Søofficer Peder Grib (1681-1757) Hustru 2 Anne Sophia Jørgensdatter (1691-1775)?

Startet af Kurt Eriksen, 30 Jun 2019 - 11:49

Forrige emne - Næste emne

Kurt Eriksen



Hvorledes kom denne hustru til at hedde Bjørn til efternavn?

Hun er døbt 01 jul 1691 med navnet Anne Sophia Jørgensdatter, og forældrene var Jørgen Hansen
og Maren Nielsdatter, og fordi hun er opdraget hos Guvernøren i Tranquebar Jørgen Hermansen
Bjørn, og senere af Admiral Niels Lauritsen Barfod, så får hun vel ikke automatisk efternavn efter
de to gentlemen, for hvis det er tilfælde, burde hun hedde Barfod til efternavn ved vielsen med
Peder Grib.

Dåben ses her:
http://ao.salldata.dk/osd_vis.php?bsid=157738&side=200

Vielsen ses her:
http://ao.salldata.dk/osd_vis.php?bsid=151578&side=174

mvh

Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Ruth Neumeister

Anna Sophias dåb:
Forældre: Jørgen Hansen og Maren Nielsdatter
Bæremoder: Anne Kaptajn Bjørns og Agnete (Bø?) stod hos.
Faddere: Jørgen Bjørnsen, Peiter Peitersen og Jens Jensen (?)

Ved vielsen 1712 står hun som Anna Sophia Bjørn, hvilket kunne tyde på, at hun er i familie med fadderne.
Men hvad fortæller hendes forældres vielse, og er der andre søskende?

Hilsen Ruth


Kurt Eriksen


Skal ikke gøre mig klog på den slægt, men så dette hos Wiberg fra Rudkøbing:

11. 6/2 1756 [Venø 2/1 50, o. 15/4] Adam Frederik Pedersen Grib, f. Kbh. 22/4 20; F. P. G., Søcpt.; M. Anna Sophie Bjørn; gik i Altona Sk.; St. pr. 36, Bacc. 37; C. 15/4 41, h.; Cons.-Rd. 21/7 58; ~ 27/9 58 Hedvig Cathrine von Zypthen (Zytphen), f. c. 35, † Volstrup 4/1 87; F. Cpt. Ernst Fried. v. Z. til Volstrup; M. Øllegaard Marie Jensdtr. Jermiin af Hjerm-G.-V.; 2 D.; 2 ~ Volstrup 13/6 66 Løitn. Ludvig Wilhelm Høeg; [b. 25/9 1761; byggede Pg. 60; Eptph. i Hjerm K.].
KUM II, s. 570, 580 (»Adamus Fridericus Grib«, 16 år gl.); Nygaards sedler: Hustrus alder, hustrus 2. ægtesk., enkens død; DanKir bd. 18, s. 2034, 2037, 2045, 2081-82, 2085 (Hjerm kirke), s. 1217, 1223, 1229 (Venø kirke).

Sognepræstens moder hedder her Anna Sophie Bjørn, og det undrede mig, da jeg fandt dåben.
Har ikke tænkt mig at undersøge hele Bjørn slægten, men kan kun konstatere, at hverken far
eller mor hed Bjørn.

Mvh


Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Janne Tylvad

Hej!
Jeg har en Jørgen Biørn Hansen døbt i Holbæk Skt Nicolaj i 1654:
https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?bsid=151471#151471,25166067
søn af tolder senere rådmand Hans Lauridsen og Mette Biørn (datter af Admiral Jørgen Biørnsen), - en mulig fader til din Anne Sophie.
Flere børn i slutningen af 1600-tallet i København blev døbt Jørgen Biørn, vel af veneration for nævnte admiral.
Har links til flere af Peder Gribs børns dåb i Holmens S, - en af dem er døbt Niels Barfoed. Sender links hvis du er interesseret.
Bedste hilsen
Janne T

Kurt Eriksen


Mange tak Janne!

Det kan måske forklare, hvorfor hun kaldes Bjørn til efternavn, samt hvorfor hun blev opdraget
hos admiralen.

Men som sagt er det ikke noget jeg ønsker at undersøge nærmere - idet jeg har mere end nok at
gøre med Balslev slægten, hvor utroligt mange gamle præsteslægter er indblandet – men du skal
ha' mange tak for tilbuddet om yderligere informationer.

Mvh

Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Henrik Rosenberg

Godaften
Jeg sider lige og ser på anerne til min 5 x tipoldefar Peder Grib Hansen 2. hustru Anne Sofie Jørgensdatter. Hendes forældre er Jørgen Hansen og Maren Nielsdatter.
Det fremgår af biografien for Peder Grib Hansen i Officerer i den Dansk Norske Søetat 1660-1814 og Danske Søetat 1814-1932 udg. i 1935, at i skiftet ved hans død kalder hans hustru sig Anne Sophie Barfoed. Det fremgår derudover at Peder Hansen Grib i forbindelse med ansøgning om forfremmelse i 1718 fremfører at han er den eneste søofficer i Viceadmiral Barfoeds slægt.
Jeg mener at forældrene Peder Grib Hansen 2. hustru er Jørgen Hansen og Maren Nielsdatter (Barfoed?).
Niels Jacobsen Barfoed og Mette Mikkelsdatter fik en datter Maren Nielsdatter, denne datter kan meget vel være moren til Anne Sofie, det forklarer måske også hvorfor hun var i pleje hos Admiral Niels Lauritzen Barfoed.
Henrik
   

Kurt Eriksen

Kurt Eriksen,
3770 Allinge
Nr. 9054
Forsker i Balslev Slægten med diverse sidegrene

Henrik Rosenberg

God formiddag.
Selv tak.
Er der nogen der har kommentarer til Anne Sofie Jørgensdatter forældre skulle være af Barfod slægten?
Er der nogen der kender til aner til hendes mand Peder Hansen Grib?
Henrik

Thestrup-Bjørn

Jeg har lige lidt supplerende.

Den tidligere Erritsø kirke er nedrevet; men hans epitafium ses i den nyopførte kirke.
Ordlyden som følger:

In Hoc Signo Via
Hans kongl. Mayst til Danmarck
og Norge til Søes Bestalter Capitain
Den Velædle og Velbyrdige
PEDER GRIIB,
Barneføed udi Kiøbenhafn Ao 1681 d: 18 May. Tient Hans
Kongl: Mayst til Danmarck etz 30 Aar og i Værende tid Bi=
vaanet alle forrefaldende Søe Battalljer og i særdelished i Batal=
lien ved Strømstad misted sin Høire Arm af en Canonkugle
Derefter tient hans Reusiske Keyserlig Mayst 3 Aar som
Capitain af første rang. Død paa Snoghøj d 17 Martz Ao 1757
i sit alders 75 Aar 9 Maaneder 3 Uger og 6 Dage
Salige ere de døde som døe i Herren herefter, Thi Aanden siger at
de skal hvile af deres arbeide men deres Gjerninger skal følge
dem af Aabenbaringen. 14C:13V
-------------------------------------------------------

Hans kone Anne Sophia Jørgensdatter var PLEJEDATTER af Jørgen Hermandsen Bjørn (1652-1704). Denne Bjørn-slægt er min.
v.h. Thestrup-Bjørn, Sjælland
Medlem af DIS-Danmark siden 1994
Registreret bruger af Brother's Keeper siden 1998

Henrik Rosenberg

Tak for svar. Ja hun var både i pleje hos en Bjørn og en Barfod familie. Det kan have været familie til hhv faren og moderen. Det kan være grunden til, at hun har kaldt sig hhv Bjørn og Barfod eller..?
Jeg har godt set teksten fra Erritsø Kirke, den fremhæver det positive fra Peder Hansen Gribs liv, den nævner ikke hvor han gik i russisk tjeneste.