden 1660.

Hammel hørte amtsligt/regionalt til under Silkeborg Len 1599-01-30 til 1662-02-19
Silkeborg Amt 1662-02-19 til 1793-03-04
Skanderborg Amt 1793-03-04 tll 1867-08-01
Skanderborg Amtsrådskreds under Århus Amt 1867-08-01 til 1942-04-01
Skanderborg Amtsrådskreds under Skanderborg Amt 1942-04-01 til 1970-03-31
Århus Amtskommunes 3. område, Århus Amtsrådskred, Århus Amt 1970-04-01 til 2006-12-31
Region Midtjylland 2007-01-01 til nu.

Gjern Herred havde sogne i både Silkeborg og Skanderborg Len/Amt
Retskredsmæssigt hørte Hammel sogn under Gjern Herred fra før 1662 til 1672-04-06
1672-04-06 til 1736-07-01 til Frijsenborg birk
1736-07-01 til 1957-03-31 til Frijsenborg-Fauerskov birk
1957-04-01 til  1973-03-31 til Hammel retskreds
1973-04-01 tll 2006-12-31 til Silkeborg retskreds
2007-01-01 til nu til Randers retskreds

I DigDag zoom ind på Hammel, vælg dato og administrativ inddeling og klik på Hammel. Så fremkommer navn på den administrative enhed og dens periode ude til venstre.
Helmer Christiansen
2000 F

Jørgen Pedersen


Mange tak for hjælp og instruktion. Digdag er da virkelig et fint og nyttigt instrument, og oplysningerne om Hammel er jo entydige: Hammel sogn ligger i Silkeborg len.

Hvis man følger din anvisning, kan man dog godt se, hvorfor der er eller har været tvivl, for Hammel ligger nærmest som en udvækst ind mellem Dronningborg og Skanderborg len.

Men jeg kan som nævnt ikke finde sognet i Silkeborg lens ekstraskattemandtal, og jeg har nu kigget en jordebog fra et vilkårligt år igennem. Heller ikke her kan jeg finde sognet, så jeg må på en eller anden måde overse noget.

Mærkeligt, men jeg leder videre

Mvh
Jørgen

grethe jensen

det kunne jo ogsaa vaere, at "hammel" var gaaet tabt eller "gemt" et forkert sted (jeg har engang fundet noget i Ribestift som burde have vaeret under Aarhus stift!)
Mvh GJ