Aniche Christense Kruch, død 1768 i Veflinge el. Vigerslev sogn, Odense amt

Startet af Charlotte List, 03 Jun 2019 - 13:03

Forrige emne - Næste emne

Charlotte List

Er der nogen, der er stødt på Aniche Christence Kruch, gift med Hans Kingo Lund?
Jeg kan finde hende i Wads Sedler, og har også fundet skiftet efter hende - men derudover ender sporet blindt.

Jeg kan ikke finde deres vielse i hverken Lunde, Veflinge eller Vigerslev, og jeg har ingen anelse om, hvor jeg skal lede efter hendes fødsel.

Jeg ville gerne finde frem til hendes forældre, så jeg kan arbejde mig videre bagud af den gren.

Håber der er nogen, der kan hjælpe?
Bedste hilsner
Charlotte List
charlotte.list@stofanet.dk

Regelsen

Hej

Degn & skoleholder Hans Kingo Lund ~1. g. med Anniche Christence Kruchow
Venlig hilsen
regelsen

Charlotte List

Ja sådan staves hun også i en Kingo-slægtsbog fra 1977 udarbejdet af Dansk Slægtsforskning i Fredericia.
I bogen står der, at hun sandsynligvis er født omkring 1715 samt at vielsen forgæves er søgt i 53 sogne på Fyn.

Uanset stavemåde kan jeg ikke finde hende.

Mit håb er, at nogen er stødt på hende et eller andet sted, så jeg kan komme videre  :)

Bedste hilsner
Charlotte List
charlotte.list@stofanet.dk


Charlotte List

Kirkebogen for Lunde sogn er gennemsøgt fra 1700 til 1726 - desværre uden held.
Bedste hilsner
Charlotte List
charlotte.list@stofanet.dk

Mia Gerdrup

Jeg har forsøgt at finde hendes død for at se, om der var nogen spor i form af bemærkninger.

I diverse stamtavler på nettet henvises til at hun er død i Veflinge eller Vigerslev sogn - men hendes død er ikke til at finde i kirkebøgerne?
Hvor stammer optegnelserne om hendes død fra?
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Gitte Johansen

Venlig hilsen
Gitte Johansen 8520 Lystrup

gittejohansen(snabel a)rocketmail.com

Mia Gerdrup

Den har jeg godt set, og læste det som om hendes død skulle findes andetsteds??
Mia Dahl Gerdrup
slægtsforsker og lokalhistoriker
- med særlig interesse for 4793 Bogø

Helle Vibeke Olesen


Kunne man tænke sig følgende forløb som en mulighed?:

Hustruen døde ikke i 1768, men i 1767, hvor kirkebogen for Vigerslev mangler.

Skoleholderen hensidder herefter i uskiftet bo, men møder i efteråret 1768 Jacobine fra Tommerup, som han vil giftes med.

Derfor skiftes boet efter hustruen først den 27. oktober 1768, han bliver trolovet med Jacobine 26. november og viet til hende 16. december 1768.

Se her:

https://www.sa.dk/ao-soegesider/da/billedviser?epid=17138587#181650,30841102

Du kunne jo prøve at gå tilbage i skifteprotokollen og se, om der skulle være noget om det uskiftede bo i 1767.

Dette hjælper dig jo ikke videre, Charlotte, men jeg tvivler på, at der ville have stået særlig meget ved hendes død. Præsten/degnen spildte ikke altid blæk på selv kvindernes navne, men skrev blot xxxxx ' s hustru.

Har du fundet dåben for alle børnene? Her kunne der være søskende som faddere. Jeg er ved at gennemgå kirkebogen for Vigerslev i anden anledning og stødte på et af børnene forleden, men fik det desværre ikke noteret. Vi er dog mellem 1730 og 1750.


Venlig hilsen
Helle Vibeke Olesen


Helle Vibeke Olesen


Så fandt jeg det igen - ikke barnets dåb, men et maskinskrevet skema over familien, formentlig ikke samtidigt med familien (!).

https://www.familysearch.org/photos/artifacts/27890552

Jeg har fundet det under Family Tree på www.familysearch.org ved at søge på Hans Kingo Jørgensen Lund.

Heller ikke dette hjælper dig videre, Charlotte, med at finde hendes aner, men lidt har også ret, ikke?

Venlig hilsen igen
Helle Vibeke Olesen

Ulla Elisabeth Lunau

Hej
Jeg stammer også fra denne Hans Kingo Lund. Han var søn af præsten Oluf Jørgensen Lund i Norup. Tænker at de måske er gift i Norup. Hun kan være kommet fra den kant. De bliver jo gift ret unge. Jeg prøver at forfølge dette spor.
Vh. Ulla
De bedste hilsner

Historielærer, guide og slægtsforsker

Ulla Elisabeth Lunau

Ulla Elisabeth Lunau

Jeg har noteret denne stavemåde. Anniche Christence Kruchow
Ved ikke om det gør en forskel??
De bedste hilsner

Historielærer, guide og slægtsforsker

Ulla Elisabeth Lunau

Ulla Elisabeth Lunau

De bedste hilsner

Historielærer, guide og slægtsforsker

Ulla Elisabeth Lunau