Hvor får de det fra :-)

Startet af Theis Kongeskov Jensen, 03 Jul 2019 - 10:32

Forrige emne - Næste emne

Theis Kongeskov Jensen

Hej igen.
Det tyder på, at det er hos FTDNA man skal foretage sin test. Og at det skal være en AUTOSOMAL test i første omgang. Det har jeg fanget. Det jeg derimod ikke har fanget er, hvor de såkaldte MATCHES kommer fra!!! MyHeritage og Ancestry har et hav af medlemmer, der har uploadet deres stamtræer og DNA-tests.

Er det også tilfældet med FTDNA og hvor mange personer har de, i givet fald, i deres database?

Mvh Theis
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com

Anders M. Petersen

Hej Theis!

FTDNA er gratis og har ikke abonnement. Til gengæld er der mange der tester hos FTDNA, som IKKE er slægtsforskere, så de lægger ikke en stamtavle op. Det er desværre nok kun 10% der har en god, dyb stamtavle. Men resten kan man jo skrive til og høre hvad deres bedsteforældre hed og hvornår de var født (mange er amerikanere, så man kan blot høre om de har nogle danske bedsteforældre). Derefter kan man ofte ret hurtigt føre den fremmede slægt tilbage via de digitaliserede folketællinger og se om man rammer navne og/eller sogne man kender. Dette er dog kun et arbejde der giver mening for de bedste matches.

Ancestry har klart flest testere globalt, men de kræver abonnement og bruges primært af amerikanere. Ancestry er klart at anbefale, hvis man vil spore og matche efterslægt efter udvandrede familiemedlemmer.

Og så er der MyHeritage som jeg elsker at hade. De har klart rigtigt godt fat i markedet for både slægtsforskning og DNA-tests her i Danmark. Til gengæld så er de en pengemaskine uden lige, der reelt sælger din stamtavle og dit arbejde til andre brugere. Ligeledes kan kvaliteten af disse ukritiske linkede stamtavler diskuteres - jeg har selv en gratis konto hos MyHeritage og her er mange "sjove" aner hos de aner, som andre har linket til mig - blot fordi at man har fundet en "Niels Hansen" født i samme herred i nogenlunde korrekt år...

Men du kan kopiere din FamilyFinder fra FTDNA til MyHeritage, hvis du er betalende medlem hos MyHeritage. Du kan også kopiere din MyHeritage test til FTDNA og få fuld adgang til FTDNA for vist nok 20$. Det er iøvrigt FTDNA's laboratorium, der udfører MyHeritages tests, så de er helt ens.
Derfor er mit råd at teste hos FTDNA, så man har den gratis adgang til sin test og så evt. kopiere denne til MyHeritage og så betale abonnement der så længe man gider - så kan man altid falde tilbage til FTDNA's gratis sider.

Jeg har kopieret min FamilyFinder til MyHeritage og det gav mere end dobbelt så mange bekræftede matches, så det var en god idé. Nu vil de så have penge og samtidigt er der ikke kommet nye matches til, så jeg har noteret mine matches offline og sletter snart min MyHeritage profil...

Håber det gav lidt hjælp!
Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Theis Kongeskov Jensen

Hej Anders.
Det er guld værd når folk som dig, der har sat sig grundigt ind i et specifikt emne, gider delagtiggøre os andre  :).

Så tak for det.

Theis
Venlig hilsen
Theis Kongeskov Jensen
kongeskov@gmail.com