Pilegården, Skarrild, Skarrilds Overbyvej

Startet af Maren-louise reenberg, 09 Jun 2019 - 21:03

Forrige emne - Næste emne

Maren-louise reenberg

Hej
Jeg efterlyser informationer/ oplysninger / historier omkring Pilegården, Skarrild, Skarrilds Overbyvej  (ejerlav Nørrelandet, Sdr. Felding) omkring 1854-1940
Så vidt jeg tolker informationer i folketællingerne skulle denne gård være fødested for min morfar Jens Peder Nissen-Andersen

Jeg har fundet disse oplysninger.

Billed af Mads Jørgen Andersen, Skarrild - med kone og deres 7 drenge- Landpostbud i 1901 i Skarrild
Mads Jørgen Andersen f. i Pilgård 22/9 1854
(fra 1903  Skarrild-Karstoft Museum og Lokalarkiv -  https://arkiv.dk/vis/3587733);

Jens Peder nissen andersen     (5. September 1883-22. oktober 1957)
Anders Olesen Pilgaard Andersen    (10. juli 1885-10. januar 1942)
Martin Madsen Andersen    (31. Marts 1887 -
Karl Vilhelm Andersen     (11. April 1889
Ole Pilgaard Andersen    (27. Juni 1891 -21. Maj 1950)
Jens Christian Michael Andersen     (29. Januar 1894
Jens Kristian Andersen     (24. Juli 1897

Folketælling Skarrild :Mads Jørgen Andersen
1901, opslag 226, Silstrup by matr. 24. Midlertidig ophold Assing.
1906 opslag 20, Silstrup 23b og 31 b
Fandt denne tekst på nettet:
Anders Olesen (Pilgaard) *1821.11.17 Lustrup, Skarrild overtager gården,
Mads Jørgen Andersen *1854.09.22 Pilgaard †1906.06.20 i Silstrup, Skarrild.
Maren er enkekone med børn på gården i Silstrup ved FT 1911 Silstrup matr. nr. ?24b.

www.nørvang-herred.dk/skarrild/SkarrildStederOgFolk.htm#pil
Har fundet Maren Christine Andersen født Jensen og børne
i Silstrup  matr. 24B Ft 1911 (opslag 25). FT 1916  opslag 40. FT 1921 opslag 30.

Hvor kan jeg finde oplysninger om denne gård?
Og er der nogen som kan give en forklaring på drengenes efternavnene. De hedder enten Andersen eller Pilgaard?


Hilsen Louise


Maren-louise reenberg

Har kontakt til Skarrild-Karstoft Museum og lokalarkiv og de skriver:
Pilgård er en gård, og Anders Olesen´s yngre broder NIels Olesen Pilgård, starter en købmandsforretning op i den ene ende af Pilgård - ca. 1865 - købmandsforretningen bliver i 1902 flyttet ned i Skarrild by. Pilgård ligger på adressen Skarrild Overbyvej 7, 6933 Kibæk.

Men jeg tror at den gård som Mads Jørgen Andersen og hustru skulle bo i ikke eksisterer mere.
For den bolig som ligger på Skarrild Overbyvej 7, 6933 Kibæk er bygget i 1917. iflg.  BBR- og boliginformationer og Matrikelnummer 8u.

Mads Jørgen Andersen, som jeg går ud fra overtog gården,  døde 20. juni  1906.
ft 1906 siger disse numre:25b, 31 b Skarrild Overby.
Hans hustru  Maren Christine Andersen født Jensen og børne blev på gården
i Silstrup og i FT fra 1911(opslag 25) og 1916 (opslag 40) er nævnt   matr. 24B, 
Er det ikke matrikelnumre som er nævnt under FT?

Ved nogen hvor jeg kan finde  oplysninger om hvem der overtog gården efter Mads Jørgen Andersen og Hustru?

Britta Hansen

#3
Mads Jørgen Andersen har ejet ejendommen matr.nr. 24b Nørrelandet, Skarrild
Den ligger på Skarrild Overbyvej 17, 6933 Kibæk

Vedr. Pilegården
Kig på Historisk Atlas: Pilegården[Pilgaard] findes på højkantskort 1840 - 1899
og der ligger den også i dag på adressen som du korrekt skriver Skarrild Overbyvej 7 - matr.nr. 18a Nørrelandet, Skarrild er hovedmatriklen.

Mads Jørgen Andersen behøver ikke nødvendigvis at have ejet gården!
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

#4
Anders Olsen overtager gården fra faderen Ole Andersen i 1849 (matr.nr. 18 Skarrildhuse hed ejerlavet dengang)

Ringkøbing, Hammerum, Skarrild, Skarrild sogn, Lustrup Bye, Piilgaard, 23, FT-1850, A0982
Navn:    Alder:    Status:    Stilling i familien:    Erhverv:    Fødested:
Ole Andersen     65     gift          Aftægtsmand     Borris, Ringkøbing Amt  
Sophie Christensdatter     57     gift          Hans kone     Borris, Ringkøbing Amt  
Niels Olesen     17     ugift          Deres søn     Skarrild  
Anders Olesen     29     gift          Eier, fraværende som Soldat     Skarrild  
Maren Madsen     21     gift          Hans kone     Borris, Ringkøbing Amt  
Niels Christiansen     4     ugift          Plejesøn     Felding, Ringkøbing Amt  

Det er denne ejendom i næste tingbog

Jf. Skøde- og panteprotokollen kaldes ejendommen 'Pilgaard' - venstre side nederst
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Britta Hansen

Hvis du nærlæser din morfars dåb i KB ser du, at faderen Mads Jørgen Andersen var indsidder altså i tjeneste hos en gårdmand eller husmand.
Venlig hilsen
Britta Hansen

britta.hansen12@gmail.com

Maren-louise reenberg

Tak Britta Hansen.
Jeg har nok været forvirret over at Pilgård er nævnt i min morfars dåb.
Efter at have set dine links igennem er jeg blevet meget klogere og er komme frem til dette:

Matr. 18 Skarrild
1824
Ole andersen (2xtipoldefar)
Ejer  matr. 18 ejerlav Skarrildhuse (Lustrup).Pilgaard ligger i Over Silstrup, som graduelt som børnene bliver født her skifter navn til Skarrildhuse og til Skarrild Overby
1849 - 1877
Anders Olesen pilgaard (tidoldefar) overtager gården. (Piilgaard - folketælling 1850)
Solgt videre 1877 til jeppe jensen (18a Nørrelandet, Skarrild (Skarrild Overbyvej 7)
Matr. 24 Skarrild
1901
Mads Jørgen Andersen (oldefar)
ejer af 24b Nørrelandet, Skarrild Overbyvej 17, 6933 Kibæk. Solgt videre til Ole Frandsen 1923.



Maren-louise reenberg

#7
 :D