løsladelse stokhusfange

Startet af Niels Andersen, 19 Jun 2019 - 10:46

Forrige emne - Næste emne

Niels Andersen

Mig bekendt var stokhusfanger livstidsfanger og skal vel findes som døde i det sogn stokhuset lå, eller hvad ?

mvh Niels Andersen


Aase Madsen

#1
En person i min slægt blev løsladt, men jeg har ingen anelse om hvorfor.
Han findes i FT-1840 og 1845, i stokhuset, men i 1850 er han tilbage hos sin ægtefælle.
Jeg har læst mig til at den siddende konge sommetider gav tilladelse til at nogle af fangerne blev løsladt, men jeg ved ikke om det er rigtigt.

Jeg har sporet min ane via diverse arkivalier, bl. a. domfældelsen, hans tid i stokhuset, men jeg har IKKE fundet ud af hvorfor han blev løsladt.

På rigsarkivet i København, fandt jeg et arkivalie med beskrivelse af fangerne, samt hvor meget det var lukket inde i stokhuset, og hvor meget de arbejdede ude i byen. Jeg fandt aldrig ud af hvordan det foregik, med at arbejde ude i byen, men det var nøje opført i arkivaliet.

https://www.sa.dk/daisy/fysiske_enheder_detaljer?m2rid=9108151

Arkivserie:

P. Stokhusets arkiver (1768 - 1860)

Arkivskaber:

Københavns Stokhus

Arkivinstitution:

Rigsarkivet

Medietype:

Original, Papir m.m.

Beskrivelse fra/til:

Arkivalietype/dato (Arkivalietype, År, Måned, Dag)

Indhold fra:

Lønningsbog for slaver. Navnelister 1843

Indhold til:

Lønningsbog for slaver. Navnelister 1846

Pakkens Nr:

5 - 8




https://www.sa.dk/daisy/arkivskabers_arkivserier?a=k%C3%B8benhavns+stokh&b=&c=&d=1&e=2019&f=&g=&h=&ngid=788789&ngnid=788792&heid=&henid=&epid=&faid=&meid=&m2rid=&side=&sort=&dir=&gsc=&int=&ep=&es=&ed=
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Aase Madsen

#2

https://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,109833.0.html


Jeg har beskrevet hans livshistorie.

For nylig er jeg blevet kontaktet af en efterkommer til  Ane Cathrine Christensdatter.
Denne person kunne fortælle mig at hun var blevet gift igen i USA, og hvornår hun og den nye ægtefælle var død.
Venlig hilsen.
Aase Madsen


Jens Aaberg

Hej Aase.

Jeg har også slave, som jeg godt kunne tænke mig at få afslutningen på.

Det sidste jeg ved om ham er, at han efter en flugt til Holstebro bliver pågrebet sammen med en medfange og under eskorte ført tilbage til Stokhuset 1823. Herefter har jeg ikke fundet mere om ham.
Jeg har søgt hans død i det pågældende sogn uden resultat.
Jeg har søgt efter Stokhuset i Fkt. 1834, men har ikke fundet den. Du har fundet et par stykker, så du hvor 1834 fandtes?

Jeg er klar over, at der er flere forskellige arkivaler fra Stokhuset, som ikke er scannet og derfor skal ses på Rigsarkivet, men der kommer jeg nok ikke over.

Vil da lige sige, at den uærlige slave hed Frederik Christensen Lysberg. Han var født 1782 i Sir sogn, Ringkøbing amt.

Jens Aaberg

Aase Madsen

Jeg ved ikke om FT-1834 dækker stokhuset i København.

Jeg har lige bestilt benådningsprotokollen 1826-1860, så finder jeg sikkert ud af hvorfor min slægtning bliver benådet.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Jens Aaberg

Hej Aase.

Måske du vil være flink og se, om ovennævnte Frederik Christensen Lysberg skulle være nævnt i benådningsprotokollen efter 1823?
Han var indsat 19. juli 1821.

Mvh. Jens Aaberg.

Aase Madsen


Jeg skal nok se efter din ane, når jeg alligevel skal ind til København.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Jens Aaberg


Mikkel Eide Eriksen

Hej

Blot til orientering, næsten hele FT 1834 for Københavns indre by er gået tabt (så vidt jeg husker er kun dele af Skt. Annæ øster/vester bevarede).

mvh
Mikkel
Interesse: alt Gilleleje plus Lindberg/Humble (SE/DK) Svane (Mors) Behringer (Alsace/DK/NO) Bortvig/Fleischer (Lolland)

Hjælper gerne med Sverige: https://forum.slaegt.dk/index.php/topic,153986

Jens Aaberg

Tak for orientering Erik. Det forklarer jo.
Jens.

Aase Madsen

#11
Hej Jens.
Jeg fandt desværre ikke din ane i denne bog ang. benådninger i 1840-1860.
Måske er han i en tidligere bog.

Det var åbenbart kommandanten der sendte anmodninger om benådning til kongen.
Min ane stod på listerne over ansøgninger i 1841-1844,1845 og 1846.

I følge de andre arkivalier jeg før har været inde i blev han løsladt d. 22. august 1846.
Venlig hilsen.
Aase Madsen

Jens Aaberg

Hej Aase.
Tak, fordi du kiggede efter Frederik. Du har sikkert ret i, at hvis han er benådet, så er det sket før 1840. Nok tvivlsomt, om slaverne overleve så mange år.

Hvis jeg har forstået det rigtigt, så bliver det igen muligt at bestille ældre arkivalier fra RA i København til bl.a. RA i Viborg igen. Når ferien er overstået, vil jeg prøve at bestille de relevante protokoller. Så må vi se, om de vil sende dem, og om han skulle være deri.

Mvh. Jens.

Aase Madsen

Her er hvad jeg fandt i benådningsprotokollen ang. broderen til min ane.
Andre kan måske få glæde at det jeg fandt.

Ærlige Slave Christian Pedersen Bilidt, blev den 4. November 1838 indsat til Livstidsarbeide i Khavns. (Københavns) Fæstning i følge Höiesteretsdom af 4. September 1838 og Kongelige Resolution af 26´de ejusdem. Hans forhold i Straffeanstalten har været godt og der haves i denne Henseende Intet mod Hans Benaadning at indvende. Han findes anført i Slave Fortegnelsen for 1841 under No. 199.

De med det Kongelige Danske Cancellies Skrivelse af 10. denne modtagne Ansøgninger om Benaadning for Slaverne, John Olufsen, Peter Christian Christophersen Skierk (stærk), Jens Hansen Endersløv, Jens Andersen, Søren Olsen, Johan Carl Reitzenberg, Christen Pedersen Bilidt, Lars Henningsen, Hans Andersen med Tilnavn Væver, Jacob Poulsen af Vissingehuset, Peter Johansen, Hans Hansen, Christen Jensen, Christian Frederiksen, Hans Rasmussen, Ole Hansen, Lars Madsen, Rasmus Pedersen Topshöie og Hans Andersen har Commandantskabet over Kjøbenhavns Fæstning herved den Ære at remittere (=sende videre) efter at have forsynet dem med Erklæringer.
Commandantskabet i Kjøbenhavn d. 18. Mai 1842



1846
I anledning af den forestaaende Andagt efter Deres Majestæter Kongen og Dronningense Kroningsfest. Har Commandantskabet ved Kjøbenhavns Fæstning, herved den Ære at foreslaa efter følgende her i Fæstningen indsatte, med den civile Juridiction i Danmark dømte Slaver, til beenaadning, de ærlige nemlig til løsladelse og de uærlige til at forundes Oprejsning paa Æren. Disse Slaver findes anført i den for afvigte Aar indsendte Slavefortegnelse, under de for vedfiörende nummere.

nr. 116. Christen Pedersen Bilidt.

Nogle steder i bogen er der lang lister over de personer der indstilles, men der stå ikke HVEM der bliver frigivet hvornår. Mange af personerne står på listerne i flere år.
Jeg har fundet  Christen Pedersen Bilidts frigivelse i nogle andre arkivalier, hvor hver fange står opført med, hvor meget de sidder inde i Stokhuset og hvor meget de arbejder ude i byen.
Hvordan det foregik med at arbejde ude i byen, kunne jeg godt tænke mig at vide lidt mere om.
Venlig hilsen.
Aase Madsen