Folketælling 1906 - Ryesgade ulige nr. opslag 29 - Addressen?

Startet af Kevin Hansen, 07 Jun 2011 - 14:02

Forrige emne - Næste emne

Kevin Hansen

Hejsa
Jeg har fundet en slægtning på St. Johannes Stiftelse, som jeg ikke kan tyde/forstå en lille detalje ved...
Det drejer sig om person nummer 11 fra toppen, Caroline Svenson...
Jeg kan forstå at hun er indlagt her, jeg kan se hvor gammel hun er, og hvad hun laver - men jeg kan ikke se hvor hun kommer fra!
Der skal vidst stå Sverige, men hvad står der nedenunder?
Det ligner der står Naabensafd. S?
Håber at nogen kan hjælpe mig, på forhånd tak...  :)

Mogens Pagh

Hej Kevin.

Det ser ud som om der står. Vaabensted S(ogn).
Våbensted ligger på Lolland.
Om der også findes et Våbensted i Sverige, ved jeg ikke.
Venlig hilsen
Mogens Pagh
Jyderup

Thomas Kryhlmand

#2
Enig med Mogens i, at der står Vaabensted S. Men denne oplysning 'tilhører' nok den efterfølgende person, Ane Kirstine Adolfsdatter.

Caroline Svensson kommer fra Sverrig, der var den foretrukne danske stavemåde på den tid. Der blev ikke afkrævet folketælleren yderligere oplysninger, når personen var født i udlandet. For 'indlændinge' er rækkefølgen angivet som 1. Sogn 2. Landsdel. Hvis der ikke er tale om København.

Spændt på, om der skulle dukke en kvittering op denne gang, Kevin . . . . . http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,14656.0.html

VH Thomas
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Kevin Hansen

Hmm, kan heller ikke finde andre Vaabensted'er end den på Lolland, og der har jeg også kigget efter i en folketælling om hun skulle have boet der evt.
Men tak alligevel...  :)
Hvad mener du forresten med Kvittering Thomas? ???

Thomas Kryhlmand

#4
Her er, hvad jeg mener med 'kvittering', Kevin:

I sine gode råd til brugere af dette forum, skriver Moderator: Husk at takke for hjælpen, når en tydning er færdig!

Klikker du på det link, jeg har lagt ind, kan du se, at du ikke har reageret på mit forslag til tydning. Det må jo betyde, at du enten ikke er tilfreds med forslaget og derfor afventer et bedre af slagsen. Eller at du ikke orker at sige 'tak for forslaget' (kvittere).

Med hensyn til Vaabensted er der jo ikke tvivl om, at stednavnet 'tilhører' den næste person i folketællingen, jfr. rækkefølgen af tællerens angivelser - se øverst i spalten. 1. Sogn: Vaabensted. 2. Landsdel: Lolland.

Yderligere dokumentation: Se kirkebogen for Vaabensted sogn, Maribo amt, 1847-1891, opslag 65, nr. 5, hvor du finder den næste person på listen, Ane Kirstine Adolfsdatter, døbt - og født på den dato, der er angivet i folketællingen.

VH Thomas

tilføjet 'yderligere dokumentation', derfor:
Thomas Kryhlmand
tk@svenet.dk

Elin Madsen

Hej

Jeg venter også spændt på kvittering, for det var vel egentlig mig, der fandt  Caroline Svensson i folketællingen!

http://www.slaegtogdata.dk/forum/index.php/topic,14971.0.html

venlig hilsen
Elin

Kevin Hansen

Ok, var ikke klar over de "regler"...
Det må i da meget undskylde, regnede med at når man sagde "på forhånd tak" så betød det at jeg var taknemmelig for alle de svar jeg fik, og ikke behøvedes at følge alle personers svar til dørs...
Men det må jeg jo så huske for eftertiden...

Anne Mortensen

Dette svar vil jeg gerne blande mig i.

Ok, var ikke klar over de "regler"...
Det må i da meget undskylde, regnede med at når man sagde "på forhånd tak" så betød det at jeg var taknemmelig for alle de svar jeg fik, og ikke behøvedes at følge alle personers svar til dørs...
Men det må jeg jo så huske for eftertiden...


Der findes ikke regler for at skrive sin tak - det gør man vel bare.
Ved at sige tak viser du også, at du har set de svar du har fået - alle der har siddet og søgt for at hjælpe dig vil garanteret gerne have en tak -uanset hvor mange personer du er "nød" til at svare - hjælpen har du jo fået.
Venlig hilsen
Anne Mortensen - 2770