Søruller for København 1795 - 1800?

Startet af Helle Johanne Landberg, 04 Aug 2019 - 13:27

Forrige emne - Næste emne

Helle Johanne Landberg

Hej

Jeg er på jagt efter en enroulleret matros Hans Hansen født på Fyn, der flytter til København (indre by) i perioden 1795 - 1800. Her bor han indtil 1812. Det er med stor sandsynlighed Hans Hansen født 1777 fra Kerteminde, søn af matros Hans Hansen født 1753 https://www.danishfamilysearch.dk/cid59312.

Men... der ser ud til at være store mangler i sørullerne både på Fyn og i København, og jeg kan ikke gennemskue om, der er en mulighed for at følge ham via sørullerne.

Er der søruller for København i den pågældende periode? Jeg har prøvet Daisy og der kommer 0 hits.

Mvh
Helle






Georg Brandt Christensen

Hej
Sørullerne kan være svære at finde.
Jeg har indsat nogle links til disse, så kan du selv undersøge om de relevante søruller er med:

Hovedindgang:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/other/other-collection/179

og detailindgang:

Arkivserie:
Søruller (1796 - 1860)

Arkivskabere:
Generalkrigskommissariatet angående Udskrivningsvæsenet (1796-1850) , Justitsministeriet, 2. Ekspeditionskontor (1850-1860)

Arkivseriens navn:
Søruller (Officielt)

Url: https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_liste?q=%2Fdaisy%2Ffysiske_enheder_liste&a=krigskom&b=s%C3%B8rul&c=&d=1825&e=1825&f=&g=&h=&ngid=&ngnid=&heid=3185307&henid=3185307&epid=3185307&faid=11&meid=&m2rid=&side=1&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=&page=4
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Helle Johanne Landberg

Tak for svar.

Oversigten på Daisy giver et bedre overblik end den på sa.dk, så tak for det. Men der er desværre stadig ikke nogen søruller fra Odense/Fyn fra 1777 og til 1802. Der er hovedruller fra København 1803 og først igen fra 1812-13.

De har jo også været i krig, så ressourcerne er nok brugt andetsteds.

Jeg må se om jeg kan bruge det til noget. Ellers må jeg jo acceptere, at jeg ikke kan finde ham ad den vej.

Mvh
Helle

Karen Margrethe Schmidt

Hej Helle

For Fyn, København kender jeg INTET til, der kan du være heldig at Sørullerne ligger under godserne. Du kan evt. finde dem på FS.

mvh
Karen Margrethe Schmidt
Karen Margrethe Schmidt

Helle Johanne Landberg

Tak, Karen. Det vil jeg prøve :-)

Georg Brandt Christensen

Hej igen Helle

Jeg har ikke selv forstand på Sørullerne men jeg kan da se at der er nedenstående søruller fra Fyns land fra 1796-1799
Har du set dem?
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=21547124#378152,73487073

•   Fynske Distrikt 1796 Hovedrulle
•   Fynske Distrikt 1797 Hovedrulle
•   Fynske Distrikt 1798 Hovedrulle
•   Nyborg 1799 Hovedrulle
•   Svendborg 1799 Hovedrulle

Udtræk fra Jørgen Greens bog "Slægtsforskning i lægdsruller og i hærens og søværnets arkiver"

Sørullerne for perioden 1704 og frem til 1802 er kun sparsomt bevaret i gods-, herreds- og rådstuearkiver
Af søruller findes bl.a. Sjællands indrulleringsdistrikts hovedrulle fra 1705 og samme distrikts aparterulle
(særlig sørulle) 1740 til ca. 1773 med angivelse af fødested. Rullen omfatter de sjællandske
søkøbstæder og for Dragørs vedkommende ca. 90 pct. af den mandlige befolkning. Endvidere findes
hovedsørullen for København fra 1740 til ca. 1800 med angivelse af fødested.

Sørulleme efter 1802 ført af de regionale myndigheder kan findes på landsarkiverne i det omfang, de er bevaret.
Sørulleme for Sønderjylland frem til 1864 findes i amtsarkiverne og i godsarkiverne samt i byarkiverne.
I nogle arkiver skelnes der ikke mellem landmilitære og sømilitære udskrivningssager.

De søruller fra 1802-1912, som blev født af centraladministrationen, findes på Rigsarkivet i Justitsministeriet, 1. afdeling, 2. Kontors arkiv og er de bedst bevarede.

Mønstringsembedsmændene var for en stor del toldere, men kun få toldstationer har afleveret deres
bemandingslister, For København findes der skibe bemandingslister for tiden indtil 1828 i arkivet efter
indrulleringschefen for Sjællandske distrikt i søetatens arkiv på Rigsarkivet. For tiden efter 1869 har
mønstringsbestyreren for København afleveret sit arkiv til Landsarkivet i København.

Rigsarkivet har - udover søruller - de arkivalier, som knytter sig til den pågældendes forhold under
aftjeningen af søværnepligten (f.eks. gagebøger, stamruller, aftegningsbøger, skibsjoumaler, straffeprotokoller, pensionsarkiver, støtte til evt. efterladte m.m.). Disse arkivalier er omtalt i de efterfølgende kapitler
M.v.h. Georg Brandt Christensen

http://igbc.dk

Slægter: Brandt, Refslund, Lautrup, Kristensen, Christoffersen, Stampe, Tvede

Mikkel Eide Eriksen

Hej

Jeg har gravet en del i søruller i det gamle Kronborg amt/rytterdistrikt. De er en meget kærkommen kilde når man mangler kirkebøger eller skal opspore folk!

De relevante forordninger er disse (kan slås op hos Schou):
1704-12-16 Privilegier for Søefolket i Danmark, som sig lade enrollere
1723-03-06 Enrolleringen
1726-05-25 Søe-Enrolleringens Ophævelse
1739-09-30 Privilegier for Søefolket i Danmark, som sig lade enrollere
1743-11-15 de Enrolleredes samt andre Undersaatters Indkaldelse til Kongel. Søe-Tieneste
1770-02-01 Søe-Enrolleringen i Danmark
1802-01-08 Søe-Enrolleringsvæsenet i Dmk
1808-02-26 Kystmilicens Indretning i Danmark

Jeg vil tillade mig at citere fra mit skrift om Christen Nielsen, hvor jeg bruger sørullerne til at anskueliggøre hans ophav. Det giver et indtryk af hvad man kan finde:
Citat
Som beboer i en fiskerby henhørte Christen til en såkaldt sølimit*. Søindrulleringen var oprettet ved forordningen af 30/9-1739 som omhandlede de "Søe-Folk, som paa hvert Stæd findes af den Alder, Befarenhed og Rørighed, at de kand eragtes beqvemme til at giøre Tieneste paa Vores Orlogs-Flaade i paafordrende Tilfælde". De indrullerede mænd fik forskellige privilegier og forpligtelser i henseende til søfarten.

Sørullerne blev vedligeholdt ved at der årligt blev indkaldt til session. Her blev de søvante og -uvante mænd og drenge indrulleret ved at deres navn, alder, fødested, duelighed, mm. indskrevet i rullen. Hvis en indrulleret døde eller flyttede blev han udslettet (dvs. udstreget) fra rullen, og hans nummer blev genbrugt. Med mellemrum blev rullen kasseret eller arkiveret, og en ny rulle blev omskrevet fra bunden (dvs. renskrevet med ajourførsler). Ikke alle søruller fra denne tid er bevarede, men nogle findes dog stadig.

De tidligste søruller fra Kronborg er opdelte i fiskerlejer (istedet for lægder som de senere ruller). I 1778–1801-rullen optræder Christen således under Rågeleje som nr. 3. Han var blevet indrulleret 25/1-1774, og angives da som værende 18 år gammel og født i Rågeleje, ca. 1756 ligesom Milanbogen også påstår. Hans statur angives som værende "lav", så han har nok været under gennemsnitshøjden (som sidebemærkning har jeg tidligere beregnet gennemsnitshøjden ved ekstrasessionen 1802 for Gilleleje til 163 cm, formentlig var den nogenlunde den samme i Rågeleje). Han er efterfølgende blevet slettet med anmærkningen "flÿttet til Gilleleÿe" på et tidspunkt før 1795 hvor den næste mand indrulleres og overtager nr. 3.

Herefter optræder han igen i samme rulle — nu under Gilleleje — hvor han er indrulleret 2/5-1791 som nr. 53 med anmærkningen "flÿttet hertil fra Raageleÿe".

I forbindelse med stavnsbåndets afskaffelse i 1788 blev landmilitæret oprettet og den almindelige værnepligt indført. Danmark blev inddelt i lægder (som regel svarende til et sogn) og der blev oprettet nye lægdsruller. I den forbindelse er der tilsyneladende opstået forvirring hos de lokale myndigheder om hvem der hørte til søruller og hvem der hørte til (land-)lægdsruller, hvilket bl.a. ses af de mange relaterede cirkulærer, reskripter, og resolutioner der udkom fra øvrigheden i slutningen af århundredet (se Laurids Fogtman, Kongelige Rescripter, Resolutioner og Collegialbreve for Danmark og Norge (Gyldendal, flere årgange).

Der kom derfor 8/2-1802 en ny præciserende forordning ang. Søe-Enrolleringsvæsenet i Danmark, efter hvilken der blev indkaldt til ekstra-session. Alle sølimitters beboere skulle nu indrulleres i nye ruller helt fra bunden. Efter forordningen blev drenge og mænd indskrevet i ungdomsrullen ved fødslen, hvorfra de blev flyttet til hovedrullen når de fyldte 14, og endelig til ekstrarullen når de fyldte 50. Rullerne blev omskrevet hvert 3. år, og der førtes tilgangsruller i de mellemliggende, ligesom (land-)lægdsrullerne.

Til de nye sørullers oprettelse udarbejdede lodsoldermand og lægdsmand Niels Andersen Willingebech en såkaldt lægdsseddel (egentlig et syet folio-hæfte som de øvrige ruller). Heri kom Christen igen til at stå som nr. 53 i Gilleleje. Han angives da til at være 64½ tommer (169 cm) høj, så han må være vokset noget siden sin oprindelige indrullering som 18-årig.

[...]

Jeg har desuden gennemgået de ældste ruller (sørullen 1741–73, mandtalsrullen 1772), men i disse optræder han ikke, hvilket da også stemmer med den ovenanførte indrulleringsdato 25/1-1774.

Man kunne måske forvente at han ville være at finde i mandtalsrullen 1772 idet den er baseret på husstande og således også indeholder drenge helt ned til 1 år gamle og endda enkekoner, men det er han ikke. Dette er muligvis fordi rullen er baseret på husstande og der — som det senere vil fremgå — ingen indrullerede var i familien dette år.

* Sølimit, ODS: "distrikt, i hvilket der udskreves værnepligtigt mandskab til marinen." — Det er ikke endnu lykkedes mig at finde en decideret oversigt over de oprindelige sølimitter. Forordningen af 26/2-1808 ang. Kystmilicens Indretning i Danmark angiver at "naar to Trediedele af et Sogn ligger indenfor de bestemte 2 Miles Afstand fra Kysterne, henlægges det hele Sogn under Kystmilice-Inddelingen". Ordet kunne iøvrigt også bruges om de indrullerede i det givne sogn

Spørg endelig hvis noget er uklart!

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Mikkel Eide Eriksen

PS: Jeg kan ikke finde Greens nævnte "Sjællands indrulleringsdistrikts hovedrulle fra 1705" i Daisy, er det bare mig?
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Helle Johanne Landberg

Tak til jer alle for gode indput - en og spændende historie. Sjovt fordi jeg er vokset op i Gilleleje, og dels kender historien om Milanfamilien jf. Milanbogen, og dels har gået i skole med efterkommere. Ingen tvivl om, at der er meget at hente, når først man knækker koden til, hvor man finder, og hvordan man bruger oplysningerne i sørullerne.

Det er gået op for mig, at en del af min hidtidige forvirring skyldes, at der ændres i udskrivningsdistrikterne i 1788 og igen i 1794. Udskrivningsdistrikterne hedder derfor noget forskelligt alt afhængig af tidspunkt. Det ændrer dog ikke på, at der er en del mangler for fx Odense.

Ifølge Green: "Endvidere findes hovedsørullen for København fra 1740 til ca. 1800 med angivelse af fødested." Så må jeg bare på jagt efter den, selvom jeg ikke umiddelbart kan finde den. Fra 1794 må det være 1. Sjællandske udskrivningsdistrikt.

Det er dog spørgsmålet om ikke den klogeste strategi er at starte med at gennemse sørullerne fra København for 1802-03 (som findes indscannede), hvor jeg ved at han skal være. Det ser ud til, at der har været en del rod indtil da. Det er en stor opgave (henved 1.000 sider), men ikke umulig. Den besværliggøres desværre af det meget almindelige navn Hans Hansen, som der er mange af. Men jeg ved da, at han er fra Fyn født omkring 1780, flyttet til København før 1799, og død i København 1812-13.

Jeg havde overset, at Green har skrevet en hel bog om emnet, selvom det står jo på side 2 i hans foredrag: http://www.ds-naestved.dk/Links/Laegsruller/Materiale%20fra%20J%C3%B8rgen%20Green.pdf Den bog må jeg da læse ved lejlighed.

Mvh
Helle

PS. Mikkel tror du ikke, at det er en skrivefejl, så der skal stå 1805?

Helle Johanne Landberg

Blot til orientering: Arno Guzek og jeg arbejder parallelt med samme enroullerede matros Hans Hansen. Derfor flere opslag på Forum om samme mand. Vi prøver at angribe ham fra forskellige vinkler. Det er den sidste af Thorvald Staunings oldefædre, som vi mangler, at finde fødested og forældre på.

Mvh
Helle

Mikkel Eide Eriksen

Hej Helle

Sjovt! Tør man spørge om din årgang? Min mor er fra '55 og voksede op på Hovedgaden.

Jeg tror ikke det er en tastefejl, der var jo forordningen af 1704 og jeg har også haft fat i en købstadsrulle fra 1705, så man håber jo at der også findes en rulle for sølimitterne ude i provinsen :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Helle Johanne Landberg

Jeg er årgang 1961. Jeg flyttede derfra som 17-årig, og jeg har ikke ældre søskende, så jeg kender nok ikke din mor. Desværre. Det er ellers sjovt, når man opdager, hvor lille verden er :-)

Mikkel Eide Eriksen

Ja, det er den nemlig (faktisk var jeg hos tandlægen i Gilleleje i går og hun havde boet lige overfor hvor jeg i dag bor i København, så vi fik en lille snak). :)

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986