Waterscout protokollerne - ?

Startet af Bernhard Christensen, 02 Aug 2019 - 00:08

Forrige emne - Næste emne

Bernhard Christensen

hej

jeg er ny udi læsningen af waterscout protokollerne på sa.online

jeg "læste" - mere "bladrede" i protokollerne for f.eks 1783-1785 - jeg så enkelte skibsafgange til Grønland - dengang primært betegnet som "Strat Davies" - men for få synes jeg - derimod en del trafik mod Europa osv.

kan det tænkes at den Kongelig Grønlandske Handels skibsafgange ikke er optegnet i så stor grad?- f.eks fordi flådens og kongens skibe ikke er med i protokollerne?


Hvis nogen har erfaring med protokollerne hører jeg gerne nærmere

dbh
Bernhard

Kristian Skak-Nielsen

Hej Bernhard

Som jeg har forstået det stod waterscouten for at hyre sømænd til private handelsskibe, og nedskrive den aftalte hyre i protokollen.

Det forklarer hvorfor flådens og kongens skibe ikke er med. Hvordan det forholder sig med den Kongelige Grønlandske Handel ved jeg ikke.

Jeg har selv kun benyttet waterscoutsprotokollerne en enkelt gang.

Venlig hilsen

Kristian Skak-Nielsen

Bernhard Christensen

hej Kristian

tak for reaktionen - jeg tror du har ret i dine antagelse.

dbh
Bernhard

LarsMH1946

Det er lidt blandet: f eks er det ikke lykkedes for mig med skibe i 1750erne. Men jeg har fundet skibe som jeg ved at er gået til Christianshåb i 1770erne og også i 1790erne

Karsten Jacobsen

Nu ved jeg ikke, hvad du leder efter, men både flådens og KGH's skibsdagbøger er bevaret nogle hundrede år tilbage og findes i Rigsarkivet. Måske kan du finde, hvad du søger der?

Venlig hilsen
Karsten 

Bernhard Christensen

hej Karsten og Lars

Tak for reaktionerne. Jeg har siden mit indlæg fundet de nødvendige skibsafgange i KGH arkivalier

mvh
Bernhard