politiets mandtaller Kbh

Startet af Eva Morfiadakis, 06 Jun 2011 - 17:37

Forrige emne - Næste emne

Eva Morfiadakis

Hej!

Finns det någon som skulle vilja titta i filmerna med politiets mandtaller för mig?

Det gäller Nørregade 16, maj 1879.  Där ska finnas en Johanne Drevdahl (enke) född i Sorø.
Hos sig har hon en tjenstepige Ida Peterson f. i Sverige. Åldern 16 eller 17.

Vad jag söker är om det står en exakt födelseort i Sverige för Ida. Också om det står var Ida var i tjänst tidigare.

Var på stadsarkivet idag och hittade var Ida fanns i november 1879, men kom inte vidare för att jag inte kunde finna enke Drevdahl i FT1880 i DDD. Hade jag bara sökt på Drivdahl.

Eva M
Eva M

Lis B. Jensen

Hej

I den indtastede folktælling 1880 findes Johanne Drivdahl i Nørregade - men der er ingen IDA der.
Desværre er der ingen Ida der passer med den alder du har angivet i København 1880 - så måske er hun rejst hjem eller rejst videre.

Lis
Lis B. Jensen
* * * * * * * *
Ses i Legacy Forum: http://legacydansk.com og
https://vordingborglokalarkiv.dk/

Eva Morfiadakis

Hej!

Nej, Ida har inte rest hem 1880. I FT 1880 finns hon hos familjen Scheer på Hohlberggade. I politiets mandtaller (film) blev hon anställd den 1 november 1879 hos dem. Dessförinnan var hon i tjänst hos Enke Drevdal. Detta har jag funnit i politiets mandtaller november 1879.
Ida kom till Köpenhamn 1877 enl. FT 1880. Jag vill försöka gå tillbaka och se om det står en ort i Sverige där Ida kom från, inte bara Sverige.
Om det är rätt Ida, kom hon aldrig tillbaka till Sverige. Hon blev gift med en dansk, flyttade till Färöarna och kom tillbaka till Köpenhamn 1915 och dog i Ordrup. Ingenstans står det var hon är född i Sverige, och i Sverige hittar jag henne inte.
Enke Drevdahl/Drivdahl bodde 1880 i Nørregade 16. Jag hoppas att hon också bodde där i maj 1879 när politiets gjorde sina mandtaller. Johanne Drevdahl dog 1899 enl. fogsgaard. Då bodde hon på en helt annan adress. Tydligen var det en människa som flyttade omkring.

Eva M
Eva M