dødsfald odense 1759

Startet af Erik Dam, 16 Jul 2019 - 11:16

Forrige emne - Næste emne

Erik Dam

Jeg har besvær med et dødsfald i kirkebogen. Der er specielt et ord jeg ikke kan tyde, og måske er noget af det andet heller ikke korrekt.
Jeg har foreløbig dette forslag til tydning:
D 12. sept. Anna Margrethe, Friderich Dickes hust. Af de tydske ? af fabriquen død og iordet i sit 52 aar i fattiges iord

Originalen findes her:
Odense amt, Odense, Odense - Vor Frue, 1692-1786 FVD (EM) - opslag:  412

http://ao.salldata.dk/vis1.php?bsid=180695&side=412

venstre side linje 12:

worddokument med billede vedlagt

Håber på hjælp til det manglende ord. Tak.

Jørgen Thue Pedersen

#1
Hej!
Her er mit bud fra det du lagde ind:

D 12. Dito [sept]. Anna Margrethe, Friderich Diches Hust. af de Tydske Folck, eller
af Fabriqven, død og iordet I sit 52 aar i fattiges iord.
mvh
Jørgen

Erik Dam

Tak Jørgen, Jeg tror du har ret, selv om jeg umiddelbart er i tvivl om der er et c. Jeg troede i første omgang at det var et ord men var selv kommet i tanke om at det godt kunne være 2 ord til sidst, og folk lyder rigtig for det har jeg set anvendt i anden sammenhæng, men det store komma forvirrede mig også, jeg synes heller ikke helt jeg kan se den logiske sammenhæng med "eller" selv om det ligner meget for hun var både af det tyske folk og på fabrikken som var en tysk vævefabrik i Odense.
Men tak jeg stiller mig tilfreds med det sådan, jeg var blot usikker på om der skulle stå et eller andet meget betydningsbærende men det gør der ganske givet ikke.
vh Erik