LØST kirkebog, Rinkenæs KB 1682-1838 s. 95 døde 1779 nr. 3 (AO opslag nr. 189).

Startet af Tom Smidth, 25 Okt 2010 - 22:13

Forrige emne - Næste emne

Tom Smidth

kirkebog, Rinkenæs KB 1682-1838 s. 95 døde 1779 nr. 3 (AO opslag nr. 189).  

Jeg har brug for et tjek og lidt finpudsning  ;D

Jeg læser selv:

død 23 januar begravet 31. Lorentz Lassen ? kätners i ? auf Sand ? witt? Alt 82 Jahr 3 monate 3 Voche. Hinterläst 7 kinder ? 1) Mett vehelicht mit Peter Isac auf Strand. 2) Hans vehel mit Ann Lisbeth Jeppes. 3) Jürgen vehel. mit Ingeb. Taysen 4) Jep vehel. ? Noreg 5) Peter verheligt in Noreg. 6) Ana vehel. mit Jess Lei. 7) Lorentz vehel mit A. Dorthe Schultzen. Und 12 kinder kinder ? von Mett 4: Mett Kistin, Lorentz, Christian, Ingeburg. von Hans 4: Mett Marie, Ingeburg, Sille Margrethe, Lorentz Jacob, von Ann 3: Mett Kistin, Ingeburg, A. Cathrine. von Lorentz 1: Lorentz Lassen. Gelebt in de ehe 47 Jahr.  

VH
Tom ;)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]

Inger Buchard

død 23 januar begravet 31.
Lorentz Lassen sen. Kätners u. Fischer auf Sand[agger] ein Wittwer Alt 82 Jahr 3 Monate
u. 3 Wochen. Hinterlässt 7 Kinder, alß
1) Mett verehelicht mit Peter Isac auf Strand.
2) Hans verehel mit Ann Lisbeth Jeppes.
3) Jürgen verehel. mit Ingeb. Taysen
4) Jep verehel. in  Norweg[en?= Norge]
5) Peter wohnhaft in Norweg.
6) Ana verehel. mit Jess Lei.
7) Lorentz verehel mit A. Dorthe Schultzen.
Und 12 KindesKinder als
von Mett 4: Mett Kistin, Lorentz, Christian, u. Ingeburg.
von Hans 4: Mett Marie, Ingeburg, Sille Margrethe, u. Lorentz Jacob,
von Ann 3: Mett Kistin, Ingeburg, u. A. Cathrine.
von Lorentz 1: Lorentz Lassen.
Gelebt in d. Ehe 47 Jahr. 

Hvor jeg skriver 'verehel[cht] kan der også stå 'verh[eiratet]'

Med disse slægtsoversigter er det en fordel at gøre sammenhængen klar grafisk. Sommetider er vi nede i oldebørnsgenerationen, dog ikke her.
Jeg tror, de to sønner skal findes i Norge; jeg er ret sikker på læsningen 'Norweg.'

Inger
Redaktør på DIS-Wiki

Tom Smidth

Hej Inger

Du skal ha mange tak for din hjælp.

Det er jo rigtig dejligt med disse lange beretninger og alle de informationer de rummer, men uden gode tyskkundskaber kan det være enddog meget svært at finde frem til den rette tydning.
Så er det jo dejligt med så kvalifiseret hjælp :)

læsningen af Norge passer fint med oplysninger jeg har af anden vej!

VH
Tom :)
Tom Smidth
Roskilde

[www.smidths.dk/gruppe6/] sidst opdateret 7. juli 2015. Vi ses i Legacy-Forum på [legacydansk.com]