FTDNA - Manglende match fra FamilyFinder

Startet af Arne Christiansen, 01 Nov 2019 - 16:51

Forrige emne - Næste emne

Arne Christiansen

Jeg fik i 2014 lavet en test hos FamilyTreeDNA, dvs både en Y-dna, en familyFinder og en mtDNA. Mit problem er at der overhovedet ikke er nogen match på FamilyFinder hvilket jeg finder højst mærkværdigt. Jeg har fået 360 match på mtDNA, og 1 på Y-12-DNA.
Jeg har derfor i flere år ikke interesseret mig for DNA-forskning af slægten, men efter upload af mine data til MyHeritage vrimler det med matches. Jeg er derfor startet jagten på slægtninge via DNA og hårdt arbejde med kilderne igen, bl. a. inspireret af en workshop hos Danske Slægtsforskere, Odense.
Jeg bliver nu i tvivl om hvorvidt det er mig der ikke kan finde ud af at bruge FTDNA's hjemmeside.
Jeg har vedhæftet et screendump af resultatet af en søgning efter matches i FamilyFinder.
Håber nogen kan hjælpe.
Venlig hilsen
Arne Christiansen
Bruger Legacy 9.0 og FTDNA

Anders M. Petersen

Hej Arne!

Jeg kan på ingen måde forestille mig at personer med dansk baggrund slet ingen matches har, så noget er gået galt!

Du kan (uforvarende) have sat et filter på, så prøv lige at trykke "Reset filter" og se, om ikke det hjælper.
Ellers må du lige kontakte FTDNA support og høre - der skal altså være matches på Family Finder!

På Y-DNA er det ikke altid man har matches, men det er ret usandsynligt at man som dansker ikke har matches på Y12 niveau.
Hvilken Y-DNA test har du taget?

På mtDNA burde du også have matches.

Uanset kilden til fejlen, så er du da gået glip af meget de sidste 5 år!

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Arne Christiansen

Hej Anders

Tak for dit svar.

Jeg har prøvet at resette filter, uden positivt resultat, så nu har jeg skrevet til FTDNA om problemet. Så må jeg se om det hjælper.

Jeg har taget Y111 og har som sagt kun fået et match på Y12 niveau.

Men bortset fra det så er det en rigtig spændende opgave at tolke de resultater som jeg da kan se hos MyHeritage.
Venlig hilsen
Arne Christiansen
Bruger Legacy 9.0 og FTDNA

Anders M. Petersen

Hej Arne!

Det er helt sikkert en fejl at du ikke har Family Finder matches.
Men du skal nok være lidt tålmodig med FTDNA support - de er altid overbelastede.

Med hensyn til Y-DNA, så har du med kun ét Y12 match sjældent Y-DNA!
Hvilken haplogruppe er du antaget at være i?

Og med dit lidt magre Y-DNA resultat, så er dette måske et lidt fjollet forslag, men i denne måned kan du opgradere fra Y111 til BigY 700 for "kun" 229$. Denne nye tilbudspris (laveste nogensinde) inkluderer desværre så ikke den BAM-fil der er nødvendig for at dele sit Y-DNA hos Yfull - dertil skal man lægge ekstra 99$ + 49$ til Yfull, men det kan man jo gøre senere...

Fordelen ved BigY + Yfull er at man altid får matches - hvis man altså kan acceptere at den fælles forfader levede for 1.000-3.000 år siden!

Med venlig hilsen
Anders

Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Ole Selmer

Grunden til at du ikke har nogle matches på Family Finder kan også være at finde i dine indstillinger.

Dem finder du under Account Settings oppe i højre hjørne under dit navn. Gå til Privacy og Sharing og vælg Opt in to Matching. Der er jo reelt nok, at du ikke får nogle match, hvis du holder dig skjult for andre :) Derefter skal du gå til Family Finder Match Level og vælge All levels

Lad os høre om det hjælper, for selvfølgelig har du matches.

Mvh
Ole

Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ

Anders M. Petersen

Nå ja - Ole har ret!
Prøv at følge hans råd - jeg er ret sikker på at det løser problemet.
/ Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Arne Christiansen

Tak til Anders og til Ole.

Erfaren mand er god at gæste!

Ole's hint viste præcist hvad der var galt i mine profilindstillinger. Problemet er løst og jeg får nu meget travlt med at checke de 1492 match der kom frem på baggrund af de ændrede indstillinger.

Anders spurgte ind til min Y-DNA haplogruppe. Den er I-Y5282 og det siger mig ikke rigtigt noget. Måske bliver jeg klogere en gang i fremtiden når jeg får læst mere på lektien.
Venlig hilsen
Arne Christiansen
Bruger Legacy 9.0 og FTDNA

Anders M. Petersen

Hej Arne!

Super - så får du forsinket fuld valuta for pengene!

Din haplogruppe er en undergruppe til den meget nordiske I-M253, som bl.a. vikingerne har spredt godt og grundigt rundt i verden.
Her kan du se dem, som har testet BigY og Yfull og som er dine (meget) fjerne fætre:
https://yfull.com/tree/I-Y5282/

Du kan læse mere om I-M253 og dens ældste undergrupper her:
https://www.eupedia.com/europe/Haplogroup_I1_Y-DNA.shtml
Husk at Eupedia er et amatørvidenskabeligt website, men dog samler meget godt op på emnet.

Hilsen Anders
Medlem af DIS / Bruger Legacy 9.0
Mine aner: www.morup-petersen.dk/stamtavle/1.htm

Ole Selmer

Det var godt, at det lykkedes for dig.

Anders (det er jeg helt sikker på  :) )  og jeg hjælper dig gerne med at blive klogere på din I-Y5282, når du får læst op på lektien. Du kan se, hvad FTDNA har af underhaplogrupper for I-Y5282 på deres Public tree https://www.familytreedna.com/public/y-dna-haplotree/I Det er lidt tricky, men du skal føst vælge View by variant, og så Go to Branch Name og vælg I og derefter Search for Variant Y5282.
Du tilhører en af undergrupperne, men det kræver en BigY at finde ud af hvilken. Julegaveønske?

Mvh
Ole
Venlig hilsen

Ole Selmer
Tjek gerne mit klikbare træ