Hjælp til at følge denne person i lægdsrullen

Startet af Helen Jepsen, 29 Jul 2019 - 19:35

Forrige emne - Næste emne

Helen Jepsen

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17122744#162159,27250173

Det drejer sig om Niels, nr 5 på højre side. Rasmus Due og Kirsten Henrichsdatters søn.

Jeg har forsøgt på flere forskellige måder at finde ham, og har også stødt på personer af navne
som Niels Due og Niels Rasmussen Due, men jeg kan ikke rigtigt få det til at hænge sammen.
Lægdsruller er en af mine svage sider, så jeg håber, der er hjælp at få.
Venlig hilsen
Helen Jepsen

Britta Hansen

#1
Hej Helen

Er det ham, der opholder sig i Vedslet i FT1787?

Skanderborg, Voer, Vedslet, Grumstrup by, , 7, FT-1787, C4110
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Anders Due     28     Gift     husbonde     gaardbeboer og bonde       
Anne Simonsdatter     23     Gift     madmoder            
Anne Cathrine Andersdatter     1     Ugift     deres barn            
Niels Echilsen     23     Ugift     tjenestefolk            
Mette Kirstine Nielsdatter     30     Ugift     tjenestefolk            
Kirsten Henrichsdatter    52     Enke     kone     faar aftægt       
Niels Rasmussen     17     Ugift     hendes barn            
Henrik Rasmussen     11     Ugift     hendes barn            
Abigael Rasmusdatter     15     Ugift     hendes barn       

Hvis det er ham, kan du starte med at lede i den første Hovedrulle for Skanderborg 1789 lægd 13 Vedslet sogn - start bagfra, hvor tilflyttere noteres.

Indsæt også gerne links til de forekomster, du har fundet, og hvor du er i tvivl!
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#2
Du må godt opsummere, hvad du allerede har fundet ud af om ham i din tidligere tråd, ellers tåger vi rundt alle mulige steder!
Link til din tidligere tråd https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,150635.msg794920.html#msg794920

Vi skal finde ham i sognet, han opholdt sig i. Hvornår kom han til Skanderup sogn?
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Helen Jepsen

Det bliver en lidt længere roman, men jeg prøver at konkludere på tidligere "fund":

Jeg har selvfølgelig forfulgt de oplysninger, jeg tidligere har fundet/fået vedr. Niels Rasmussen Due.
Niels er født i Fruering sogn, Skanderborg amt 29. januar 1770.
Faderen Rasmus Due bliver begravet 24. februar 1786 i Vedslet sogn.
I skiftet efter faderen Rasmus Due er der fremvist et skøde på en gård i Grumstrup dateret 23. juni 1778.
Familien må være flyttet til Grumstrup i Vedslet sogn i 1778, formentlig fra Fruering, hvor børnene er født.

I 1784 nedbrændte familiens gård i Grumstrup ved en brand, hvor ni gårde i byen nedbrændte i løbet af kort tid.
Efter branden udflyttede Rasmus Due sin gård, så den lå uden for byen.

Ved skiftet 1787 efter Rasmus Due bad hans enke Kirsten Henrichsdatter om at få gården solgt ved auktion, på grund af boets fattige tilstand. På det tidspunkt boede hendes tre børn Niels, Henrich og Abigael hjemme hos hende.
Gården bliver solgt til Anders Sørensen Due og ved folketællingen 1787 er hun og børnene nævnt sammen med Anders Dues familie.

Ved skiftet efter Rasmus Dues enke i 1810 sender Niels Due, der havde været eftersøgt i avisen,
en befuldmægtiget fra Horsens, der skulle sørge for, at hans søster Abigael skulle arve moderens efterladen-
skaber mod, at han betalte gælden i boet.
Desværre står der ikke hvor Niels opholder sig. Man kan gætte på Horsens!
I første del af skiftet er det nævnt, at han for år siden var rejst til København, hvorfra han igen skulle være rejst.

I forsøg på at finde ud af, om den Niels Due, der 1812 blev gift med enken Mette Nielsdatter i Stilling sogn, er den samme som den Niels Rasmussen Due, der døde i Skanderup sogn 17.12.1814.

I skiftet efter Mette Nielsdatters mand Jørgen Gundersen, er nævnt en del børn, som vel så skulle være nævnt i skifte efter Niels Rasmussen Due. Jeg fandt et skifte efter en Niels Rasmussen, der tidsmæssigt kunne passe, men hans kone hed ikke Mette!

Det kan være Niels, der er nævnt i Hansted i dette link:
https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php?topic=150635.0

Som det fremgår, er det ikke let at finde hans opholdssted.

venlig hilsen Helen

Helen Jepsen

Jeg søger stadig.
Måske kunne Niels være flyttet til Hansted tidligere end Ft 1801.
Jeg søgte i lægdsrulle Aarhus hovedrulle 1795, hvor jeg fandt dette:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=16481031#18029,972424

Niels Due's søn (hedder sønnen Niels)
nr. 172 født i Raadved (ligger i Hansted sogn)
Jeg ved ikke hvad den underliggende tekst betyder andet end, at han er døv.
Er der mon noget at hente her.
venlig hilsen Helen

Helen Jepsen